• Anonym (Ledsen)

Förstör sociala medier (FB, twitter etc.) relationer?

Sitter ensam nu i helgen då maken tog husvagnen och åkte iväg. Han ska "tänka". Tänka på vad han vill, om det ska vara vi osv. Mitt hjärta blöder och jag har gråtit livet ur mig hela veckan. Jag tycker att vi har för lite tid med varandra då han jobbar natt i 12 timmars-pass. Han jobbar så klart för mycket och jag förstår att det är jobbigt för honom..... men, så märker jag att den där jä##a telefonen ständigt antingen ringer eller plingar för SMS. Annars sitter han och kollar FB eller Blocket mest hela tiden. Han känner sig bunden/instängd och jag känner mig ensam. Men till och med jag som är arbetslös och hemma med barnen känner den stress som FB för med sig. Ständigt ska man kolla om någon skrivit något, om någon har taggat en i en kommentar. Det kan ju inte bara vara jag som är innerligt trött på FB? Massor av folk man inte riktigt känner, massor av "gilla-sidor" och nyhetsdelningar som man ska uppröras av. Föredettingar som gillar makens statusar och bara svävar runt hans profil hela tiden.

Så tror ni att de sociala medierna förstör vissa förhållanden? 

Kan tillägga att vi har 17år ihop och en 4-åring

• Svar på tråden Förstör sociala medier (FB, twitter etc.) relationer?
  • Anonym (lätt)

Enkelt, gå ur FB om du stör dig så otroligt på det.

• Fiona M

Nej. Hade det inte varit facebook hade det varit ngt annat som missnöjet och stressen tagit sig uttryck i.

• Anonym (x)

Tror ju inte det påverkar positivt iaf. För mig förstör det att se min kille gilla andra tjejers bilder o uppdateringar. Blir bara helt off o ledsen då..

• Limalie
    Anonym (x) skrev 2014-03-28 17:24:16 följande:
    Tror ju inte det påverkar positivt iaf. För mig förstör det att se min kille gilla andra tjejers bilder o uppdateringar. Blir bara helt off o ledsen då..
    Då är det väll snarare du som har problem med svartsjuka.
    Knappast fb som är ett problem.

• Anonym (P)

Normala relationer störs inte av det!

• Anonym (x)
    Limalie skrev 2014-03-28 17:25:33 följande:
    Då är det väll snarare du som har problem med svartsjuka.
    Knappast fb som är ett problem.

Jo men jag hade ju sluppit se det om inte fb fanns...
  • Fiona M
    Anonym (x) skrev 2014-03-28 17:32:44 följande:
    Jo men jag hade ju sluppit se det om inte fb fanns...

Ta bort facebook då?
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-03-28 17:15:00 följande:

Sitter ensam nu i helgen då maken tog husvagnen och åkte iväg. Han ska "tänka". Tänka på vad han vill, om det ska vara vi osv. Mitt hjärta blöder och jag har gråtit livet ur mig hela veckan. Jag tycker att vi har för lite tid med varandra då han jobbar natt i 12 timmars-pass. Han jobbar så klart för mycket och jag förstår att det är jobbigt för honom..... men, så märker jag att den där jä##a telefonen ständigt antingen ringer eller plingar för SMS. Annars sitter han och kollar FB eller Blocket mest hela tiden. Han känner sig bunden/instängd och jag känner mig ensam. Men till och med jag som är arbetslös och hemma med barnen känner den stress som FB för med sig. Ständigt ska man kolla om någon skrivit något, om någon har taggat en i en kommentar. Det kan ju inte bara vara jag som är innerligt trött på FB? Massor av folk man inte riktigt känner, massor av "gilla-sidor" och nyhetsdelningar som man ska uppröras av. Föredettingar som gillar makens statusar och bara svävar runt hans profil hela tiden.

Så tror ni att de sociala medierna förstör vissa förhållanden? 

Kan tillägga att vi har 17år ihop och en 4-åring

Hej Ts! Vill börja med att ge dig en styrkekram med tanke på den jobbiga situationen du hamnat i.

