• Marcella

Barnböcker om att få syskon

Hej.
    Vill gärna ha tips på bra barnböcker om att få ett syskon. Vår dotter blir 2 i sommar, och hon älskar böcker. Så tänkte det kunde vara en bra förberedelse inför att bebisen ska komma i sommar. :) Vill ju då gärna ha böcker som passar till hennes ålder. :)

• Svar på tråden Barnböcker om att få syskon
  • Dimitra

På biblioteken brukar det finnas en särskild hylla för syskonväntan. Allt mellan avancerade böcker om hur barn blir till och pekböcker

The Dimitra universe.
  • avocadoo

Busiga bebben och Vems bebis är bägge två underbara :) Vems bebis är för lite yngre barn men busiga ebben är rolig med flikar :)

• Lindsey Egot the only one

Alla barnen får ett syskon av Garthon/Unenge

• FlitigaLis

Busiga bebben är en bok med flikar man kan lyfta på och titta vad bebisen gör i magen.

"Snart har vi en baby"

"Hej lillebror" är en bok med riktiga bilder på en bebis som äter och sover etc, den gillade min tvååring

"Piraten blir storebror"

"Jag vill också ha ett syskon" av Astrid Lindgren

• Lena

Emma och lillebror om hur det är att ha ett småsyskon.

• mammalovis

Min dotter fick syskon vid 2,5 år. Vi läste Emma och lillebror. Sedan tror jag de hette Lilla storasyster och Lille storebror eller liknande. Bläddra och läs lite i böckerna på syskonhyllan, så hittar du säkert något som passar ditt barn. Vi försökte hitta böcker som visade och pratade mycket om vad storasyster kan och vad lillasyskonet kan och hur man tar hand om sitt lillasyskon samt att man inte får bära och slå o s v. Dessutom pratade vi mycket om att de skulle dela mamma, då min dotter verkligen präntade in i andra det var "Min mamma" 30 gånger om dagen, så småningom kunde hon säga "Det är min mamma också".

• daimstrut

"Hej lillebror". Autentiska bilder, passar barn i tvåårsåldern populärast har bilderna på bebisens gula bajs och bebisen när den badar varit

Svar på tråden Barnböcker om att få syskon