• msemse

Att vara överviktig som gravid

Jag väljer att posta det här i känsliga rummet då vikt definitivt är ett känsligt ämne.

Till och börja med vill jag bara klarlägga att jag själv är överviktig (på fetmanivå enligt BMI). Jag väger vid skrivandets stund strax under 98 kilo till mina 163 cm. Samt att jag är gravid i vecka 32.

När jag blev gravid vägde jag runt 97 kilo, sedan gick jag ner till 95 och låg på den vikten mellan vecka 10 och 28 ungefär, och den senaste månaden har jag alltså gått upp till strax under 98 kilo. Jag har inte haft problem med illamående och liknande, så min viktminskning i början/mitten berodde inte på att jag inte kunde äta, utan på grund av att jag åt "som vanligt" men att den ökade ämnesomsättningen gjorde att jag gick ner i vikt.

Min fråga nu är... hur är det "möjligt" för någon som väger som jag (eller mer), som har ett BMI på 35+ och som faktiskt är "tjock" och inte bara väldigt muskulös, att gå upp 20-30 kg under en graviditet? Jag har varit inne på flera olika forum och i flera trådar där man kan följa överviktigas graviditeter och det är inte ovanligt att de lägger på sig mycket i vikt. 

Men jag kan inte förstå varför. Om man äter som vanligt borde ju inte vågen rusa iväg, och har man redan lite kött att ta av så tar ju kroppen gärna av det under en graviditet. Eller har jag helt fel?

En normal graviditet "väger" ju cirka 10 kilo (bebis, moderkaka, fostervatten, ökad blodvolym etc. etc.), och därför blir det ännu mer obegripligt för mig att någon som redan är överviktig kan gå upp så mycket mer.

Jag ser absolut INTE ner på de överviktiga som går upp mycket i vikt under graviditeten. Inte ett dugg!

Jag är bara nyfiken på vad det kan bero på. Jag var själv ganska rädd att gå upp mycket i vikt (min mardröm har alltid varit att väga över 100 kilo, oavsett om jag är gravid eller inte), och är ganska glad att jag lyckats hålla mig marginellt under min skräckgräns. Jag trodde jag skulle gå upp mer än vad jag gjort, så jag undrar vad det är jag gjort annorlunda.

Och ni som väljer att svara, som eventuellt har gått upp en del trots att ni är överviktiga, ni behöver inte alls komma med långa "försvarstal" om varför det är så. Alla är vi byggda olika och alla har vi olika förutsättningar. 

Jag hoppas verkligen inte jag sårar någon genom att fråga. Jag vet att det kan vara känsligt. 

• Svar på tråden Att vara överviktig som gravid
  • Erica80

Mig sårar du inte.. Har varit överviktig under alla mina graviditeter. Jag har valt att inte bry mig om vad jag äter, så visst hade jag säkert vägt mindre om jag tänkt på vad jag äter. Har även haft hysterisk hunger under första månaderna av alla mina graviditeter och kanske lagt ribban där. Jag har gått upp 23 respektive 13 kg, denna gången ligger jag på 20 än så länge (v 34).

• Anonym (Z)

Tycker du ser ner på och anser att alla skall tänka som du ang detta men jag kan tala om att jag är inte stor jag är normalviktig och jag gick upp 40kg trots det, min syrra med normal vikt gick upp 30 och brorsans fru 42 kg även hon normalviktig innan. Många släpper o tillåter sig det ena eller det andra. Inget sätt är okej för man utsätter barnet för faror om man går upp 30-40 kg men även som du 2 kg är också en fara så kliv du ner från dina höga hästar och sluta se ner på dem som väger mer och går upp mer för du är inte ett dugg bättre

• msemse
    Anonym (Z) skrev 2014-03-27 20:34:30 följande:
    Tycker du ser ner på och anser att alla skall tänka som du ang detta men jag kan tala om att jag är inte stor jag är normalviktig och jag gick upp 40kg trots det, min syrra med normal vikt gick upp 30 och brorsans fru 42 kg även hon normalviktig innan. Många släpper o tillåter sig det ena eller det andra. Inget sätt är okej för man utsätter barnet för faror om man går upp 30-40 kg men även som du 2 kg är också en fara så kliv du ner från dina höga hästar och sluta se ner på dem som väger mer och går upp mer för du är inte ett dugg bättre
    Verkligen inte! Jag ser INTE ner på någon! Som jag skrev i min trådstart så har ju alla olika förutsättningar!
    Jag är knappast bättre än någon annan bara för att jag "lyckats" hålla vikten under min graviditet, eftersom jag lika gärna kunnat skena iväg i vikt också.

