• Anonym (high drive)

För mycket testosteron - erfarenhet, någon?

Det finns ju en massa diskussionstrådar och annan info på nätet ifall man lider av för lite testosteron, och det finns hjälp av få via vården/apoteket.

Min (subjektiva) upplevelse är att jag har motsatt problem. Min sexdrift är allt för många dagar mer än vad jag känner att jag klarar av att hantera. Funderar på om jag helt enkelt har onormalt hög testosteronproduktion (även om jag inte upplever några andra symptom av det än just sexdriften).

Har med ett par läkare försökt ta upp möjligheten att få testosterondämpande medicin men frågan har bara blivit bortviftad. Har läst om folk som beställt sådan medicin själva på nätet, men mtp att man kan få leverskador är det inget jag vågar mig på utan läkares överinseende.

Har i perioder gått på antidepressiva, bl.a. pga av just detta problem. SSRI kan ju dämpa sexlusten, men i mitt fall hade det enbart som effekt att det var svårare att få orgasm trots oförändrat lust (vilket bara ledde till större frustration).

Någon som varit i liknande sits och/eller har tips om vad man kan ta sig till, annat än att försöka härda ut till man blir 60-70 år eller när man nu vågar hoppas att lusten dämpat sig till hanterbara nivåer?

Kan man lyckas tjata sig till att få mätt testosteronhalten i blodet? Hur motiverar man i så fall det? (Har som sagt dåliga erfarenheter av att ta upp frågan med läkare)

(Jag är man, ca 35 år)

• Svar på tråden För mycket testosteron - erfarenhet, någon?
  • Haskel

Har du enbart hög sexdrift, lider du inte av för hög testosteronhalt. När halten blir för hög, brukar snarast sexdriften minska. Rastlöshet, irritation, kraftiga humörsvängningar, okontrollerbar ilska, lätt för att bygga muskler, impotens är tecken på hög testosteronhalt.

• Hannibal
    Haskel skrev 2014-03-29 10:53:01 följande:
    När halten blir för hög, brukar snarast sexdriften minska. Rastlöshet, irritation, kraftiga humörsvängningar, okontrollerbar ilska, lätt för att bygga muskler, impotens är tecken på hög testosteronhalt.
    Kvalificerat skitsnack.

Till trådskaparen: Har aldrig hört talas om att man kan ha "för höga" nivåer av naturligt testo. DHT har en stor påverkan på sexdriften. Kanske har du onormalt hög konvertering av Test->DihydroTest. I vilket fall som helst, man "lider" inte av högt testosteron, det är bara nonsens. Om du nu ändå, hur korkat det än är, känner att du vill sänka ditt testo så prova nån form av AAS i ett par månader. En kur Deca kommer definitivt köra din egenproduktion i botten.
  • Anonym (hög sexlöst)
    Haskel skrev 2014-03-29 10:53:01 följande:
    Har du enbart hög sexdrift, lider du inte av för hög testosteronhalt. När halten blir för hög, brukar snarast sexdriften minska. Rastlöshet, irritation, kraftiga humörsvängningar, okontrollerbar ilska, lätt för att bygga muskler, impotens är tecken på hög testosteronhalt.

Sexlusten behöver inte alls sänkas för att man har högt testosteronhalt. T.ex de som tar AAS brukar ha hög sexlust men istället svårt att få snoppen styv (gäller inte alla förstås). Okontrollerbar ilska? Har du någon källa på det?

TS, har du högt hårfäste? Jag själv har högt hårfäste och stark sexlust, nästan för mycket ibland. Jag har under många år funderat på om det hör ihop med min testosteronhalt. Jag tycker du ska försöka höra med dem igen och försöka få ta ett prov och se hur högt den är. Tryck på att du mår dåligt över denna höga sexlust osv.

• Haskel
    Anonym (hög sexlöst) skrev 2014-03-29 12:26:21 följande:

Sexlusten behöver inte alls sänkas för att man har högt testosteronhalt. T.ex de som tar AAS brukar ha hög sexlust men istället svårt att få snoppen styv (gäller inte alla förstås). Okontrollerbar ilska? Har du någon källa på det?

TS, har du högt hårfäste? Jag själv har högt hårfäste och stark sexlust, nästan för mycket ibland. Jag har under många år funderat på om det hör ihop med min testosteronhalt. Jag tycker du ska försöka höra med dem igen och försöka få ta ett prov och se hur högt den är. Tryck på att du mår dåligt över denna höga sexlust osv.

