• vanja85

Vi som vill komma i form

Här kan vi som vill komma iform peppa varandra och ge tips och råd. Alla är välkomna, målet behöver inte vara viktnedgång. Själv vill jag få bättre hållning, mer muskler och mindre midjemått inför min kompis bröllop i maj då jag ska vara tärna. Vilka är dina mål?

• Svar på tråden Vi som vill komma i form
  • vanja85

Laddar med godis och chilinötter sista kvällen nu, imorn så är det slut med sånt!
    Kommer äta EN ruta mörk choklad, endast!

• trolliz

Jag vill också komma i form. Vill känna mig smidigare, piggare och fräschare. Känns bara så sjukt svårt att både få tid ork när man har ett hem och barn att ta hand om!

• Sissel

Den här tråden kanske passar mig lite bättre än den andra jag var i förut, så jag kan hänga på här :)

Jag hade tänkt börja träna för ett par månader sedan men det blev aldrig av. Jag har haft dålig hållning sen långt innan tonåren, så det vore trevligt att fixa den, det kommer nog vara prio ett i början, för jag vet inte hur bra det är att göra styrkeövningar om man har fel hållning. Jag vill bygga lite muskler och jogga bort det överflödiga fettet.

Jag är väldigt ur form, jag har aldrig varit i form. Jag har aldrig kunnat springa 1 km utan att stanna och dö på vägen. Min mathållning har också varit katastrofal sedan jag flyttade ut, så det har jag o jobba på.

Jag hoppas att jag kan komma igång så pass ordentligt så att jag märker resultat till juni :)

• k girl

Jag började träna för ganska precis ett år sedan, då enbart simning ett par gånger i veckan (simning är något jag sysslat med då och då i mitt liv och är en träningsform jag tycker är kul).

Började träna med egen kroppsvikt i juni förra året. Hemmaträning, då efter Olga Rönnbergs bok "Träning för nyblivna mammor". Kompletterade med promenader, simhallen stängd. På två månader hade min mage gått från putig till platt, i och för sig med lite viktnedgång.

Började gruppträna kettlebells sporadiskt i juli. Började med en fyrakilosvikt och orkade göra typ två burpees.  

I november började jag styrketräna så smått, också gruppträningar. 4-5 dagar i veckan med ett litet uppehåll under julen. Kettlebells, boxning, spinning bland annat. Varierande - mest kettlebells. Hur resan ser ut i bilder kan man se om man går in i tråden Träningsnördar som finns här under delforumet "Träning", klicka på "visa endast". 

Sedan i februari styrketränar jag bara. Har en PT och äter för att bygga muskelmassa (väldigt lite socker, väldigt lite alkohol, bra fetter, långsamma kolhydrater, väldigt mycket protein). Tränar fyra gånger i veckan och är i grym form... och jag är så peppad att se var detta kan ta mig. Jag har haft svårt att hålla vikten sedan jag började äta mer nyttigt, så tränaren har förbjudit mig att göra cardio tills vidare. 

Vill med det här säga att jag var grymt ur form när jag började, men jag tycker att det har gått jättefort och tre månader är absolut tillräckligt att nå några resultat om man lägger manken till. Jag tipsar ju gärna om Olga Rönnbergs bok, eftersom det första programmet går ut på att bygga bålstyrka som krävs i princip ALL träning och som generellt är något som saknas när man har dålig hållning. 

Lycka till!

• vanja85

Vad roligt med några fler! Måste fråga K girl, vad är kettlebells? Har inte så bra koll.. :)
    Jag har gymkort, men tycker oxå det är svårt att få tid att gå dit, men nu jäklar ska jag prioritera! Och promenera! Med barnvagn, det har man ju ofta tid till iaf :) Och hemmaträning.

• k girl
    vanja85 skrev 2014-03-30 22:13:39 följande:

Vad roligt med några fler! Måste fråga K girl, vad är kettlebells? Har inte så bra koll.. :)
    Jag har gymkort, men tycker oxå det är svårt att få tid att gå dit, men nu jäklar ska jag prioritera! Och promenera! Med barnvagn, det har man ju ofta tid till iaf :) Och hemmaträning.

Kettlebells är en järnvikt med handtag. Gissar att passen ser olika ut men de jag går på varierar olika swingar - man swingar kettlebellen på olika sätt - med konditions- och styrkeövningar, med vikt eller egen kroppsvikt. Intensivt och jätteroligt och det som fick mig att bli beroende av träning!

Jag tränar 1-1,5 timme fyra gånger i veckan nu, men visst är det lite trassligt att få till ibland.
  • vanja85

Kände mig duktig som hällde ut den sista pannacottan istället för att äta upp den. Egentligen så hatar jag att kasta mat..
    Jag tog såna där "förekort" på mig i morse, tänker att det är en bra sporre om man lyckas forma till sig lite, så man kan jämföra :)

• Jag kom inte på något bättre

Jag går med här jag också!

Jag vill få tillbaka kroppen jag hade innan jag fick barn (för 4,5 år sedan..)

Skaffade ett gymkort i oktober, men lider av en sjukdom som gör att jag blir sjuk väldigt ofta och länge. Så nu- efter 2,5 månads sjukdom- är jag på spåret igen!

Gymmar just nu korta stunder, varje dag, och tränar ben/arm muskler. Sen är jag ute i skogen och springer 2 timmar varannan dag, och äter nyttigt. Skippar alla sockergömmor och så mycket onödigt fett jag kan. Förutom på helgen då, har man inte åtminstone en fuskdag så är det inte hållbart- för mig iallafall.

Däremot så skippar jag kaloriräkning, vågen och måttbandet. Jag får bara ångest och blir som besatt.

Så, har berättat lite om hur jag gör, jag hoppas att få läsa många bra tips och håller tummarna för att vi alla ska nå målet! :)

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • vanja85

Välkommen hit! Idag var jag duktig på gymmet! Just nu är jag borta på utbildning, så inga barn att passa tiden till :) Nån har snott det mesta av min mat här på vandrarhemmet också så blev bara 2 ägg till kvällsmat. Hård start! Jag håller med om att man behöver en fuskdag/vecka! Imorn ska jag och klassen ut och käka, men jag tänkte promenera dit och skippa efterrätt. Tycker du låter väldigt duktig kom inte på nåt bättre! Hur går det för er andra? Heja oss!

• Jag kom inte på något bättre

JAG SKÄMS!

jag är en 20 åring som kunnat springa/cykla en mil utan paus eller problem.. Nu är det en 55+ kvinna på gymmet som gjort ungefär samma övningar som mig- jag svettas FLODER och hon har inte producerat ens en droppe. .

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
Svar på tråden Vi som vill komma i form