• lovea01

Någon med recept på knafe/kunafeh?

Hej!

Söker recept på libanesisk sötsak, kunafeh. Verkar som det finns massor med olika stavningar men aja:)

Helst recept på både den med knafe filodeg och den man gör med mannagryn.

Och någon som vet var man köper denna knafe degen? Fanns inte på hemköp, finns den på ica tro?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon med recept på knafe/kunafeh?
  • linnn89

Hej igen :)

Du kan få min variant men problemet är att jag inte kör med mått utan på ett ungefär ;)

Knafe deg eller vad man ska kalla det finns endast på orientaliska mataffärer :) det ser ut som vitt hår på paketet ;)

Vet du vad jag återkommer o skriver till dig mitt recept lite senare... Hinner inte nu

• lovea01
    linnn89 skrev 2014-03-28 17:40:39 följande:
    Hej igen :)

Du kan få min variant men problemet är att jag inte kör med mått utan på ett ungefär ;)

Knafe deg eller vad man ska kalla det finns endast på orientaliska mataffärer :) det ser ut som vitt hår på paketet ;)

Vet du vad jag återkommer o skriver till dig mitt recept lite senare... Hinner inte nu

Hehe hejsan, roligt att se dig igen :) Tack det skulle vara jättesnällt! Ska kolla det nästa gång jag har vägarna förbi där. Önska dom hade det här nära men men:) Finns ju samma men med mannagryn istället för knafe, du har inte receptet på den med tro? Skulle vara perfekt:D

Okej ska kolla igen lite senare :)
  • linnn89

Tyvärr har jag inte recept på det man gör med mannagryn :(

Fyllning
    1 burk gemar - vet du vad det är?? Isåfall använd grädda
    Mjölk
    Majsstärkelse
    Socker

Tänk på att det ska göra vaniljkräm men den ska vara ganska tjock-- säg till om du inte vet.

I en kastrull häller du mjölk + grädda el gemar+ socker+ majsstärkelse blanda försiktig. Under låg/mellan värme tills den kokar (rör om försiktig då o då) när den har kokat låt kallna..

Knafa degen:
    Smälter smör/margarin o häller över Knafa degen. Innan du häller över smöret kan du mixa den så den blir fin sen kan du hälla över smöret o knåda lätt så att Knafa suger upp smöret :) (hittar inte bättre ord)

Smörj formen du ska använda gärna låg o rund.. Sen häller du halva mixade Knafa o tryck ut det lite. Sen häller du i krämen o sen på med resten av Knafa.

Lägg i ugnen på 200* el 180* tills den blir guldfärgad o krispig...när du tar ut den ska du ha förberett sirap som man gör till baklava o häll på :)
    Man äter Knafa varm....

Hoppas ni gillar den o förlåt att jag inte skrev mått då jag kör med mina ögon som mått ;)

Kan leta upp liknande på youtube om du vill :)

• lovea01

Tack för receptet! Ska skriva upp detta i min kokbok. Jo jag tror jag vet vad det är, nån slags tjock grädde som typ kushta ?

Nej det är lungt syster, brukar oxå gå lite efter ögonmått men annars så blandar jag ihop tills det blir bra:)

Tack än en gång för ett bra recept!:)

Svar på tråden Någon med recept på knafe/kunafeh?