• Anonym (Deppig)

Kan man sluta tjafsa?

Hjälp, jag behöver råd. Jag älskar min sambo men nu börjar det bli svårare och svårare att förstå varför. Vi kan ha så kul tillsammans och han kan verkligen få mig att skratta och känna mig omtyckt, men de stunderna jag känner så känns väldigt avlägsna. Jag har börjat känna mer besvikelse i mitt förhållande än glädje, det är mycket tjafs eller tystnad för jag känner att jag inte orkar tjafsa mer. Men det är så svårt att gå från att ha bråkat ena dagen till att bara glömma det dagen efter, dock tycker han det är den ultimata lösningen och tycker jag är jobbig som vill "prata igenom" det. Vad bråkar vi om då? Det mesta faktist. Kan nog inte komma på en dag vi inte tjafsade. Ex. denna veckan kan va att jag fått reda från min tjejkompis som min kille sprang in i efter krogen lördagnatt att han sagt till henne att "hon va snäll, snygg och bra på att laga mat". När jag pratade med de båda tyckte de bara att det va en rolig grej för att de var fulla, men det är klart jag blir besviken. Min kille tyckte det va onödigt av mig att va sur över det. (Och nej jag började inte kasta glas eller så utan sa bara att jag blir ledsen av att höra sånt här). En annan grej hände igår; jag messade min kille och sa att jag har det så tufft i skolan och nästan vill ge upp, jag hade en inlämningsuppgift som jag inte hinner skriva nu innan tentan. Jag fick lite stöd via sms och så men senare på kvällen när vi satt och skulle kolla på ett tvprogram vid åtta (då hade jag tentapluggat nonstop från sju på morgonen för att unna mig detta) så frågade han: "när ska du göra inlämningsuppgiften då?" Det va säkert inte menat som något dumt men jag blev så ledsen och kände mig återigen värdelös och satte mig med plugget. Det är säkert inte hans avsikt att göra mig ledsen men vrf kan han inte tänka lite innan han säger något? Och nu har han sagt att han inte ska prata med mig mer för han gör mig bara sur. Jag blir ju ledsen, inte sur. Och att det slutar med att han lägger onödiga kommentarer och blir irriterad gör mig ännu mer ledsen. Vi har suttit och pratat många ggr om hur vi ska komunicera men det brukar gå bra någon dag sen är vi tillbaka på ruta ett igen.

Vi har för övrigt pratat om att ha barn och försökt i ett halvår men nu börjar jag bli tveksam, det känns inte som drömmen jag tänkt mig.

Någon som vet hur man tar sig ur allt vardagligt tjafs och om det går att lösa? Jag har jättejättesvårt att tänka mig att avsluta förhållandet men det kanske är något att tänka över?

• Svar på tråden Kan man sluta tjafsa?
  • Anonym (14?)

Hade min man hållt på som du och gnällt och blivit ledsen för jag smickra hans kompis att han laga god mat ja då hade jag lämnat han omgående för sånt är så barnsligt. Vill du han hatar dina vänner? Är du 14 för du beter dig så

• Baloo81

Varför blir du ledsen över att han frågar när du ska göra inlämningen? Blev du ledsen för att han gav din kompis komplimang eller gjorde dom något mer?

• Anonym (m)

det lilla du skrivit här tycker jag inte visar på att din sambo gör nåt fel, men det beror så klart på med vilken ton han sagt sakerna. Din egen ton i TS visar snarare på att du själv kanske har lite problem med självkänslan? Är du osäker på om han älskar dig tex? 

Det du angett här ser mer ut som att det är du som är känslig, inte han som är dum. Men du har skrivit ganska lite så det är möjligt det döljer sig nåt mer bakom som vi inte vet

• Anonym (Deppig)

Usch ja, ni har säkert rätt :( jag har länge tänkt att allt är mitt fel, och varför jag ska bli ledsen av saker som han egentligen inte menar något illa om. Jag går liksom bara att samlar upp det för han sitter inne med sitt tv-spel så fort han kommer från jobbet (han är 25 år) så när han väl kommer ut och pratar med mig så förväntar jag mig nog att det ska vara något annat än (ja, säkert skitsaker som ni säger) men faktiskt sånt som jag blir besviken av. Får nog försöka ändra på mig själv istället, tror jag överanalyserar allt han säger, något som jag börjat med på senare dagar så får försöka ta mig ur det på nåt sätt.

• Nattöga

Här måste jag nog tyvärr säga att DU överreagerar. Du verkar vara väldigt känslig som person, ha lite låg självkänsla och därav verkar du tolka allt din kille säger på fel sätt, på värsta tänkbara sätt. Så du blir ledsen och han blir arg/sur/irriterad/uppgiven för att han inte kan prata med dig utan att göra dig ledsen. Jag har haft samma problem - varit i din sits - men jag har kommit till insikt om hur överkänslig jag varit, så jag har jobbat på det ett tag nu och det har blivit mycket bättre både för min kille och mig själv.
    Så som svar på din fråga - det GÅR att ta sig ur den här typen av vardagligt tjafs, men du får lägga manken till och jobba på det. Mycket. Jag och min kille har det jättebra nu. Jag tänker inte längre negativt om allt han säger på lite klumpiga sätt och han känner sig bekväm i att prata med mig igen för att jag inte längre blir ledsen över allt han säger.

