• Anonym (Eländig)

Svamp i underlivet efter antibiotikakur

Är det vanligt? Kuren slår ju ut alla bakterier men kan det göra att man lättare får infektion i underlivet? Jag har inte haft problem med sånt på 10 år o har ingen partner som kan påverka ph-balansen heller :s

• Svar på tråden Svamp i underlivet efter antibiotikakur
  • Anonym (Ja)

Oh ja, det är väldigt vanligt. Stöter på det titt som tätt i mitt yrke. Som du säger så slår antibiotika ut alla bakterier, även de goda. Så det du behöver göra är att bygga upp ditt förråd av goda bakterier igen. Det jag brukar rekommendera är en bred probiotika med flera bakteriestammar (typ LactoVitalis). Kör en kur på minst 1 månad, gärna längre. Detta gör inte bara att svampen försvinner för stunden, utan då försvinner den också på sikt (om man inte tar antibiotika igen såklart). Kokosfett är också suveränt när det gäller svamp. Kallpressat, ekologiskt. Både att äta och att smörja. 

Jag fick själv svamp när jag var gravid, jag tryckte i mig probiotika, drack kolloidalt silver (ja, det gjorde jag, men snälla, måste detta bli en tråd om huruvida silver är farligt eller ej?) och både åt kokosfett och smörjde mig med det. Min sambo höll på att dö när jag ringde honom i vild panik över mitt tillstånd (aldrig haft svamp förut) medan jag baddade in mig med kokosfett och svalde probiotikakapslar. Men svampen försvann snabbare än ögat, och aldrig haft besvär igen! Peppar peppar.

• Anonym (Jättevanligt)

Äter jag antibiotika kommer svampinfektionen som ett brev på posten. Mycket vanligt!

• Anonym (Eländig)

Låter ju bra men vad är probiotika? Kosttillskott el finns d naturligt i kosten? Får nog googla på d :) Har köpt kapslar mot svamp på Apoteket som jag trycker upp morgon och kväll men märker ingen skillnad efter en vecka :( o smörjer med salva. Ingen skillnad o d kliar o bränner konstant. Får nog köpa kokosfett imorgon iaf. Tack för tipset!

• Anonym (,)
    Anonym (Eländig) skrev 2014-03-27 20:50:59 följande:
    Låter ju bra men vad är probiotika? Kosttillskott el finns d naturligt i kosten? Får nog googla på d :) Har köpt kapslar mot svamp på Apoteket som jag trycker upp morgon och kväll men märker ingen skillnad efter en vecka :( o smörjer med salva. Ingen skillnad o d kliar o bränner konstant. Får nog köpa kokosfett imorgon iaf. Tack för tipset!

Probiotika är bra bakterier i form av olika yoghurtvarianter, provivadrycker eller kapslar.
  • Haskel
    Lite helt vanlig filmjölk eller yoghurt brukar också göra underverk, då det innehåller samma bakteriekultur som i slidan.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (,) skrev 2014-03-27 20:52:52 följande:

Probiotika är bra bakterier i form av olika yoghurtvarianter, provivadrycker eller kapslar.
    Jo, fast yoghurtvarianter och provivadrycker är alldeles för klena i dessa fall. Den probiotika man får i sig i dessa produkter är ju faktiskt kossans bakteriekultur, inte människans. Så den passar inte riktigt. De produkterna innehåller dessutom inte flera olika bakteriestammar (och det är viktigt, för de lever i olika pH-värden) och dessutom låga doser. Innehåller produkterna dessutom socker är det dessutom bara dåligt, svamp älskar socker. 

Probiotika finns i hälsokostbutiker. Försök få tag på Holistics LactoVitalis, den är helt suverän.

