• Anonym (Ekonomi)

Var går gräns för låg/medel/höginkomst?

Jag är med på en dejtingsajt där man ska besvara om man har låg, medel eller hög inkomst.

Vad tycker du räknas som låg, medel respektive hög inkomst?

• Svar på tråden Var går gräns för låg/medel/höginkomst?
  • Anonym (Svårt)

40' och uppåt är hög skulle jag säga.

• Anonym (a)

Svårt, men upp till 25 låg, 25-35 medel, 35- hög

• Queenie70

Under 22.000 tycker jag är låg. Mellan 22 och 40.000 känns som medel. Därefter hög mellan 40-60. Sen kommer vi till kategorin skithög inkomst enligt mig.

• Subliminal
    Queenie70 skrev 2014-03-30 12:37:13 följande:
    Under 22.000 tycker jag är låg. Mellan 22 och 40.000 känns som medel. Därefter hög mellan 40-60. Sen kommer vi till kategorin skithög inkomst enligt mig.

Haha, jag måste hålla med om detta!
    "If people are good only because they fear punishment, and hope for reward, then we are a sorry lot indeed." - Albert Einstein
  • Anonym (rooms)

Det beror nog helt och hållet på vart du bor, på många ställen har du inte råd att bo om du räknas som höginkomsttagare på ett annat ställe.
    Vi har ett snitt i Sverige men trots allt så är det rätt uppdelat i olika områden, för att vara höginkomsttagare på vissa ställen behövs någon miljon per år och på vissa ställen kanske det krävs med en halv miljon om året.

• Guapa
    Queenie70 skrev 2014-03-30 12:37:13 följande:
    Håller nästan med, i alla fall om man skulle se till medelstora Svenska städer, men jag skulle vilja justera medelinkomsttagarna i Stockholms innerstad till 22-50 000 kr och höginkomsttagarna till 50-100 000 kr. Skithög inkomst 100 000 kr + :)
  • Guapa
    Guapa skrev 2014-03-30 13:12:53 följande:
    Håller nästan med, i alla fall om man skulle se till medelstora Svenska städer, men jag skulle vilja justera medelinkomsttagarna i Stockholms innerstad till 22-50 000 kr och höginkomsttagarna till 50-100 000 kr. Skithög inkomst 100 000 kr + :)
    Och i de minsta byahålorna kan man nog räkna 35 000 kr/mån och uppåt som höginkomsttagare. Det beror alltså på var man bor. Man skulle kunna säga - hur mycket boende får man för sin månadslön? Och jämföra därefter.
  • sextiotalist

Svara medel om du tjänar mer än 22-23 000 i månaden (innan skatt) och mindre än 40 000 i månaden så blir det rätt

• En blå giraff
    Guapa skrev 2014-03-30 13:16:28 följande:
    Och i de minsta byahålorna kan man nog räkna 35 000 kr/mån och uppåt som höginkomsttagare. Det beror alltså på var man bor. Man skulle kunna säga - hur mycket boende får man för sin månadslön? Och jämföra därefter.
    Ja, där vi bor så räknas man absolut till höginkomsttagare om man tjänar 35 000 eller mer. Förstår däremot att en sån inkomst är mer normal om man är i en storstad. I en mindre stad kanske många försörjer sig på att arbeta i offentlig sektor som barnomsorg eller vården, och där är det ju helt normalt att ha en lön mellan 20-25 tusen. Om man däremot arbetar i privat företag så tjänar väl de flesta mer än så (men kanske inte finns så mycket såna jobb i mindre stad). Jag tjänar 29 000 kr och tycker det är en normalinkomst, arbetar som distriktssköterska. Är ju billigare att bo på mindre ort också. I min stad kan man köpa en fin villa för mellan 1-1,5 miljon t.ex. Och det är ju en helt annan situation i en större stad.
  • Anonym (Hmmm...)

Finns det inte några fastställda gränser för detta? Skulle inte förvåna mig.

• Anonym (Britta)

Jag tänker att politiker drar gränsen för hög inkomst när de bestämmer vilka som ska betala statlig inkomst skatt. Så typ vid 36000 är det väl man börjar betala skatt till staten. Gränsen för låginkomst är lite mer otydlig. Personligen tycker jag den är vid ca 25000 och lägre. Allt mellan 25 och 36 är medel.

• UCharlotte

Inkomst är lite lurigt för inkomsten spelar inte sån stor roll om den inte matchar utgifterna.

Vad-har-du-kvar-efter-att-räkningarna-är-betalda? Det borde vara frågan :)

• slutdiskuterat

Vill minnas att Fredrik Reinfeldt vid något tillfälle kallat dom som tjänar runt 35 för medelinkomsttagare. Låter rimligt.

There is a new sheriff in town
  • Anonym (Hmmm...)
    slutdiskuterat skrev 2014-03-31 15:21:56 följande:
    Vill minnas att Fredrik Reinfeldt vid något tillfälle kallat dom som tjänar runt 35 för medelinkomsttagare. Låter rimligt.
    Så om man tjänar 32 000:- är man låginkomsttagare?
  • slutdiskuterat
    Anonym (Hmmm...) skrev 2014-04-01 08:59:37 följande:
    Så om man tjänar 32 000:- är man låginkomsttagare?
    Nej, så tror jag inte att han menade. Kan tänka mig att han menar att 35 ligger nånstans mitt i medelinkomstspannet.
    There is a new sheriff in town
Svar på tråden Var går gräns för låg/medel/höginkomst?