• Lövings

DOP - blåa kakor/godis osv?

Hej. Vi ska döpa vår son och vi ska bjuda på fika. 

Jag skulle vilja ha ett stort kak- och godis buffé! (väldigt poppis i USA med candy buffet)
    Detta ska gå i färgskalan blått. 

Så nu undrar jag om ni har några idéer på kakor, muffins godis osv att göra blåa?

Har hittills bara kommit på cupcakes med blå frosting och marshmallows doppade i choklad och strössel...

TACK på förhand :)

• Svar på tråden DOP - blåa kakor/godis osv?
  • Hallonbåt02

Jag såg någon på den här sidan som hade bilder på sina riktigt söta kakmonster chokladbollar  som hade blått strössel :)

• E2012smamma
    Lövings skrev 2014-03-27 16:14:20 följande:

Hej. Vi ska döpa vår son och vi ska bjuda på fika. 

Jag skulle vilja ha ett stort kak- och godis buffé! (väldigt poppis i USA med candy buffet)
    Detta ska gå i färgskalan blått. 

Så nu undrar jag om ni har några idéer på kakor, muffins godis osv att göra blåa?

Har hittills bara kommit på cupcakes med blå frosting och marshmallows doppade i choklad och strössel...

TACK på förhand :)

Vi gjorde också marsmallows.

Sen gjorde jag kokostoppar i vit choklad som jag färgade blå.

Dammsugare bör gå att göra blå?

Cakepops kan man ju göra i all oändlighet..
  • Sorbus

Om du gör en bildsökning på google på tex "blue cookies" eller  "blå kakor" så får du väldigt många olika förslag, som macarons, dammsugare, maränger, många varianter av småkakor med glasyr osv

www.google.se/search&client=firefox-a&hs=S1v&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=QW00U-nPDsGF4ATn34CACg&ved=0CCsQsAQ&biw=1920&bih=914

• MissEofc

Jag gjorde likadant, men med rosa :) hade chokladbollar med rosa pärlsocker, kanelbullar i rosa bullformar och rosa pärlsocker på, muffins i rosa formar och med rosa hjärtströssel på, rosa tårta mm.

• Lövings

TAck alla! 

Vad tror ni om att ha en stor skål med blåa popcorn i? Går ju att färga :)

• IsDimma

Macarons har jag gjort blåa. Helst ska man väl ha någon blåbäsfyllning kanske men jag gjorde mina med kola mellan.

• Mizzlundell

Jag gjorde cupcakes kakmonster blå frosting sen färgade jag Cocos blått och doppade i det på med ögonen och en halv cockie i munnen

• Ankmor

blå maränger
    snurrkakor/spiralkakor , blå förstås :-d
    Färga vanliga vaniljmuffins blå och spritsa på en vit frosting = överraskade gäster!
    Blå vaniljsnurror (som vanliga kanelbullar fast med blå deg och vaniljsocker istället för kanel)

Fantasin sätter gränsen (och tid & ork).

Lycka till!

• vi och pyret

Googla så hittar du massor av idéer.

Tänk på att köpa en bra färg också. Den vanliga som finns i mataffärerna blir snarare turkos än blå+ det krävs mkt för att få till färgen= konsistensen på det du bakar kan bli lite tokig.

Finns massor av gelé/pasta färger på nätet att beställa. Cervera säljer också färger.

• Lövings

Ja jag har blå pastafärg hemma som tur är. Så egentligen går väl allt och färglägga men roligt och höra lite idéer ;) 

• Lövings

Googla bara på "färga popcorn" så kommer flera alternativ upp. Både färg i olja, i smör osv. 

Svar på tråden DOP - blåa kakor/godis osv?