Vad säger man till barnen när man ska skiljas?
Jag har en 14 åring och en 18 åring. Jag vill skiljas, inte min man. Vad säger jag till barnen?
Jag har en 14 åring och en 18 åring. Jag vill skiljas, inte min man. Vad säger jag till barnen?
Att ni ska skiljas. Bara ni inte blandar in barnen i det så ska det nog gå bra.
Är precis i starten av en skilsmässa.
Barnen 4 o 9 år. 4-åringen förstår inte riktigt. 9 åringen var det själv som tog initiativ till det hela.
Tror dina barn som är betydligt äldre också har lagt ihop 1+1 för länge sedan....
Med så gamla barn är det oundvikligt att de ställer följdfrågor. Varför är du så dum mamma? Äskar du inte din familj tillräckligt. Tänker du bara på dig själv? Allt snurrar. JG är den dumma som vill skiljas. Vad svarar man på varför? När det inte funkar. De kommer inte att köpa förklaringen att det inte längre funkar. Hur mycket ska man berätta? Jag är så rädd för att de ska hata mig för att jag vill lämna deras pappa och splittra familjen. Vi har varit ihop i mååååååånga år. det kommer nog att komma som en överraskning för vi är inte kalla mot varandra. Hur öppen ska man vara?
Som du säger- dina barn är så pass vuxna så de förstår....
De förstår o märker säkert att ni inte har det så bra mellan er.
Precis som att de inte berättar allt för dig så behöver du inte berätta allt för dem.
Du kan väl bara säga att ni glidit isär, är för olika, inte trivs med varandra just nu eller liknande.
De kommer inte att sluta älska sin mamma för detta. De kommer kanske älska en bättre mamma mer ?
Jag tror på att vara ärlig. Alltså berätta sanningen. Samtidigt naturligtvis inte berätta "allt". Inte blanda in barnen FÖR mycket i din och din mans relation.
Så vad du ska säga beror då på varför du vill skiljas. För jag tror som du att barnen behöver få "ett varför". Det behövde mina barn och de var 7 och 9. Sedan räckte det med att säga att "mamma och pappa bråkar mycket och det blir bättre när vi inte bor ihop för då kanske vi kan lära oss att bråka mindre med varandra." Man får anpassa sanningen efter barnens ålder och mognad.
Varför vill du skiljas?
Har 3 o snart 8 år barn.
Jag varit ärlig mot barnen hela vägen med vad som händer, men 3 åringen förstår ju inte. De bästa är att man är ärlig tror jag helt enkelt!
Jag har hintat för min äldsta. Hon fick sig ett megaspel. Skrek och grät och slängde ur sig en himla massa. Jag fick lugna henne men sa att vi jobbar på det. Gav inga garantier, men hon sa att om jag tar det steget kommer hon inte att tala med migoch avsky mig som pesten, länge. Jag orkar inte vara hatad. Hon sa att jag var ansvarslös och svikare och familjedödare och allt möjligt. Man kan tycka det är omoget, men försvarsmekanismerna när man känner sig övergiven och lämnad är starka. Även om jag sa att vi alltid kommer att älska henne ändå. Hon berättade om sina vänner som har skilda föräldra och om hur jobbigt de hade det, både med att dela rum med syskonet och eventuella nya relationer. Hon sa att ingen av hennes kompisar som har skilda föräldrar har samma relation efter skilsmässan till sina mammor. Mammor tycks behöva ta mer skit än pappor. Vi är väl mer mottagliga också, för både kärlek och hat, vet ej. Jag kommer i alla fall aldrig att nämna eller end mimiyppa om saken igen. Inte förrän man står inför faktum. Jag drar mig för kraschen.
När man skall skiljas är det oerhört vikigt att man finns där för barnen och att båda föräldrarna är med när man ska berätta. Det kan komma massa olika reaktioner från barnen ilska, sorg, ingen reaktion alls. Sen tycker inte jag att man måste gå in på varför man vill skiljas och vem som vill skiljas det är ni vuxnas ansvar att reda ut. Utan säg bara att vi älskar inte varann längre och vill därför inte längre bo tillsammans.
Dessa känslor barnen känner kommer ge med sig får de bara stöd och kärlek kommer det gå bra. Var oerhört noga med att inte skuldbelägga den andra partnern inför barnen och tala om för dem att skilsmässan är absolut inte deras fel många barn speciellt yngre tar oftast på sig och tror att föräldrarna skiljer sig för barnet varit dumt mm. Du kan läsa här om hur man bör berätta för barn om skilsmässa: http://jonasgadeblogg.wordpress.com/2014/01/16/hur-berattar-man-for-barnen-om-skilsmassan-50-000-barn-far-uppleva-detta-per-ar/
Så vad gör man när gnistan har slocknat och det som finns kvar är vardagen, slentrianen och spydigheterna?
Man vill inte ens ta på människan som trots ett bra yttre känns lika upphetsande som en fryst kalkon?
Hej! Jag ska flytta om en vecka. Ska berätta för mina barn som är 2 och 5 att vi ska separera men jag är livrädd för hur min son ska ta det. Han är snart fem. Jag vill säga det på ett bra sätt men vet inte hur....