• Anonym (pick och pack)

    Jobba i Norge och bo i Sverige

    Skulle så gärna vilja prova på att jobba i Norge men samtidigt bo kvar i Sverige.
    Endast under en kortare period.
    Är undersköterska men kan också tänka mig att jobba med annat som inte är så avancerat.

    Nu undrar jag vart man skall bo och jobba?

    Strömstad-Oslo?
    Karlstad-Oslo?
    Östersund-Trondheim?
    Åre- Trondheim?

    Är det någon som har något annat förslag?

    Går det bra förbindelser eller måsta man ha bil?

    Erfarenheter mottages tacksamt

  • Svar på tråden Jobba i Norge och bo i Sverige
  • Freksta

    Jag bor i Fredrikstad och på mannens jobb är det många svenskar som bor i Strömstad och jobbar här, tar ju ca 30-40 min från Strömstad till Fredrikstad. Så Strömstad kan jag rekommendera, mysig stad och är nära både Oslo och Göteborg.

  • Anonym (pick och pack)
    Freksta skrev 2014-03-29 17:33:38 följande:
    Jag bor i Fredrikstad och på mannens jobb är det många svenskar som bor i Strömstad och jobbar här, tar ju ca 30-40 min från Strömstad till Fredrikstad. Så Strömstad kan jag rekommendera, mysig stad och är nära både Oslo och Göteborg.

    Tack för ditt svar!

    Åker de bil eller går det tåg eller buss mellan Strömstad och Fredrikstad?
  • Anonym (Halden)

    Strömstad är dyrt att bo i men du har även halden att jobba i åker man på en 30-40 min med

  • Smulan 89

    Min man jobbade nästan hela förra året i Norge. Då låg han borta mån-fre, men du kanske inte vill sova borta? Han börjar om ca en vecka i Norge igen och kommer då sova i vår husvagn där han jobbar (nästan i Oslo). Han kommer hem torsdag eller fredag, beroende på hur mycket jobb han får (kör lastbil). Det funkade bra att ha det så, men du kanske är ute efter att pendla? I så fall skulle jag föreslå att bo lite söder om Strömstad (Strömstad är ganska dyrt har jag hört) och jobba i Fredrikstad.

  • Freksta
    Anonym (pick och pack) skrev 2014-03-29 17:46:52 följande:

    Tack för ditt svar!

    Åker de bil eller går det tåg eller buss mellan Strömstad och Fredrikstad?
    Dom åker bil men går väl nån buss men den går till Halden/sarpsborg (osäker på den), tåget är en bit utanför strömstad ca 10 min och går inom Halden / sarpsborg / Fredrikstad vidare mot Olso.
Svar på tråden Jobba i Norge och bo i Sverige