• Anonym (tips)

8åring hör röster..hjälp!

Detta är så känsligt. Kan absolut inte skriva för mkt. En god väns barn (8år) har börjat höra röster och får då tvångstankar. Allt ifrån att gå på ett speciellt sätt till att röra huvudet på ett visst sätt, går upp i rösterna om ni förstår. Några veckors väntetid till bup. När barnet får dessa tankar och hör dessa röster, hur bryter man det på ett bra sätt. Barnet vill ha hjälp och vet vad som händer. Oftast så har det hjälpt om man börjar prata med barnet rätt så bryskt..typ HEJ xxx Men ibland funkar inte det!

• Svar på tråden 8åring hör röster..hjälp!
  • Anonym (Ss)

För att vara en väns barn så vet du väldigt mycket så nästan man kan tro det är din unge

• Anonym (tips)
    Anonym (Ss) skrev 2014-03-27 17:56:25 följande:
    För att vara en väns barn så vet du väldigt mycket så nästan man kan tro det är din unge

Men egentligen..spelar det någon roll? Ett barn behöver hjälp..jag vill hjälpa! Men nej det är inte mitt barn.
  • Anonym (Ss)

Då är det väl bara att hjälpa då istället för att sitta här

• Anonym (Tyra)
    Anonym (tips) skrev 2014-03-27 18:18:29 följande:

Men egentligen..spelar det någon roll? Ett barn behöver hjälp..jag vill hjälpa! Men nej det är inte mitt barn.
    OM det är det värsta scenariot dvs barnschizofreni vi talar om, vilket är extremt ovanligt, så är rådet från föräldrar till barn med schizofreni att inte försöka tysta ner vad det upplever, utan dela barnets upplevelse fullt ut utan dömande eller ojande och fyande. Det bara skrämmer barnet. Men jag hoppas det inte är det! Ni måste få hjälp snabbt med detta!!
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Ss) skrev 2014-03-27 18:27:34 följande:
    Men snälla, det är inget man direkt frågar grannen om, hon frågar ju om hjälp här. Empati! Några veckors väntetid till BUP skrev hon.
  • Anonym (tips)
    Anonym (Ss) skrev 2014-03-27 18:27:34 följande:

?? Vaknat på fel sida eller? Varför så otrevlig?
  • Anonym (tips)
    Anonym (Tyra) skrev 2014-03-27 18:29:51 följande:
    OM det är det värsta scenariot dvs barnschizofreni vi talar om, vilket är extremt ovanligt, så är rådet från föräldrar till barn med schizofreni att inte försöka tysta ner vad det upplever, utan dela barnets upplevelse fullt ut utan dömande eller ojande och fyande. Det bara skrämmer barnet. Men jag hoppas det inte är det! Ni måste få hjälp snabbt med detta!!

Ingen som tystar ner detta, barnet berättar och vi alla försöker hjälpa utan att anklaga eller döma. Barnet är däremot väldigt ledsen och tror att denne är dum i huvudet! Tycker att det är förhemskt att det är så lång väntetid!
  • Anonym (Lugn!)

När mitt barn sa samma som liten (är nu i 20 årsåldern) sa dom på BUP att så länge rösterna inte säger åt barnet att det ska göra saker är det oftast bara "samvetes" röst. Så var det för mitt barn som nu i vuxen ålder inte har/hör röster.

• Anonym (tips)
    Anonym (Lugn!) skrev 2014-03-27 18:39:34 följande:
    När mitt barn sa samma som liten (är nu i 20 årsåldern) sa dom på BUP att så länge rösterna inte säger åt barnet att det ska göra saker är det oftast bara "samvetes" röst. Så var det för mitt barn som nu i vuxen ålder inte har/hör röster.

Men rösterna säger åt barnet att denne måste göra si eller så annars händer det eller det!
  • Anonym (Lugn!)

Men är det inte tvångstankarna som pratar då? Alltså alla har vi ju röster i huvudet eller hur man ska uttrycka sig..... jag tror att det kan höra till åldern då min var i samma ålder. Mycket som händer runt barnet i skolan kanske som gör barnet stressat och då blir tvången större. Det är nog inget att ha panik över, men bra om en barnet får hjälp så det inte blir värre.

Svar på tråden 8åring hör röster..hjälp!