• Lemonysnickets

Prinsessornas kokbok skära karameller?

Har någon den här boken, och skulle kunna skriva ned receptet? Bor utomlands och måste ha lagt bort det på något vis... Tack på förhand!

Alla sätt är bra utom de tråkiga - Povel Ramel
  • Svar på tråden Prinsessornas kokbok skära karameller?
  • Sticka

Ur min upplaga som är från 1932.

3 dl tunn grädde
    75 gram smör
    300 gram socker, karmin
    100 gram sötmandel
    Smör till plåten

Behöver du ha arbetsgången också?

• Lemonysnickets

Tack! Ja gärna arbetsgång också! Vad roligt att receptet dök upp!

• Lemonysnickets

Karmin! Det ser man inte ofta i recept nu för tiden! ;)

• mr me

Tunn grädde? Och det här kokar man lite som knäck då misstänker jag? Ska man göra något mandelmasseaktigt av mandeln?

• Sticka

Skära karameller är samma sak som brända mandlar, ser jag när jag googlar på receptet.

Mandeln skållas och torkas, en fjärdedel males, resten skäres i grova bitar. Grädden, smöret, sockret och några droppar karmin blandas i en liten järnkastrull eller stekpanna. Blandningen får koka en stund under ständig omrörning tills den tjocknar. Några droppar av massan hällas i kallt vatten, upptagas och om provet är segt, är karamellen färdigkokt. Den iordninggjordna mandeln iblandas. Den som tycker om rostad smak på mandeln, låter denna ligga en stund på ett vitt papper i svag ugnsvärme. mandeln måste pappas noga för att ej bli bränd. Den malda mandeln bör ej rostas. Massan upplägges i sm¨klickar på en smord plåt och får kallna.

• Lemonysnickets
    Sticka skrev 2014-03-29 07:47:53 följande:
    Ur min upplaga som är från 1932.

3 dl tunn grädde
    75 gram smör
    300 gram socker, karmin
    100 gram sötmandel
    Smör till plåten

Behöver du ha arbetsgången också?
    Hej! Gjorde receptet, och det blev väldigt goda - dock flöt de ut väldigt mycket! jag får experimentera med det här känner jag! Tack igen!
Svar på tråden Prinsessornas kokbok skära karameller?