• hymafr

Melatonin/Circadin

Hej!

Finns det någon här som provat både Melatonin (alltså det man får på licens) och Circadin till sitt barn? (Eller provat själv)
    Jag är intresserad av att veta skillnaden mellan dessa två mediciner.
    Jag tycker mig förut hört att Circadin ställer högre krav på att ta medicinen regelbundet (=varje kväll) samt vid en bestämd tidpunkt rätt långt innan sänggåendet.
    Min dotter har använt Melatonin i nio år och trivs väldigt bra med det och för henne räcker det att ta en tablett ca en halvtimme innan hon ska sova.
    Nu vill hennes (nya) läkare inte skriva en licensansökan "för att det tar en halvtimme och det vill inte hon lägga sin tid på" - så istället vill hon att min dotter går över till Cirkadin.
    Tyvärr är det inte lätt för en 20-åring att veta exakt när hon ska lägga sig eftersom hon har ett aktivt liv med kompisar, studier etc. Dock var detta inga argument som bet på läkaren (hon tyckte att dottern kunde ta med sig tabletten och en flaska dryck och ta den på t ex bio eller en middag med pojkvännen!?!)
    När jag läser på nätet om skillnaderna så verkar det vara så att Cirkadin tar man 1-2 timmar innan man lägger sig, medan Melatonin tar man ca 30 minuter innan.
    Det som också känns aktuellt att få reda på är om effekten i övrigt är densamma?

Jag vore väldigt tacksam om någon som provat dessa mediciner ville svara.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Melatonin/Circadin
  • Lindsey Egot the only one

Min son fick det för ca 1,1/2 vecka sedan. Han tar den mellan 20:30-21:00 och somnar en timma efteråt. Han har haft extremt svårt för att somna och nu har han inga problem alls. Han får ta den 30 minuter innan han lägger sig så han inte somnar i soffan.

• JanaN

Melatonin är den aktiva ingrediensen i Circadin - Circadin är försäljningsnamnet. Låt du din dotter prova Circadin och se hur det funkar. Jag tar mina precis innan jag går och lägger mig, då jag inte har insomningsbesvär utan mer vaknar och inte kan somna om. Hon kan prova att ta sina en halvtimme innan och se hur det funkar.

• hymafr
    JanaN skrev 2014-03-27 21:31:26 följande:
    Melatonin är den aktiva ingrediensen i Circadin - Circadin är försäljningsnamnet. Låt du din dotter prova Circadin och se hur det funkar. Jag tar mina precis innan jag går och lägger mig, då jag inte har insomningsbesvär utan mer vaknar och inte kan somna om. Hon kan prova att ta sina en halvtimme innan och se hur det funkar.
    Problemet är att hon enbart har insomningsbesvär och att du låter som den perfekta brukaren av Cirkadin, medan min dotter behöver enbart insomningshjälp.
  • cloudberry79

Min sjuåring har stora svårigheter att somna, men inte att fortsätta sova. Han tar circadin två timmar innan han ska sova, sen lägger han sig och släcker ned en halvtimme innan. Före vi fick circadin kunde han vara vaken till två-tre på natten för att sedan stiga upp sju med oss andra. Han var jättetrött på dagarna, men kunde ändå inte somna. Nu sover han från nio till sju varje natt och det har räddat hans dagar.

Just NO.
  • JanaN
    hymafr skrev 2014-03-28 17:17:44 följande:
    Problemet är att hon enbart har insomningsbesvär och att du låter som den perfekta brukaren av Cirkadin, medan min dotter behöver enbart insomningshjälp.
    Melatonin/Circadin är inte specifikt riktat mot insomning eller uppvakning. Det är riktat mot störd sömncykel. Hur man reagerar beror mer på genetisk makeup än på något annat. Varför inte prova? 
    cloudberry79 skrev 2014-03-28 18:42:24 följande:

Min sjuåring har stora svårigheter att somna, men inte att fortsätta sova. Han tar circadin två timmar innan han ska sova, sen lägger han sig och släcker ned en halvtimme innan. Före vi fick circadin kunde han vara vaken till två-tre på natten för att sedan stiga upp sju med oss andra. Han var jättetrött på dagarna, men kunde ändå inte somna. Nu sover han från nio till sju varje natt och det har räddat hans dagar.