Jag har tyvärr ingen hög häst att kliva ner ifrån. Men jag är ledsen att du valde att läsa min trådstart så negativt, fast jag försökte mitt yttersta att visa att jag absolut inte ser ner på någon. Alla är vi olika.
  • Anonym (25)

Jag var överviktig, på gränsen till fetma på BMI-skalan med mitt första men gick ändå upp 15 kg. Med de andra barnen när jag haft ett normalt BMI som start har jag gått upp ca 25 kg.

I mitt fall handlade det om illamående. Jag mådde illa de första 7 månaderna och det hjälpte att äta ofta och regelbundet. Annars kräktes jag. Det har liksom inte varit så att jag medvetet har unnat mig mer godis utan jag har gått upp av att öka det dagliga kaloriantalet från vanlig mat för att slippa må så illa.

Jag har gått ner ca 25 kg efter varje graviditet. Amning och barnvagnspromenader. :)

• Anonym (Z)
    msemse skrev 2014-03-27 20:52:50 följande:
    Verkligen inte! Jag ser INTE ner på någon! Som jag skrev i min trådstart så har ju alla olika förutsättningar! Jag är knappast bättre än någon annan bara för att jag "lyckats" hålla vikten under min graviditet, eftersom jag lika gärna kunnat skena iväg i vikt också. Jag har tyvärr ingen hög häst att kliva ner ifrån. Men jag är ledsen att du valde att läsa min trådstart så negativt, fast jag försökte mitt yttersta att visa att jag absolut inte ser ner på någon. Alla är vi olika.

Jag läser helt förutsättningslös det du skrivit och ja ts det är väldigt negativt du skriver om dina medgravida systrar som inte gjort som du, visst alla är vi olika men att omtala medmänniskor så föräktfullt och negativt som du gör i din ts berättar väldigt mycket om dig och din syn på överviktiga det är sorgligt!
  • Yilla

När jag blev gravid med mina tvillingar vägde jag 86 (fetma enligt bmi), visst det var tvillingar men tänkte ändå skriva.

Första månaderna gick jag ner ett par kilo i vikt, runt vecka 16 började jag gå upp lite, i vecka 34 hade jag gått upp 16 kilo och trodde inte det skulle bli så mycket mer. MEN jag samlade massor med vatten sista månaden och gick upp 10 kilo till. 26 kilo sammanlagt.
    Åt absolut inte mer än jag behövde, snarare mindre, var aldrig hungrig eller sugen på nånting. Maken hade det jobbigt hemma då jag vägrade äta nånting, åt mestadels frukt och sen EN måltid på kvällen som han lagade ;)
    Det enda jag åt på slutet var clementiner och lite fil och mjölk (då pratar vi sista två månaderna)

För mig iaf hängde det inte alls ihop med överätning på något sätt.
    Två veckor efter förlossningen hade jag gått ner 19 kilo, några månader senare var jag nere på 82.

• Anonym (gick upp 18 kg)

Jag tycker absolut inte att du är föraktfull i din trådstart och tycker att det är ett intressant ämne. Jag tror att de som tar illa upp av en dylik trådstart har något obearbetat hos sig själva. 

Jag var inte överviktig men gick upp 18 kg. När jag ser på mina vänner runt omkring som gick upp mer eller mindre mycket tycker jag att det som verkar spela in är illamående (de går upp mer eftersom de äter hela tiden, eller nästan ingenting om de kräks väldigt mycket), foglossning (går upp mer för kan inte röra sig så mycket) och slutligen om man låter sig själv äta vad som helst eller inte när man är gravid...

• Anonym (12)

Jag gick inte upp något alls de första 30veckorna. Men sen gjorde kraftig foglossning samt ett fall att jag inte kunde gå eller röra mig o då gick jag upp ca12kg. Gick ner 2-3kg innan. Var uppe på 101 men tappade det extra 1-2v efter förlossningen.

• Anonym (Gick upp 25kg)

Vilka intressanta funderingar! Enligt hur det räknas så låg jag på gränsen till övervikt (enligt BMI) hade 62kg till mina 159cm som startvikt. Första hälften av graviditeten gick jag upp 5kg och under andra hälften så gick jag upp ca 1kg i veckan...

• ClaraV

För mig stämmer det faktiskt bra. När jag väntade min dotter gick jag från 62 kg till mina 159 cm till 89 kg. Gick alltså upp 27 kg som jag sedan fick kämpa för att bli av med. Är gravid med nr 2 nu och hade startvikt 74, vilket räknas som grav övervikt och nu i vecka 20 så står jag på 72. Spydde mer i förra graviditeten och har varit stilla denna pga foglossning så tror det har att göra med att kroppen tagit av sina egna resurser.

Svar på tråden Att vara överviktig som gravid