• Anonym (Kvinna)

    Vart får man tag på förundersökningsprotokoll och domar på nätet?

    Jag har haft sex med en kvinnomisshandlare och vill gärna läsa FUPen och domen för att få en uppfattning av hur allvarligt det är. Hur får man tag på en FUP? Hur får man tag på en dom? Räcker personnummer på gärningsmannen eller måste man ha nån form av målnummer? Tacksam för svar snarast. MvH

  • Svar på tråden Vart får man tag på förundersökningsprotokoll och domar på nätet?
  • nozpa

    Du kan maila tingsrätten och begära ut det. Men tänk på att om du mailar så är det offentliga uppgifter på vem som begärt ut det. Så använd en okänd adress.
    Alt kan du traska ner och begära att få ut det. Du är helt anonym. Jo det ska räcka med personnr. Men du måste se till att du begär ut hos den tingsrätt personen blivit dömd.
    Du kan ju ringa innan och kolla om det är rätt typ.

  • Utropstecknet

    En del fup:ar finns länkade på Flashback, tror även att Svenska mord har en del. Kontakta den tingsrätt han blev dömd i och fråga vad som krävs. Tror dock att det kostar en viss summa att få ut den. Lycka till!

  • Anonym (Kvinna)

    Tack :) hur får man reda på vart han är dömd utan att fråga honom? Han vet inte att jag vet och jag vill inte att han ska veta att jag vet innan jag vet hur allvarligt det är.

  • nozpa

    Ja det kan kosta lite att få ut dom. Men ingen hög summa.

  • nozpa
    Anonym (Kvinna) skrev 2014-03-29 09:57:09 följande:
    Tack :) hur får man reda på vart han är dömd utan att fråga honom? Han vet inte att jag vet och jag vill inte att han ska veta att jag vet innan jag vet hur allvarligt det är.
    Förslagsvis runt där han bor eller har bott. Annars där hans ex bor, hans föräldrar osv. Bara att ringa runt.
  • mr me

    Be att få kopia på hela dagboksbladet inklusive domen från alla de tänkbara tingsrätter där denne man skulle ha kunnit bli dömd. Om han bor i Stockholm så kan det vara bra att tänka på att det finns flera tingsrätter i Stockholmsområdet (Stockholms tingsrätt, Attunda tingsrätt, Solna tingsrätt, Södertörns tingsrätt osv).

    Själva frågan till tingsrätten ställer du genom att skicka ett mail till:

    stockholms.tingsratt@dom.se

    om det är Stockholms tingsrätt du ska se om mannen bllivit dömd av. Olika tingsrätter kan ha lite olika upplägg på sina mailadresser, här kan du hitta mailadress till rätt domstol(ar):

    www.domstol.se/Sok/

    Lycka till!

  • Anonym (Kvinna)
    nozpa skrev 2014-03-29 09:58:05 följande:
    Förslagsvis runt där han bor eller har bott. Annars där hans ex bor, hans föräldrar osv. Bara att ringa runt.

    Hmm.. Då borde det vara "här" i xstad då. Om det inte var utomlands,hur gör jag om domen är från ett annat land?
  • mr me

    Man behöver förövrigt sällan FUP:en för att få reda på vad en brottsling har gjort. En dom brukar innehålla ett par A4-sidor som beskriver gärningen ganska ingående eftersom det är den som ligger till grund för domstolens dom.

  • mr me
    Anonym (Kvinna) skrev 2014-03-29 10:00:39 följande:

    Hmm.. Då borde det vara "här" i xstad då. Om det inte var utomlands,hur gör jag om domen är från ett annat land?
    Är mannen inte svensk? I vilket annat land skulle det i sådana fall ha kunnat inträffa?
Svar på tråden Vart får man tag på förundersökningsprotokoll och domar på nätet?