Antagligen gav han bara din vän en komplimang, och att fråga om inlämningsuppgiften - det ser jag inte nåt fel i över huvudtaget. Varför ser du det inte bara som att han bryr sig om dig? I många förhållanden finns snarare motsatta problemet - partners blir sura på varandra för att de inte tycker den andre bryr sig om den andre i alldagliga saker, som vad man gör i vardagen, skolan, på jobbet etc. Jag tycker du ska se positivt på att din kille bryr sig.

Nog för att "prata igenom" kan vara bra, men frågan är (det är svårt att avgöra baserat på det du skrivit - hade behövt mer info samt din killes sida av det också) om du "ältar" saker istället. Det vet jag att jag gjorde en period. Det är egentligen en hårfin gräns mellan att prata om något och att "älta" något. Ett övergripande råd jag har till dig är att aldrig somna osams. Har ni tjafsat, gå igenom det EN gång, säg förlåt (båda två) och glöm det sedan. Älta det inte dagen efter, då är ni tillbaka på ruta ett.

Jag tror faktiskt inte att det handlar om att ni måste "prata om hur ni ska kommunicera", utan att det handlar om att du måste sluta överreagera och misstolka din kille, samt att din kille ska fundera på om han kanske är lite klumpig i sitt sätt att prata (även om jag faktiskt inte sett nåt tecken på att han skulle vara det i vad du skrivit här...)

Alltså, ni kan ta er ur den här typen av vardagligt tjafs och få en trevlig relation igen om...
    - ni lär er hur den andre fungerar och är som person. Din kille kanske är av typen som kan uttrycka sig klumpigt utan att rå för det, medan du kanske har så låg självkänsla att du misstror allt han säger och gör.
    - du kommer till insikt om din överkänslighet och försöker lugna ner dig
    - ni börjar reda ut tjafset innan ni somnar, EN gång, och sen inte tar upp det nåt mer. Älta inte.
    - visa varandra uppskattning, fortsätt ha roligt tillsammans

Lycka till.

• Anonym (en)

Jag brukar alltid utgå från att min partner inte vill såra mig eller vara elak. Det kan vara svårt när demonerna tar över och känslorna är på väg att koka över på grund av något han sagt eller gjort, men då får jag helt enkelt bita ihop och inse att det är jag själv som behöver ta itu med känslorna och inte lägga över dem på honom.

Sen kan man ju råka såra varandra ändå, även om det inte är med mening, och då får man helt enkelt säga "jag blir ledsen/sårad/besviken/arg när du gör sådär, eftersom jag känner mig åsidosatt/förminskad/oprioriterad då". Så får man prata om de känslorna på ett lugnt sätt och komma fram till hur man kan göra istället.

• Anonym (Deppig)

Åh tack för råden, och förlåt om jag låter helt knäpp men jag börjar nog verkligen inse att problemet ligger hos mig nu när jag ser va jag själv skriver. Det med att man ska släppa saker efter ett förlåt är något jag verkligen behöver tänka på för det är verkligen som du säger att jag ältar saker och ting. Va skönt att det funkat för er! Ska verkligen försöka ta dessa råden och försöka jobba med det själv. Känner mig så taskig nu mot min pojkvän att jag ska överreagera på allt.

• Nöjd man
    Anonym (Deppig) skrev 2014-03-28 08:41:01 följande:
    Åh tack för råden, och förlåt om jag låter helt knäpp men jag börjar nog verkligen inse att problemet ligger hos mig nu när jag ser va jag själv skriver. Det med att man ska släppa saker efter ett förlåt är något jag verkligen behöver tänka på för det är verkligen som du säger att jag ältar saker och ting. Va skönt att det funkat för er! Ska verkligen försöka ta dessa råden och försöka jobba med det själv. Känner mig så taskig nu mot min pojkvän att jag ska överreagera på allt.
    Jag håller med att i de du skriver så upplever jag att du överreagerar och inte släpper diskussionen när den inte ger mer än bara gräl i sig.

Sen tycker jag att du samtidigt kan be din kille att vara mer förstående med att du har svårt att reglera dina reaktioner. De ligger i hans intresse att du mår bra och är stark i själen och glad i sinnet. Så sitt ned men honom och berätta att du vet att att du kan överreagera och att du har svårt att släppa ett problem ibland. Att du skulle uppskatta om han kunde försiktigt styra dig ur dina problem. Störst ansvar får du ta själv men lite hjälp av honom skulle ju underlätta en del.

Viktigt att du också kan ta till dig att du är en bra och härlig människa och att alla inte är perfekta men så länge vi vill utveckla oss så är livet bara en enda stor möjlighet. Solig
Svar på tråden Kan man sluta tjafsa?