• peterg2

Sover bara korta stunder på dagen 7-8 mån??

Hej!

Vi har en liten på snart 8 månader.
    Han har alltid sovit bra på natten (förutom nu, sedan en månad tillbaka, då han vill ha nappen eller bara att vi kommer till sängen. Men han har väl kommit in i en period där han vill ha vår närhet.)

MEN!
    Vårt problem är att han sover så korta stunder på dagen. Han vaknar ca. kl.5-5.30 på morgonen och sover till och från 6.30 tills jag går upp. (Jag måste tyvärr gå och jobba). Det har han gjort sen 2 månaders åldern.
    Sedan tar min fru över. Jag tycker verkligen synd om henne när jag kommer hem från jobbet.
    Lilla Alexander vill nämligen bara sova 20-30 minuter åt gången på dagen. Efter en halv timme - timme blir han gnällig och kinkig.
    Vi har försökt med att få honom vara vaken längre stunder, men det går ju inte!
    Vill han sova, så sover han! (men bara en halv timme)
    Hur sover era småttingar på dagen?!

• Svar på tråden Sover bara korta stunder på dagen 7-8 mån??
  • Jennie Brunflo

Min dotter fyllde 8 månader igår.

Sedan någon månad tillbaka ser det ut så här:

7-8-tiden uppstigning.
    Frukost och lek kanske 1 timma.

9-11 sömn.

Lunch och vaken i princip hela eftermiddagen.
    vid 16-17 tiden sover hon 30-60 minuter.

19-20tiden nattdags

I förrgår sov hon hela natten. I natt ville hon ha välling 2 gånger.

I vanliga fall vill hon bara ha välling en gång.

Hon kan bli grinig på eftermiddagen tycker jag.
    Jag tycker det är konstigt att hon bara sover några timmar på förmiddagen.

När hon var "liten" så var hon vaken 2 timmar på förmiddagen och sov från 12 till minst 15-16 tiden. Alltså den tid hon är vaken nu för tiden.

Det jag har reagerat på är att hon är vaken så mycket nu för tiden. Långa pass dessutom.

• marina7712

Känner igen det där med natt-sovandet. Vår pojke är 7 mån och har precis haft en period av "jobbiga" nätter. Har blivit bra igen nu i alla fall. Max (som han heter) vilar 2 ggr på dagen. Första vilan vid 10-tiden (han stiger upp vid 8). Läste nånstans att det var lagom att ha en vila efter ca 2 timmar. Han brukar sova i minst 1 timme då. Sen vilar han igen vid 15-tiden i ca 1 timme.

Tror att din sambo ska försöka ha fasta tider för vilan och sen inte ge sig. Har hon bestämt att han ska sova 1 timme så kan hon ju ha honom i er säng och ligga där med honom och inte stiga upp förrän efter en timme.

Max var likadan innan, han vaknade innan han blivit utvilad och blev trött igen efter en liten stund. Jag var envis i en vecka ca och nu funkar det jätte bra!

Hoppas det löser sig för er. Man behöver ju få lite lugn och ro mellan varven och dom små behöver sin vila även om dom inte förstår det...

• marina7712

Ett barn i 8-månaders åldern behöver ca 13-14 timmars sömn/dygn. Bra att ha i åtanke när man planerar deras sömn-mönster....

• Matilda

Henna sover oxå typ 30 minuter 2 gånger per dag! Men sen sover hon hela natten! Alltså går och lägger sig vid 17 tiden och vaknar vid 6-7 tiden ibland 8!

Visst e de jobbigt för hon stider emot sömnen på dagen och inget hjälper henne till vila.. men sen när hon e så slut efter allt gnäll så somnar hon! Men som sagt e de 30 minuter så e de bra!

• peterg2

Tack för svaren :)

Jag har berättat för min fru att vi inte är ensamma om "problemet".

Jag/vi hade inte emot att han sover bara en halvtimme om, som Matilda skrev, hade han somnat på kvällen lite tidigare.

Han somnar vid halv 9 - 9 tiden för kvällen, och vaknar strax innan 5 på morgonen. Så vi får aldrig tid för varandra, eller för oss själva...:(

Något annat....

Som jag for upp från sängen i morse!!!
    Jag brukar ta Alexander till mig på morgonen och vi brukar slumra till och från typ en halvtimme - timme (mest jag). Hur som helst...
    Jag fick lära mig att det kan man INTE göra med barn! Jag visste att han var vaken, men vände mig om ändå för att slumra till. Vad jag vaknade till, var en dunst! Den lilla krabaten tyckte noga att han inte ville vara i sängen längre och kröp till kanten. Resten kan ni tänka själva...

Jag vet inte om jag hörde rätt, men när Eva (min fru) kom in och tröstade honom, tykte vi att han sa "mam". Kanske första ordet???

• JessieZ

Hej!

Eja är 7 1/2 månad och har just nu inga bra sovrutiner...tror att det är för mycket för henne nu när tänderna börjar komma och hon har lärt sej massor av saker bara på två veckor. Annars brukar hon sova mellen 20,00 - 6,00 men nu är det mellan 21,00- 5,00 med mat på natten...inte kul när man är van att hon sover mellan 20,00- 6,00 utan mat på natten. Ibland sover hon fyra timmar på dagen och ibland en timme...ingen ordning på vår tös alltså.

JessieZ

• giz

trollet sover bara en halvtimma på fm och om jag har tur (eller hon har tur heter det nog) så kan hon somna 10 min vid 4 tiden på kvällen...... det syns så på henne att hon är tvär trött. samma sak när hon ska somna för natten så protesterar hon och vi kämpar i flera timmar. men sen sover hon oftast hela natten till 5 iaf=(
    tror det är en period som dom är så här, dom utveklas så mycket med att stå, gå osv osv (vill minnas att pojkarna var lika fram till året ca)

• Jennie Brunflo

peterg2:

Jag kan då avslöja att jag tar Sigrid till min säng VARJE morgon (i princip), där ligger vi och halvslumrar.

Hon har dock inte gett sig iväg från mig än. Ett tips till mig där tror jag....de rör ju lite på sig de små liven.

• princess of woolfs

Peterg2: Erik gjorde precis detsamma i morse, kröp över kuddar och allt och landade så småningom på golvet..huga! Det är nu andra gången, första rullade han iväg, nu kröp han..Han är åtta månader och ofta är det svårt att få honom att sova längre pass på dagen, ibland blir det två halvtimmar, ibland nån timme, är jag ute och går kan han eventuellt sova lite längre i vagnen, men han vill så extremt gärna vara vaken. Då har han iof sig sovit gott på nätterna, men sen kom han in i en lite orolig fas på nätterna, och nu har sambon börjat jobba igen efter semestern och nu vaknar han fem av väckarklockan, så nu är han jättetrött. Han brukar sova ungefär 13 timmar på ett dygn. Vet inte riktigt vad man ska göra, det är svårt att tvinga honom att sova, men vi har nu försökt få honom att somna helt själv på kvällen iaf så han kan somna om själv på natten, och så försöker jag hålla honom vaken och glad för att få honom att sova ett längre pass efter lunchen när han förhoppningsvis är mätt och lite däst..nu sover han alltså..men det funkade inte igår..Så jag har inga egentliga tips, kan bara säga att jag vet hur det är!
    Kram!

Svar på tråden Sover bara korta stunder på dagen 7-8 mån??