Som jag skrev, måste inte sexlusten minska. Man kan fortfarande ha hög/normal sexlust. Men sexlusten ökar inte i takt med testosteronhalten, även om det är testosteron som ligger bakom sexlusten hos både män och kvinnor.

"Okontrollerbar ilska", må vara fel uttryck. Men säg istället: kort stubin, aggressivitet.
    Källor på det kan jag med säkerhet finna. Men låt oss istället anta att jag har fel, och ställer frågan till dig istället. Hur menar du att hög testosteronhalt påverkar vårt humör?
  • Kattpappa08

Ta ett snack med husläkaren...testo värdet mäts genom ett enkelt blodprov

• Hannibal

DHT har stor inverkan på skalpen genom att det binder till hårsäckarnas receptorer. Kan säkert finnas en koppling mellan hårfäste och sexdrift då DHT är det könshormon som har störst inverkan på mannens sexuella drifter och "alpha-male" känsla.

Hög testosteronhalt har en väldokumenterad positiv inverkan på välbefinnandet och det finns många studier som visar på goda resultat där testosteron använts som antidepressiv medicinering.

De symptom Haskel talar om är typiska vid testosteron-BRIST... Humörsvängningar, irritation, låg libido, låg självkänsla, koncentrationssvårigheter etc. Testosteronbrist är ett helvete, tro mig.

Det gäller även att förstå skillnaden mellan höga naturliga testosteronnivåer och suprafysiologiska nivåer. Det senare uppnås enbart genom supplemering av syntetiska hormoner. Även om trådskaparen har ovanligt höga naturliga nivåer, säg 35 nmol/L, så är det inte tillräckligt för att ge suprafysiologiska effekter som kraftig muskeltillväxt eller i det här fallet onormalt hög sexdrift. Testosteron har ett oförtjänt dåligt rykte som grundar sig i okunskap. Tänk på att du har andra könshormoner som inverkar på sexdriften, östradiol, prolaktin, dihydrotesto med flera.

• ander25k
    Hannibal skrev 2014-03-29 20:04:22 följande:
    DHT har stor inverkan på skalpen genom att det binder till hårsäckarnas receptorer. Kan säkert finnas en koppling mellan hårfäste och sexdrift då DHT är det könshormon som har störst inverkan på mannens sexuella drifter och "alpha-male" känsla.

Hög testosteronhalt har en väldokumenterad positiv inverkan på välbefinnandet och det finns många studier som visar på goda resultat där testosteron använts som antidepressiv medicinering.

De symptom Haskel talar om är typiska vid testosteron-BRIST... Humörsvängningar, irritation, låg libido, låg självkänsla, koncentrationssvårigheter etc. Testosteronbrist är ett helvete, tro mig.

Det gäller även att förstå skillnaden mellan höga naturliga testosteronnivåer och suprafysiologiska nivåer. Det senare uppnås enbart genom supplemering av syntetiska hormoner. Även om trådskaparen har ovanligt höga naturliga nivåer, säg 35 nmol/L, så är det inte tillräckligt för att ge suprafysiologiska effekter som kraftig muskeltillväxt eller i det här fallet onormalt hög sexdrift. Testosteron har ett oförtjänt dåligt rykte som grundar sig i okunskap. Tänk på att du har andra könshormoner som inverkar på sexdriften, östradiol, prolaktin, dihydrotesto med flera.
    Bra inlägg , det är skönt att det finns fler som är insatta i ämnet , jag har som 50 åring ganska höga värden i kroppen , men tror mycket på min träning med tunga vikter , stimulerar kroppen till viss del .
  • Anonym (hög sexlöst)
    Haskel skrev 2014-03-29 14:23:21 följande:
    Som jag skrev, måste inte sexlusten minska. Man kan fortfarande ha hög/normal sexlust. Men sexlusten ökar inte i takt med testosteronhalten, även om det är testosteron som ligger bakom sexlusten hos både män och kvinnor.

"Okontrollerbar ilska", må vara fel uttryck. Men säg istället: kort stubin, aggressivitet.
    Källor på det kan jag med säkerhet finna. Men låt oss istället anta att jag har fel, och ställer frågan till dig istället. Hur menar du att hög testosteronhalt påverkar vårt humör?
    Absolut, jag håller med om att man får en kortare stubin och blir argare ofta. Det jag reagerade på var ordvalet okontrollerbar ilska, för mig lät det som att man skulle kunna gå och slå ned vem som helst utan orsak. I de fallen som sånt händer så brukar det oftast vara andra droger inblandade eller någon typ av diagnos som exempelvis ADHD.
  • Anonym (mat?)

