Att vara överviktig som gravid
Jag väljer att posta det här i känsliga rummet då vikt definitivt är ett känsligt ämne.
Till och börja med vill jag bara klarlägga att jag själv är överviktig (på fetmanivå enligt BMI). Jag väger vid skrivandets stund strax under 98 kilo till mina 163 cm. Samt att jag är gravid i vecka 32.
När jag blev gravid vägde jag runt 97 kilo, sedan gick jag ner till 95 och låg på den vikten mellan vecka 10 och 28 ungefär, och den senaste månaden har jag alltså gått upp till strax under 98 kilo. Jag har inte haft problem med illamående och liknande, så min viktminskning i början/mitten berodde inte på att jag inte kunde äta, utan på grund av att jag åt "som vanligt" men att den ökade ämnesomsättningen gjorde att jag gick ner i vikt.
Min fråga nu är... hur är det "möjligt" för någon som väger som jag (eller mer), som har ett BMI på 35+ och som faktiskt är "tjock" och inte bara väldigt muskulös, att gå upp 20-30 kg under en graviditet? Jag har varit inne på flera olika forum och i flera trådar där man kan följa överviktigas graviditeter och det är inte ovanligt att de lägger på sig mycket i vikt.
Men jag kan inte förstå varför. Om man äter som vanligt borde ju inte vågen rusa iväg, och har man redan lite kött att ta av så tar ju kroppen gärna av det under en graviditet. Eller har jag helt fel?
En normal graviditet "väger" ju cirka 10 kilo (bebis, moderkaka, fostervatten, ökad blodvolym etc. etc.), och därför blir det ännu mer obegripligt för mig att någon som redan är överviktig kan gå upp så mycket mer.
Jag ser absolut INTE ner på de överviktiga som går upp mycket i vikt under graviditeten. Inte ett dugg!
Jag är bara nyfiken på vad det kan bero på. Jag var själv ganska rädd att gå upp mycket i vikt (min mardröm har alltid varit att väga över 100 kilo, oavsett om jag är gravid eller inte), och är ganska glad att jag lyckats hålla mig marginellt under min skräckgräns. Jag trodde jag skulle gå upp mer än vad jag gjort, så jag undrar vad det är jag gjort annorlunda.
Och ni som väljer att svara, som eventuellt har gått upp en del trots att ni är överviktiga, ni behöver inte alls komma med långa "försvarstal" om varför det är så. Alla är vi byggda olika och alla har vi olika förutsättningar.
Jag hoppas verkligen inte jag sårar någon genom att fråga. Jag vet att det kan vara känsligt.