Anonym (Mor) skrev 2014-03-29 08:45:35 följande:
Tänk dig att du är 14-åringen, separerade föräldrar, ny bonusmamma. När du som ny sambo blir frustrerad, kliv in i hennes skor en stund. Så fort det är barn inblandade måste man lägga sina egna känslor lite i bakgrunden. Jag förstår att det är jobbigt när det gäller bonusbarn, med egna barn kommer det så att säga naturligt. Som förälder vill man göra allt för sina barn, så det är rätt naturligt att din sambo sätter barnet först, som sagt om du var 14 år skulle du väl vilja att din pappa prioriterade dig före en ny sambo? Men om du tycker det blir för mycket på din bekostnad måste ni sätta er ned och prata om saken.
Åh, där kom det igen. Jag skulle nog säga att många barn skulle må bra om de lärde sig tidigt att man prioriterar ingen eller alla i en familj, utifrån situationen självklart.
Att tidigt lära sig att man som barn också måste backa är en god kunskap att ha med sig i livet
Vi är så elaka föräldrar, så vi skjutsar endast bara om ingen alternativ finns. Min tonåring lärde sig tidigt att visst, ville han ha sällskap hem, då mötte någon upp honom. Men bilskjuts är ingen självklarhet. Även när vi under några år bodde så det var minimal med kollektivtrafik så var det buss, fötter eller cykel som gällde (kan väl tillägga att jag cyklar till arbetet året runt, sambon åker kollektivt till arbetet)
TS, hade min sambo betett sig som din sambo så hade vi inte varit sambos helt enkelt. Han hade två barn innan och han har sett till att jag varit delaktiv i det som påverkar mig, men inte ställt några krav på hur och när jag engagerat mig i hans barn, självklart skulle han inte acceptera att jag betedde mig otrevligt mot hans barn och att hans barn var otrevliga mot mig (men de är och varit trevliga, så det har inte varit något problem även om vi haft konflikter, de var inga änglar alla gånger som tonåringar, precis som alla andra tonåringar)