Det finns mat som höjer testosteronhalten rejält. Se på nätet. Testa om detta hjälper. Gymträning - ja all muskelvolymsökande träning likaså. 

Leta efter källor och använd dem bakvänt ex. fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2012/07/27/increase-testosterone-levels.aspx Det finns massor med mera att läsa sök på "food increasing testosteron" eller "mat höja testosteron" 

Sen kan det ju vara så att du inte alls har för hög testosteronhalt men en tre månaders testperiod kan det ju vara värt

• Hannibal
    Anonym (mat?) skrev 2014-03-30 15:28:45 följande:

Det finns mat som höjer testosteronhalten rejält. Se på nätet. Testa om detta hjälper. Gymträning - ja all muskelvolymsökande träning likaså. 

Leta efter källor och använd dem bakvänt ex. fitness.mercola.com/sites/fitness/archi ve/2012/07/27/increase-testosterone-levels.aspx Det finns massor med mera att läsa sök på "food increasing testosteron" eller "mat höja testosteron" 

Sen kan det ju vara så att du inte alls har för hög testosteronhalt men en tre månaders testperiod kan det ju vara värt

Finns ingen mat, inga lagliga tillskott, metoder eller levnadssätt som höjer testosteronhalten "rejält". De eventuellt mätbara skillnader som näringsämnen med påstådd positiv effekt ska ha, ex. Zink, är inte märkbara för gemene man. Den avgörande faktorn stavas genetik. Är du en frisk man med predisponerat höga hormonhalter av manligt könshormon så kan du skatta dig lycklig.
    Osunt leverne i allmänhet, näringsbrist, övervikt, alkohol, droger etc. kan däremot märkbart sänka ditt testosteron.

• Anonym (mat?)
    Hannibal skrev 2014-03-30 15:45:24 följande:
    Finns ingen mat, inga lagliga tillskott, metoder eller levnadssätt som höjer testosteronhalten "rejält". De eventuellt mätbara skillnader som näringsämnen med påstådd positiv effekt ska ha, ex. Zink, är inte märkbara för gemene man. Den avgörande faktorn stavas genetik. Är du en frisk man med predisponerat höga hormonhalter av manligt könshormon så kan du skatta dig lycklig.
    Osunt leverne i allmänhet, näringsbrist, övervikt, alkohol, droger etc. kan däremot märkbart sänka ditt testosteron.

Nej de drastiska höjningarna kanske är obevisade. Men det finns en och annan person som testat på nätet. www.4hourlife.com/four-hour-body-tripling-testosterone-cheat-sheet/

För de mer moderata höjningarna så beror utfallet på vilka källor du går på och om du skall ha strikta vetenskapliga forskningsprojekt utan jäviga inslag av företag och annat. Det finns mycket som visar sig vara sant den dagen det finns ekonomisk bärighet i en forskningsstudie. Tyvärr är det så att det är först när det blir kommersiellt gångbart blir en studie av.

Träning höjer testosteronet. Detta är säkerställt i många studier. Alkohol sänker nivån. D vitamin höjer. Söm, mättat fett och ett icke stressigt liv likaså. 

www.artofmanliness.com/2013/01/18/how-to-increase-testosterone-naturally/
    oskarstopscience.blogspot.se/2010/08/hur-kan-man-naturligt-oka.html

Sen kanske testosteronet behöver höjas speciellt mycket/lite för den som ligger fel för att livskvalitén skall öka. För egen del så mår jag utmärkt bra av den dos oerhört intensiv styrketräning ger (jag har för lite) och dne mat jag äter.

• GDL

Så fort jag tränar så blir bieffekten att jag blir lättirriterad, arg samt får svårt att koncentrera mig och får humörsvängningar. Detta håller i sig flera dagar efter träning vilket innebär att om jag tränar 2 dagar i veckan så känner jag mig konstant i detta tillstånd, mer eller mindre. Alternativet är att sluta träna vilket inte lockar. Har nada koll på vad detta beror på och undrar om någon vet hur detta kan dämpas. Trodde att det kanske hade med testosteron att göra men har ju ingen aning egentligen.

Svar på tråden För mycket testosteron - erfarenhet, någon?