Melatonin/Circadin
Hej!
Finns det någon här som provat både Melatonin (alltså det man får på licens) och Circadin till sitt barn? (Eller provat själv)
Jag är intresserad av att veta skillnaden mellan dessa två mediciner.
Jag tycker mig förut hört att Circadin ställer högre krav på att ta medicinen regelbundet (=varje kväll) samt vid en bestämd tidpunkt rätt långt innan sänggåendet.
Min dotter har använt Melatonin i nio år och trivs väldigt bra med det och för henne räcker det att ta en tablett ca en halvtimme innan hon ska sova.
Nu vill hennes (nya) läkare inte skriva en licensansökan "för att det tar en halvtimme och det vill inte hon lägga sin tid på" - så istället vill hon att min dotter går över till Cirkadin.
Tyvärr är det inte lätt för en 20-åring att veta exakt när hon ska lägga sig eftersom hon har ett aktivt liv med kompisar, studier etc. Dock var detta inga argument som bet på läkaren (hon tyckte att dottern kunde ta med sig tabletten och en flaska dryck och ta den på t ex bio eller en middag med pojkvännen!?!)
När jag läser på nätet om skillnaderna så verkar det vara så att Cirkadin tar man 1-2 timmar innan man lägger sig, medan Melatonin tar man ca 30 minuter innan.
Det som också känns aktuellt att få reda på är om effekten i övrigt är densamma?
Jag vore väldigt tacksam om någon som provat dessa mediciner ville svara.
Tack på förhand.