• Erilar

    När är det dags att ge upp? hur blir man lycklig/nöjd

    När är det dags att ge upp? Jag har försökt sluta flera gånger, nu gör vi de här behandlingarna, sen får det räcka, ok vi kör de äggdonationer som vi får från landstinget sen får det räcka, vi kör utomlands tills pengarna tar slut, sen får det räcka...

    Hur sätter man stopp? Hur hittar man något annat att tänka på som gör en lycklig, eller iallafall nöjd?????

    Jag har letat mig blå efter bra förebilder, kvinnor som gått igenom ivf utan barn och som lärt sig hantera det och känna glädje på riktigt. Hittar bara sådana som alltid satsat på annat och där tiden inte räckt till.

    Jag har alltid velat ha familj, planerat yrkesval, partner, bostad och kanske tom intressen efter vad som passat med att bli mamma. Nu efter ett antal behandlingar så är chanserna små men alls inte omöjligt att en äggdonation skulle kunna gå vägen, eller ens en IVF. Jag har endometrios, är 36 och har dålig äggkvalitet, på 7 ivf fick vi fram 3 ägg som delade sig ok, en av dessa fäste men växte bara i 8 veckor. En äggdonation av 3 fäste men lossnade en vecka efter plusset. Alltså, inte omöjligt men kassa odds. 

    Nu i februari efter att den tredje och sista äggdonationen lossnade var det slutet på vägen. Det gick en vecka sen kände jag att näe, jag KAN inte ge upp hoppet. jag kände att det var rätt meningslöst att fortsätta leva som jag gjorde utan barn, och att om jag slutade var jag tvungen att välja om mitt liv. Allt detta tråkiga, stabila men säkra i mitt liv. Kände att jorden under mig skakade. Efter 6 års behandlingar har jag inte ork till att ta tag i mitt liv. Det känns lättare på något sätt att fullständigt köra vår ekonomi och relation i botten med fler försök tills jag hamnar i menopausen. Låter ju helt sjukt men jag vet ärligt inte vad jag ska hitta på för att döda hoppet. jag får ångest vid tanken på att återgår till att kolla ägglossningsdagar och vänta på mensen UTAN ATT KUNNA GÖRA NÅGOT: 

    Jag har ärligt försökt tycka om tanken på adoption, men varje gång någon från föräldragruppen får barnbesked så får jag ont i magen, jag orkar inte bli en mamma på det sättet. Jag har ingen kraft kvar. 

    jag känner att jag måste hitta ett sätt att sluta med dessa behandlingar, annars kommer 6 år till av mitt liv gå bortkastade. Vad sjutton gör man för att döda hoppet? Och längtan?

  • Svar på tråden När är det dags att ge upp? hur blir man lycklig/nöjd
  • Jag är bara jag

    Det går inte. Du har många år till på dig,du är "bara" 36. Jag är 45 och har nyss avslutat andra misslyckade ED:n. Om man ger upp har man kastat bort alla år man försökt ju!! Och framtiden.

  • Beatrice01

    Tror det är svårt att döda hoppet, däremot låter det som du behöver hjälp att fokusera om då det låter som du hamnat i en alltför destruktiv situation, och då menar jag inte barnlösheten i sig som det du skriver att den hotar er ekonomi, relation och att avsaknaden av barn gör att alla dina livsval hittills känns meningslösa. Jag tycker det låter som du ska söka hjälp om du inte redan gjort det, hör med din klinik om dom har en kurator, eller vet någon dom rekommenderar som är van att jobba med ofrivillig barnlöshet. Går själv hos kuratorn på mitt sjukhus, vi har hållit på med (misslyckade) behandlingar i över två år nu, inklusive fyra missfall, och klart det börjar smyga sig in tankar på vad som händer om det faktiskt aldrig kommer fungera. Om vi sitter här om kanske ytterligare drygt ett eller två år och fortfarande inte har något barn. Vi ville ha barn innan dess, Vi har pengar att fortsätta försöka privat, och med hänsyn till min ålder har vi tid, men vet inte om vi kommer att orka, eller om det i så fall är värt det.

