Om en part motsätter sig vård för barnet hur löser man det?
Jag och mitt ex har bott isär i snart 2år, vi har ett barn ihop och jag har barnet boende hos mig på heltid och exet träffar barnet några gånger/vecka. Nu är saken att jag och förskolan ser att barnet har endel problem och förskolan har nämnt Adhd, jag har sett saker länge och pratat med exet om det men då var barnet väldigt litet och förskolan såg inget. Men nu efter ett par år så har de tagit upp detta på utvecklingssamtalet och har insatser för barnet. Exet har inte gått på något av utvecklingssamtalen hen har blivit erbjuden och nu säger hen till alla att barnet inte har några problem utan att det är jag som är typ galen.
Det har eskalerat till mycket skitsnack och hen sitter och ljuger på läkarbesök om att barnet aldrig visat några som helst tecken på något sådant hos hen. Vilket jag vet är lögner, barnet har bla. haft stora utbrott och agressivitet vid överlämningar och berättat för mig att barnet fått utbrott med exet. Det har även varit saker när vi varit iväg alla 3 under den tiden det fungerade.
Nu ska man troligen dra igång utredning, förskolan vill för att det ska bli en bra start vid övergången till skola och jag vill också men exet lär motsätta sig det.
Är det sånt här som kan vara grund för att söka enskild vårdnad, jag skulle inte ha något emot det eftersom sammarbetet är mycket dåligt, svårt att få papper påskrivna och varje grej som kräver exets godkännande tar lång tid. Finns en massa mer som jag inte vill dra upp här.
Jag är rädd att barnet ska behöva lida för att exet tydligen bedriver en häxjakt på mig, framförallt när förskola, fotbollstränare och även andra vi umgås med ser och säger att barnet inte är "normalt" utan har enhel del problem. Att exet och hans vänner inte ser det är för mig en gåta. Förskolan och barnpsykologen som har kontakt med förskolan är orolig över skolstarten om det inte utreds vad barnet har för problemområden så man kan jobba mer med just de sakerna.
Jag har inte haft kontakt med advokat utan vi har gjort umgängesplan hos familjerätten för väldigt länge sedan men det går inte så bra, så fort exet får möjlighet så svartmålas jag som en som vägrar hen umgänge trots att familjerätten ansett att jag inte hindrar utan att exet kräver för mycket. Allt ska ske på hens villkor. Så att få hen att ändra sig och gå med på utredning tror jag blir omöjligt. :(