• Philippa

Förströrd slemhinna i näsan efter nässpraysberoende.... vad göra??

Jag var nässpraysberoende i nästan 15 år, sluta använda nässpray för ca 2 år sedan. Näsan är helt förstörd samt ett ganska så stort hål i nässkljeväggen....

Men jag har fortfarande stora problem med slemhinnan i näsan, den är antingen JÄTTETORR så jag behöver använda näsolja eller så är jag ständigt snorig och får snyta mig måååånga gånger per dag.... det är jättejobbigt!

Kommer det aldrig gå över? Ska det vara så här resten av livet?

Har inte varit till läkare för att jag trodde/hoppades verkligen näsan skulle "självläka"......

• Svar på tråden Förströrd slemhinna i näsan efter nässpraysberoende.... vad göra??
  • beam82

Om det är två år sen du slutade och fortfarande har så stora problem kommer det med största sannolikhet inte att självläka, dags att gå till en läkare.

• myway

Du bör nog gå till läkaren. Där kan dom fixa slemhinnorna i näsan på dig. Jag har själv opat dom. Har allergi sen jag va liten vilket medfört att mina slemhinnor i näsan va förstörda. Ingen rolig op. Men det blev mycket bättre efteråt!

• Philippa
    myway skrev 2014-03-28 09:38:06 följande:
    Du bör nog gå till läkaren. Där kan dom fixa slemhinnorna i näsan på dig. Jag har själv opat dom. Har allergi sen jag va liten vilket medfört att mina slemhinnor i näsan va förstörda. Ingen rolig op. Men det blev mycket bättre efteråt!

Kan det opereras?? Hur går det till, berätta!
  • Lorkah

Jag har ungefär samma problem som du, har missbrukat nässpray i över 2 år men slutat tvärt nu för 3 månader sen. Är alltid snorig, mycket torr därinne, känner att det är irriterat. Men hur vet man om man har hål i skiljeväggen? Hur vet just du att du har det? Funderar själv på att gå till läkare.

En av mina lärare som jobbat hos en önh läkare sa att missbruk av nässpray är lika illa för näsan som kokainmissbruk. Usch...då fick jag panik och bara slutade.

Svar på tråden Förströrd slemhinna i näsan efter nässpraysberoende.... vad göra??