Ursäkta om jag "rättade" dig, du kanske vet precis det jag skrev, ville bara förtydliga!
  • Anonym (Eländig)

Men jag äter ju yoghurt varje morgon :o Köpte probimage till antibiotikakuren oxå så jag får väl börja med dom igen då. Extremt jobbigt med detta :( läcker ju urin varje gång jag nyser el rör mig oxå å d svider djävulskt mot såren som d känns som :(

• Anonym (Ja)
    Anonym (Eländig) skrev 2014-03-27 21:02:21 följande:
    Men jag äter ju yoghurt varje morgon :o Köpte probimage till antibiotikakuren oxå så jag får väl börja med dom igen då. Extremt jobbigt med detta :( läcker ju urin varje gång jag nyser el rör mig oxå å d svider djävulskt mot såren som d känns som :(
    Probimage har endast en bakteriestam, så den är rätt klen. LactoVitalis har 10, och dessutom 2 sorters prebiotika (mat till de goda bakterierna, så de kan föröka sig). I vilket fall borde du välja någon produkt som har minst 6 bakteriestammar.
  • Anonym (fri)

Jag har länge lidit av svamp av och till som bara blev mer och mer aggressiv. Till slut fick jag difflucan varje vecka under två år. Det känndes lite fel att äta medicin så ofta så jag slutade och bestämde mig för att pröva med att ändra kosten istället. Under fem veckor höll jag strikt på att inte äta något med socker eller jäst i. Samtidigt åt jag lactobacillus kosttillskott. Detta hjälpte och jag fick många positiva bieffekter, magen mådde bättre, har aldrig huvudvärk och gick ner i vikt. Det är inte lätt men det är effektivt. Så nu efter 10 år är jag helt besvärsfri.

• Anonym (Eländig)

På vilket sätt hjälper den att gå ner i vikt? D skulle jag behöva oxå :)

• Anonym (Eländig 2)

Ringde 1177 o de sa att probiotika var humbug (!!!?) o rekommenderade canesten istället :o

• Anonym (Ja)

Klart de säger... Ren okunskap, blir helt galen på detta. Jadu. Du får ta ställning själv, helt enkelt. Jag skulle inte våga vara utan probiotika efter antibiotikakur, men det är ju jag.

• Anonym (Allt!)

Har också fått svamp för första gången i mitt liv och provat allt: Diflucan engångsdos, Canesten slidpiller plus kräm och detsamma men Pevaryl. Prövat vinäger, potatismjöl - u name it. Tar detta piller du skriver om bort svampen eller förhindrar den bara svampen att fästa? Är desperat...

• Anonym (Allt)

Menar alltså Lactovitalis.

• Anonym (Regelbundet)
    Anonym (Allt!) skrev 2014-03-29 10:05:44 följande:

Har också fått svamp för första gången i mitt liv och provat allt: Diflucan engångsdos, Canesten slidpiller plus kräm och detsamma men Pevaryl. Prövat vinäger, potatismjöl - u name it. Tar detta piller du skriver om bort svampen eller förhindrar den bara svampen att fästa? Är desperat...

Vid svår svampinfektion behövs mer än en engångsdos.
  • Haskel
    Anonym (Eländig) skrev 2014-03-27 21:02:21 följande:
    Jag vet inte om det har någon större effekt att ÄTA yoghurt.

Du ska smörja i slidmynningen med fil eller yoghurt.
  • Fjärilslarv
    jag äter probiotika varje dag en kapsel. mjölsyrabakterier från apoteket, är jättebra, alltså varje dag 365 dagar om året =).

kapslar mot svamp? vad för kapslar? canesten och pevaryl finns ju som engångsdos, 3 dagar då EN gång om dagen och så 6-7 dagar och då också EN gång om dagen, absolut inte två.
    jag tar aldrig de receptfria utan har kapslar som tas oralt på recept, gå till doktorn och be om det.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Allt!) skrev 2014-03-29 10:05:44 följande:
    För min del försvann svampen, och dessutom i rasande tempo. Men jag tog 2 (eller var det kanske 3?) kapslar LactoVitalis/dag, plus d-vitamin (som aktiverar immunförsvaret), 100mcg/dag, flera huttar kolloidalt silver/dag. En hutt var kanske ca 1msk. Åt kallpressat kokosfett, ca 1 msk/dag plus smörjde rikligt med kokosfettet flera ggr/dag. Sov utan trosor. Hade inte tajta kläder. Och så åt jag (som jag alltid gör) bl.a. zink (30mg/dag), som ju också stärker immunförsvaret.

Och vips, så var det borta!
Svar på tråden Svamp i underlivet efter antibiotikakur