• Anonym (10 dgr)

10 dagarna

Hejsan!

Vi ska snart få barn och tänkte skicka in min mans inkomstuppgift till er så det går lite snabbare sen. Är det till samma adress som jag skickade in moderskapsintyget? Ska man skriva något mer?

Min man kommer ta ut de 10 dagarna from vi åker in till förlossningen, men kan han anmäla och ansöka om det när vi kommer hem? dvs bakåt i tiden? känns lite stressigt att behöva göra det när man är på förlossningen.

Eller ska han sms:a om att han anmäler när vi är inne på förlossningen och sedan ansöka om det när vi kommer hem? vill helst göra allt på internet och slippa blanketter. 

Kan han anmäla de 10 dagarna innan barnet är fött?

Tack för hjälpen Glad

• Svar på tråden 10 dagarna
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja, det är till samma adress som du skickade ditt moderskapsintyg.

Notera att ersättning ska söka med de 10 dagarna.

Din man kan anmäla och ansöka om de 10 dagarna när barnet har kommit så länge anmälan och uttaget med dagarna är inom de 60 kalenderdagarna man har tid på sig att ta ut dem.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (10 dgr)
    Försäkringskassan skrev 2014-03-27 09:45:24 följande:

Hej!

Ja, det är till samma adress som du skickade ditt moderskapsintyg.

Notera att ersättning ska söka med de 10 dagarna.

Din man kan anmäla och ansöka om de 10 dagarna när barnet har kommit så länge anmälan och uttaget med dagarna är inom de 60 kalenderdagarna man har tid på sig att ta ut dem.

Hälsningar

Asta, handläggare

Hej, tack för svar. Jag läste dock på Försäkringskassans hemsida att pappan kan anmäla de 10 dagarna i förväg: Anmäl i förväg

Anmäl senast samma dag som du vill ha ersättning för. Du behöver inte veta exakt vilka datum du ska vara ledig när du anmäler. I många fall är det den dag förlossningen sker, så om du anmäler i god tid innan den beräknade förlossningen så slipper du tänka på det på BB. Du kan anmäla tidigast två månader innan du vill vara ledig.

Så det innebär att han redan nu kan anmäla det även om bf är om 3 veckor och sedan ansöker han när vi kommer hem? det går bra att ansöka om dagar bakåt i tiden? Vi tänkte skicka in inkomstuppgift till er via post och kommer hans SGI inkomst då automatiskt registreras på mina sidor?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, han kan göra sin anmälan redan nu och sedan ansöka om ersättning när ni kommer hem från förlossningen. Det gör han enklast via Mina sidor. Det går bra att söka bakåt i tiden.

När det gäller inkomsten så går det bra att skicka in uppgifterna i förväg. De blir normalt registrerade inom trettio dagar. Eftersom handläggarna i första hand registrerar de inkomster där det även finns en ansökan om ersättning, så kan det ibland dröja längre. Om inkomsten inte är registrerad på Mina sidor så fyller han själv i dem på sin ansökan.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Anonym (10 dgr)
    Försäkringskassan skrev 2014-03-28 11:00:07 följande:

Hej!

Ja, han kan göra sin anmälan redan nu och sedan ansöka om ersättning när ni kommer hem från förlossningen. Det gör han enklast via Mina sidor. Det går bra att söka bakåt i tiden.

När det gäller inkomsten så går det bra att skicka in uppgifterna i förväg. De blir normalt registrerade inom trettio dagar. Eftersom handläggarna i första hand registrerar de inkomster där det även finns en ansökan om ersättning, så kan det ibland dröja längre. Om inkomsten inte är registrerad på Mina sidor så fyller han själv i dem på sin ansökan.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Hej igen och tack för svar!

Om min anmäler nu i förväg även om barnet ännu inte har kommit, måste han anmäla igen när vi vet exakt födelsedatum eller går det bra att anmäla nu och sedan ansöka när vi kommit hem från BB?
  • Försäkringskassan

Hej!

Han kan anmäla i förväg och sedan ansöka när barnet är fött vilka 10 arbetsdagar han blir hemma med.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden 10 dagarna