• Jossii

    åderbrock i pungen

    Hejsan alla! Det är så att vi har nyss förstått att min pojkvän har åderbrock i pungen. Han har alltså nu för tillfället inga spermier som fungerar. Vad jag förstår så måste han göra en operation för att spermierna ska fungera. Är det någon som har erfarenhet av detta eller vet mer? Kan det vara så att spermierna inte blir bättre?

  • Svar på tråden åderbrock i pungen
  • emi

    Min man hade samma problem för några år sedan, hans spermier var missbildade och långsamma. De fixade till pungbråcket och efter det väntade han 3 månader innan han lämnade ett nytt spermaprov. Det provet var något bättre man han hade antikroppar mot egna spermier och de kommer inte att försvinna. 

    Vi blev inte gravida på egen hand efter op utan vi genomgick ivf och fick vårt andra barn på så sätt. När det var dags för nr 3 satte vi in ett embryo från frysen, blev gravida men fick missfall. Efter missfallet blev jag gravid på naturlig väg, detta var 3 år efter att pungbråcket åtgärdats. Vi vet inte vad han har för spermiekvalitet idag men uppenbarligen var den tillräckligt bra för att åstadkomma en naturlig graviditet :)

    Lycka till!

  • Jossii
    emi skrev 2014-04-03 16:51:28 följande:
    Min man hade samma problem för några år sedan, hans spermier var missbildade och långsamma. De fixade till pungbråcket och efter det väntade han 3 månader innan han lämnade ett nytt spermaprov. Det provet var något bättre man han hade antikroppar mot egna spermier och de kommer inte att försvinna. 

    Vi blev inte gravida på egen hand efter op utan vi genomgick ivf och fick vårt andra barn på så sätt. När det var dags för nr 3 satte vi in ett embryo från frysen, blev gravida men fick missfall. Efter missfallet blev jag gravid på naturlig väg, detta var 3 år efter att pungbråcket åtgärdats. Vi vet inte vad han har för spermiekvalitet idag men uppenbarligen var den tillräckligt bra för att åstadkomma en naturlig graviditet :)

    Lycka till!
    Tack snälla du! Ser ett litet ljus i tunneln :)
  • emi

    Ljus finns det alltid :) Själva åtgärden vid pungbråck är inte stor och går på en dag. Och om det skulle vara så att ni behöver iaf för att få barn så behöver han inte ha spermier som rör sig framåt, det räcker med att de lever. Så det ska nog ordna sig för er :)

Svar på tråden åderbrock i pungen