Jag kan faktiskt tycka att facebook "förstör" rekationer, eller iallafall beroendet av att "behöva" kolla mobilen hela jäkla tiden. Typ när man går ut med vänninorna och fikar, alltid är det någon eller några som sitter med näsan i telefonen HELA jäkla tiden. Då känner man sig inte så intressant. De väljer ju bort en för att titta på telefonen istället - inte ok då tycker jag.

Min sambo sitter mycket framför datorn (mycket pga jobbet) men han spelar en hel del dataspel samt tv-spel eller sitter med mobilen. Han är själv medveten om att han gör detta väldigt ofta, jag brukar säga till att jag vill umgås utan mobil/tv/dator och göra något tillsammans, det brukar funka bra för oss två och då blir det inget tjaffs. Dator och telefon ska givetvis inte gå före den riktiga relationen, det ska hållas på en sund nivå tycker jag.

Jag tycker absolut detta är ett problem, att vi fokuserar så jäkla mycket på att "leva på nätet" istället för att lägga mer energi på våra vanliga relationer.

Återigen, en stor kram, jag hoppas att det löser sig för dig ts, du är inte den enda som känt såhär <3
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (lätt) skrev 2014-03-28 17:16:46 följande:
    Enkelt, gå ur FB om du stör dig så otroligt på det.
    Läs inlägget igen och återkom :)
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Håller med) skrev 2014-03-28 17:45:22 följande:
    Hej Ts! Vill börja med att ge dig en styrkekram med tanke på den jobbiga situationen du hamnat i.

Jag kan faktiskt tycka att facebook "förstör" rekationer, eller iallafall beroendet av att "behöva" kolla mobilen hela jäkla tiden. Typ när man går ut med vänninorna och fikar, alltid är det någon eller några som sitter med näsan i telefonen HELA jäkla tiden. Då känner man sig inte så intressant. De väljer ju bort en för att titta på telefonen istället - inte ok då tycker jag.

Min sambo sitter mycket framför datorn (mycket pga jobbet) men han spelar en hel del dataspel samt tv-spel eller sitter med mobilen. Han är själv medveten om att han gör detta väldigt ofta, jag brukar säga till att jag vill umgås utan mobil/tv/dator och göra något tillsammans, det brukar funka bra för oss två och då blir det inget tjaffs. Dator och telefon ska givetvis inte gå före den riktiga relationen, det ska hållas på en sund nivå tycker jag.

Jag tycker absolut detta är ett problem, att vi fokuserar så jäkla mycket på att "leva på nätet" istället för att lägga mer energi på våra vanliga relationer.

Återigen, en stor kram, jag hoppas att det löser sig för dig ts, du är inte den enda som känt såhär <3
    Tack! jag har tagit pauser tidigare för att jag har märkt stressen som FB medför. Jag har depression och känner när det blir för mycket. Men alla har inte gått i KBT och märker av när det blir för mycket. Om man inte pratar med folk i vanliga fall, varför blir det så naturligt att ha en relation med dem på FB? Jag tog bort FB förra söndagen och tänker inte gå in igen förrens hemmalivet har stabiliserats. Om jag ens kommer att gå in igen...  och ni som säger att man ska gå ur, hur tänker ni då när det är maken som är inne hela tiden?   
  • Anonym (Det påverkar.)

Klart det påverkar, men kanske mer i vissa fall och mindre i andra.

Vi äldre som har 15+ år i ett förhållande är mer påverkade tror jag.

Det finns studier på detta i bl a England.

Förhållande som går i krach pga att ena parten, vanligtvis kvinnan, pga att hon upplever att hon får mer ömhet och bekräftelse av någon i ett socialt media.

Det kan vara omedvetet och gemförelsen med hur kärleken och ömheten hemma görs omedvetet i hjärnan. Detta gör att dem vill separera pga att det inte känner nå känslor för hen hemma.

• LillGris

Nej, facebook och twitter förstör inga förhållanden. Däremot folk som inte kan slita sig från sociala medier, de förstör sina egna förhållanden. Men det kan man ju inte beskylla facebook för.

• Anonym (Cilla)

Alltså. Tror du problemet är fb eller att ni har tråkvardag, småbarnsstress, plus jobbigt för att du är deprimerad och arbetslös..?

Svar på tråden Förstör sociala medier (FB, twitter etc.) relationer?