    Att hävda att allt varit meningslöst om man "ger upp" innan man får det att funka tycker jag är fel. Någonstans kan man behöva dra en gräns och säga att man har fått nog. Att man försöker leva vidare är inte ett tecken på att man inte "sörjt på rktigt", finns väl ingen vid sina sinnens fulla bruk som skulle anklaga någon som förlorat en nära anhörig för att "aldrig ha älskat personen på riktigt" bara för att man inte blir tvångsinlagd på psyket. Jag tycker inte att det visar att man är mindre engagerad, mindre längtande, för att man inte "gör allt" för att få barn. Att ge upp drömmen som den ser ut nu är också en förutsättning för att kunna skapa något nytt, dvs du måste få sörja klart det värsta innan du fullt ut kan hitta ny glädje i annat. Även annat som kan ha koppling till barn, ex knyta nära relationer till syskonbarn, fosterhem, volontärarbete etc om det sulle kunna passa för dig, så småningom. Jag lever hellre med min man utan barn än förlorar honom pga att jag inte kan släppa taget om min barnlängtan, och det är inte säkert att båda i en relation har samma gräns. Ex skulle jag kunna tänka mig adoption, inte min man, och det är därför inget alternativ för oss. Sen är det inte så lätt att få adoptera som somliga verkar tro. Bara att titta på statistiken så inser man att antalet barn som finns tillgängliga för adoption till svenska par typ har halverats senaste åren.

    Du skriver att du ifrågasätter dina livsval, att allt du valt har skett med målet att det ska kunna kombineras med mammarollen, som du nu kanske aldrig får gå in i. Jag förstår din smärta, men tycker det låter märkligt att du skulle valt allt enbart för att det passar med familjeliv, helt utan koppling till dina egna intressen i övrigt. Jag är heller ingen "karriärmänniska", men det är inte så att jag valt bort karriär till förmån för barn - jag hade aldirg velat göra karriär oavsett, och om vi inte får barn kommer jag antagligen att försöka jobba deltid ändå, eftersom min önskan att umgås med familj (nära och kära, vänner, syskon, föräldrarna etc) inte minskar bara för att min egen lilla familj bara består av mig och min man. Tvärtom kan jag rent krasst jobba ännu mindre, coh ha ännu mer fritid, eftersom vi har färre att försörja. Det är lättare för oss att flytta ut på landet om vi vill, vi har råd med större hus, sommarstuga, resor etc än vi skulle haft med barn, så det finns inget vi inte kan göra nu som vi drömde om att livet som föräldrar skulle bli. Annat än att vara just förälder. Känner du att du valt i motsats till ditt eget hjärta tidigare så tror jag det skulle vara bättre för dig, oavsett barn eller inte, att välja om. Tror heller inte att barnen tar skada av att du tar jobbet du trivs med, även om deras behov kompenserar att man kompromissar med sina egna val - det är i slutändan ditt liv och vilket barn vill höra att mamma eller pappa gett upp alla sina egna drömmar för deras skull?

    Jag tror inte att barn är "meningen med livet", eller att man blir lyckligare av att vara förälder, finns väl en massa undersökningar på det där som knappast hjälper en själv, men som ändå bevisar poängen. Föräldrar hittar annat att vara olyckliga över. Att föräldrar finner lycka i sina barn är knappast konstigt, eller att saknaden efter barn är en källa till sorg, men det betyder inte att du inte skulle kunna finna mening och lycka någon annanstans, även om du samtidigt sörjer dina ofödda barn under ett helt liv. Det handlar inte om antingen eller. Inte heller är barn den magiska nyckeln till "lyckliga i resten av sina dagar" - par skiljer sig även efter att dom fått barn genom IVF.

  • Tvekar

    Jag och min man fick inga barn. Vi bestämde att det får högst ta 4 år av vårt liv med ivf och vi höll oss till det.

    Vi valde att inte heller adoptera. Livet utan barn har hittills varit lyckligt . Jag tänker att alla människor bär på livstrauman och sorg av mer eller mindre tyngd. Jag och min man ägnar mycket tid med varandra och vi planerar framtiden . Resor friluftsliv osv.. Jag älskar mitt liv och känner att det har mening, även om jag också bär på sorgen över att vi inte kunde bli föräldrar . Kram på dig.

  • Jag är bara jag

    Utan barn= ingen som helst mening leva vidare och 45 år i sjön. Så enkelt är det,ja förstår inte er som kan kasta bort allt och finna er i ett "liv" utan barn. Ni ville inte tillräckligt-då gör man ALLT... På ett sätt är jag avundsjuk på er att ni kan acceptera ett sånt öde,vi måste ha barn,maken hinner inte börja om med en fertil fru... Jag erbjöd honom för flera år sen,men han orkade inte.

  • Tvekar

    Ja människor är olika helt enkelt. En del lägger alla ägg i samma korg. Andra ser att där en dörr stängs öppnas ett fönster.

  • Tvekar

    Vi tänkte tvärtom att inte kasta bort hela vår " ungdom" på att kämpa med Ivf. Vi har vetat sen vi träffades att det kanske inte blir barn för oss, så med det i åtanke valde vi ett liv som känns meningsfullt för oss.. Dvs gå vidare.

Svar på tråden När är det dags att ge upp? hur blir man lycklig/nöjd