Just NO.
    Det låter precis som om du beskriver min son.
    JanaN skrev 2014-03-28 20:57:24 följande:
    Melatonin/Circadin är inte specifikt riktat mot insomning eller uppvakning. Det är riktat mot störd sömncykel. Hur man reagerar beror mer på genetisk makeup än på något annat. Varför inte prova? 
    Människan producerar ju en egen sorts melatonin i kroppen som ökar på kvällen och som är som högst på natten men vissa har en störd produktion och då har man inte den naturliga nivån
  • hymafr

Det jag vänder mig emot är att vi har använt en sorts medicin i 9 år och den har fungerat bra, men nu vill läkaren ändra till en annan som man bl a ska ta mycket längre tid innan sänggåendet - bara för att läkaren inte vill skriva licensansökan!
    Det är ju stor skillnad mot när dottern var 11 år - då hade hon ju mycket mer bestämda rutiner än nu. Nu är hon 20 och har ett helt annat socialt liv och dessutom högskolestudier som gör att hon inte vet exakt när hon ska lägga sig. Helt enkelt för att hon inte vet när hon kommer hem (om hon missar bussen tar det mellan en halvtimme och en timme till nästa buss) och hur länge hon orkar plugga (ibland orkar hon till sent på kvällen, men ibland känner hon helt plötsligt att hon inte klarar mer den kvällen). Inte lätt att planera in att ta en tablett två timmar innan man ska sova om man är 20 år.

Ingen som har erfarenhet av först Melatonin och sedan Cirkadin?

hymafr skrev 2014-03-29 14:11:43 följande:

Det jag vänder mig emot är att vi har använt en sorts medicin i 9 år och den har fungerat bra, men nu vill läkaren ändra till en annan som man bl a ska ta mycket längre tid innan sänggåendet - bara för att läkaren inte vill skriva licensansökan!
    Det är ju stor skillnad mot när dottern var 11 år - då hade hon ju mycket mer bestämda rutiner än nu. Nu är hon 20 och har ett helt annat socialt liv och dessutom högskolestudier som gör att hon inte vet exakt när hon ska lägga sig. Helt enkelt för att hon inte vet när hon kommer hem (om hon missar bussen tar det mellan en halvtimme och en timme till nästa buss) och hur länge hon orkar plugga (ibland orkar hon till sent på kvällen, men ibland känner hon helt plötsligt att hon inte klarar mer den kvällen). Inte lätt att planera in att ta en tablett två timmar innan man ska sova om man är 20 år.

Ingen som har erfarenhet av först Melatonin och sedan Cirkadin?

Fast det tar inte 2 timmar att somna utan man kan ta den två timmar före sänggåendet. Det är ingen insomningstablett eller sömnmedicin. Så hon kommer inte falla i sömn där hon står. Min son tar den 30-60 minuter innan sänggåendet och somnar nästan omgående när han lägger sig och blundar
  • Mumin80

Det aktiva ämnet i circadin är melatonin. Skillnaden mellan flyrande melatonin och circadin är att circadin har en depåeffekt dvs utsöndras långsamt över längre tid. Därför ska den tas tidigare. Fördelen är att det också blir lite lättare att somna om på natten. Nackdelen är att man inte får samma omedelbara "klubbad säl" effekt i kroppen eftersom halten melatonin inte stiger lika fort och kraftigt.  Detta gör också att det kan vara lite lättare att "kämpa emot" effekten. Vilket iofs säkert är ett större problem med vår fyraåring än en 20-åring som VILL sova. 

Svar på tråden Melatonin/Circadin