• Anks

Min tjocka, lata älsklings mat borde bytas, hjälp

Just nu får min katt bozitas torrfoder efter rekomendationer i djuraffären. Hon har nu fått det i några månader. Jag skulle vilja påstå att hon är piggare och mår bra och allt det, men det verkar som att hon är lite trög i magen. Gnäller nån timme på förmiddagar innan hon går på lådan. Hon dricker bra ur sin vattenskål och gillar även att dricka ur kranen i badrummet när man är där inne, så jag tror inte vatten är problemet. 

Men hon är fortfarande tjock trots att hon inte får en bit mer än anvisningar och vi både myser och leker med henne maassor dagligen. Vi lämnar aldrig mat framme på bord eller diskbänken så hon får inte i sig något annat än sin kattmat(innekatt också)

Hennes och min ämnesomsättning är med andra ord rätt lika, vi båda blir tjocka av att titta på mat:P 

Men skämt åsido, så undrar jag vad ni ger era lite äldre tjockisar där hemma? Hon är 12 år nu och jag vill gärna ha henne måånga år till så jag försöker klura ut vad den ultimata kattmaten kan vara för det. Fastnade lite för Hills lightmat då den är kyckling och hon gillar allt med kycklingsmak bäst. Någon som använder den maten?

Tacksam för alla sorters tips och tankar! 

• Svar på tråden Min tjocka, lata älsklings mat borde bytas, hjälp
  • ymmmi

Pröva att bara ge mjau blötfoder, finns iget spannmål i det.
    Det är det som gör våra katter tjocka.
    Spannmålet i torrfoder.

• nemo1

Du kan aldrig banta en katt med ett foder fullt med spannmål. Ge katten blötmat så får den även i sig den vätska katter behöver, hon kommer också slippa vara förstoppad. Blötmat är mycket bättre att ge sin katt än torrfoder. En katt som enbart äter blötmat behöver massor med vatten.

• Vissla

BARF eller blötfoder är det allra bästa du kan ge en katt. Mjaus blötfoder är bland det bästa som finns på marknaden.

• ClaraV

Våran katt led av väldig övervikt samt hängbuk efter kastrering, vi bytte till royal canin Light och katten har minskat i vikt. Plus att han har fått mer energi, finare päls och samtidigt blivit mer kelen och mysigare. Finns både torrfoder och blötmat.

• Rodhakestigen

Min kompis har trr fruktasvärt feta katter. Tycker väldigt synd om dem och min kompis vet att jag tycker väldigt illa om situationen. Men jag ingenting ang. katter. Nada mer än sunt förnuft. Aldrig haft katt.

Hennes katter har fri tillgång till stora skålar torrfoder och får påsar/röror två gånger om dagen. Hon matar dem även vid köksbordet. De är innekatter och detta måste ju vara FÖR mycket?

Vad ska en katt äta per dag? Hur ska jag få henne att fatta? Hon har haft feta katter hela sitt liv, nu 60 +, och alla har blivit runt 17 år så det kortet kan man inte spela...

Även lite nyfiken på hur era katter blev feta? Är det så "enkelt" att ni gav för mycket mat eller är det själva maten på marknaden som är fel/feldoserad.

Tacksam för svar :)

• ClaraV
    Rodhakestigen skrev 2014-03-30 10:24:39 följande:
    Min kompis har trr fruktasvärt feta katter. Tycker väldigt synd om dem och min kompis vet att jag tycker väldigt illa om situationen. Men jag ingenting ang. katter. Nada mer än sunt förnuft. Aldrig haft katt. Hennes katter har fri tillgång till stora skålar torrfoder och får påsar/röror två gånger om dagen. Hon matar dem även vid köksbordet. De är innekatter och detta måste ju vara FÖR mycket? Vad ska en katt äta per dag? Hur ska jag få henne att fatta? Hon har haft feta katter hela sitt liv, nu 60 +, och alla har blivit runt 17 år så det kortet kan man inte spela... Även lite nyfiken på hur era katter blev feta? Är det så "enkelt" att ni gav för mycket mat eller är det själva maten på marknaden som är fel/feldoserad. Tacksam för svar :)

Här är det dels kastrering, katter går ofta upp i vikt av det. Sen fel och för mycket mat i förhållande till stimulans. Min sambo hade katten innan vi träffades och det var först när vi flyttade ihop som vi bytte foder. Och vips så blev katten att må bättre :)
  • enola

Nån sorts kombinerat svar till TS och Rodhakestigen:

Katter ska helst ha fri tillgång till mat. Sen är det så klart så att vissa katter äter mer än andra, framför allt kastrerade katter har lätt att gå upp i vikt.
    Det viktiga är att ge rätt sorts mat. Den finns i regel i djuraffären eller hos veterinären. Ett tips är att kolla innehållsförteckningen, kött ska stå först i listan eftersom det betyder att det är huvudingrediensen. I de billiga sorterna som du köper i affären är spannmål huvudingrediensen. Den maten är inte bara näringsfattig utan kan också bidra till att katten får njurproblem.
    Mjau blötmat skulle jag inte rekommendera. Även om den inte innehåller spannmål så är den inte speciellt näringsrik utan innehåller mest vatten. Välj i så fall bra blötmat från veterinär el. djuraffär.
    Mat för kastrerade katter är ju magrare och det kör du ju redan med, TS. När det gäller trög mage, så kan du faktiskt testa Lactulos från apoteket, sån som människor brukar använda alltså. 0,5-1 ml två ggr/ dag i maten. Om du ger blötmat kan du testa att blanda i linfrön, 1-2 tsk. Hela linfrön, inte krossade. De bildar ett slem som underlättar tarmarbetet.

Är katterna inne- eller utekatter?

• Majsan70

Mina katter får Canagan torrfoder samt blötmat varannan dag och även en hel del rått kött. 

Det torrfodret vi använder har jämnat ut vikterna på katterna. Den som var lite för tjock är smalare och de smala är lite tjockare. Vi ger även detta foder till dräktiga katter med bra viktuppgång.

Det innehåller "potatis", vilket inte alla katter tål, men gör de det så har du ett bra foder där. Hårbollarna är minimerade till nästan inga alls efter att vi börjat med detta fodret och pälsarna är glansiga och fina. 

• ymmmi

Bozitas blötfoder är också rätt bra.

Men jag håller knge med enola, har varit ett slags test för många år sedan och att mjau blötfoder är en utav dom bästa.
    Dock så är det många katter som inte tål den. Pga sitt höga köttinnehåll.

Svar på tråden Min tjocka, lata älsklings mat borde bytas, hjälp