• Anonym (Lön)

Vad är en rimlig lön för en ekonomiassistent?

Jag ska på anställningsintervju på måndag och ska då lämna löneanspråk men vad är en rimlig lön att begära för en halvtidstjänst som ekonomiassistent? 

Jag har 20 års erfarenhet av arbete som ekonom men då i eget företag så jag har egentligen ingen uppfattning om vad en rimlig lön som anställd ska ligga på. Nu har jag inte jobbat på två år innan jag sökte ett jobb i höstas som bara var ett vikariat på två månader via ett bemanningsföretag. När jag lämnade löneanspråk då drog jag till med 25.000 i månaden och med tanke på hur hon drog efter andan och högg till direkt så kändes det kanske lite lågt.

Nu skickade jag en ansökan i morse om en tillvidaretjänst på 50% och efter tre timmar ringer de och bokar in en anställningsintervju till måndag, så det känns ju som att de är rätt intresserade men så är det det där med lönen. Kan man börjar på 14.000 för en halvtid, det skulle ju bli 28,000 för en heltid eller är det att lägga sig för högt. 

• Svar på tråden Vad är en rimlig lön för en ekonomiassistent?
  • Christin82

Jag har 16000kr för halvtid. O bara några års erfarenhet.

Sen beror det ju på vad du har för uppgifter mm.

Kolla unionen.se under lön. Där kan man se ungefär var man ligger

• any19877

Jag har 30 på heltid och bara 1 års erfarenhet. Så jag tror att du kan få minst 16-17000 för halvtid

• Anonym (Lön)

Det är ju bara en assistentjänst så det är säkert inga mer komplicerade uppgifter. Löpande bokföring, avstämningar, kund- och leverantörsreskontra kan jag tänka mig, Sedan beror ju mycket på vad den som är ekonomiansvarig gör och kan. Det ät ett mindre företag men som går väldigt bra och expanderar därför behövs en till på ekonomifunktionen men jag vet ju inte om den som jobbar där idag själv är kompetent att tex göra bokslut och årsredovisningar eller om de lämnar bort det idag för det är ju sånt jag kan göra också.
    Jag har absolut inget ego på så vis att jag inte klarar att jobba som assistent till någon men kan kanske bli en viss svår balansgång om det visar sig att jag kan mer än min "chef". 

Svar på tråden Vad är en rimlig lön för en ekonomiassistent?