• Anonym (5)

Ska barnen alltid gå först?

Lever tillsammans med bonusbarn och gemensamma barn.
    Ena bonusbarnet vill inte komma hit pga mig, känner sig inte välkommen osv.
    Känner rent spontant att barnen alltid ska gå först och jag vill inte försöra relationen mellan sambon och hans son pga mig. Han måste kunna vilja komma hit och ha umgänge med honom och hans syskon.

Funderar på att flytta då vi inte kommer någon vart med hans ena barn och att jag som sagt inte ska stå ivägen för sambon samt mina barns relation med honom.

Hur hade ni tänkt och känt?

• Svar på tråden Ska barnen alltid gå först?
  • Ess

Varför känner han sig inte välkommen?
    Vad säger din sambo om det?

Är du dum, dryg och otrevlig så är det kanske dags att ändra beteende, eller flytta ut.
    Men sen kan det va att sonen testar hur långt han kan gå, ev att någon i bakgrunden pushar honom att göra uppror. 

Har du ett rent samvete och agerar bra emot sonen, så tycker jag inte att det finns någon anledning att flytta. Sonen är kanske bara nöjd om han har pappan helt för sig själv, vilket aldrig kommer att inträffa eftersom han har fler syskon.
    Sen anser jag inte att ETT barns nycker ska styra och förstöra en familj. 

• Anonym (L)

Hade en liknande situation, även om det inte direkt berodde på mig att ena barnet inte ville komma hit. Som Ess skrev här ovan, ifall det är så att du faktiskt behandlar barnet illa måste du kanske fundera över det. I övrigt: Fortsätt som förr. Mest sannolikt är det att barnet agerar ut mot pappan, kanske är arg och besviken över skilsmässan och låter det gå ut över dig. Flyttar du ut bara så att barnet ska kunna komma dit låter ni barnet bestämma i familjen, något jag anser inte är rätt. Vi gjorde så att barnet helt enkelt inte kom hit på ett tag, pappan ringde ofta och försökte prata, men lät det i övrigt bara vara. Plötsligt en dag ville h*n komma hit och det har aldrig varit några problem sedan dess. Aldrig heller någon diskussion om min plats i hemmet och i dagsläget fungerar vi väldigt bra ihop.

Jag är också lite less på meningen "Barnen ska alltid gå först". I en familj ska alla komma först.

• Påven Johanna

Hur gammalt är barnet?

• Gung Ho

Jag är dock av åsikten att barnen kommer först! Det beror ju i viss mån hur mkt barn de är (dvs ålder) samt tidsperspektiv (hur länge man försökt lösa problemet).

Har själv nyss flyttat ihop med en kvinna, vi har båda barn i 6-7 års åldern.. Hade det inte funkat med barnen hade vi lagt ned, hur smärtsamt det än varit..
    Nu har det ju inte bara varit en dans på rosor men genom att prata mkt med barnen och låta dem säga allt de känner har vi lotsat det i hamn trots ett ex som inte vill kännas vid vårt förhållande (men i övrigt varit ett 'bra ex')

• Anonym (mm)
    Gung Ho skrev 2014-03-31 18:29:44 följande:
    Jag är dock av åsikten att barnen kommer först! Det beror ju i viss mån hur mkt barn de är (dvs ålder) samt tidsperspektiv (hur länge man försökt lösa problemet).

Har själv nyss flyttat ihop med en kvinna, vi har båda barn i 6-7 års åldern.. Hade det inte funkat med barnen hade vi lagt ned, hur smärtsamt det än varit..

Nu har det ju inte bara varit en dans på rosor men genom att prata mkt med barnen och låta dem säga allt de känner har vi lotsat det i hamn trots ett ex som inte vill kännas vid vårt förhållande (men i övrigt varit ett 'bra ex')

Innebär det att du flyttar ut den dagen hennes barn vägrar komma hem? Även när ni har gemensamma barn?
  • Gung Ho

Hennes barn älskar mig och kan inte vänta tills vi gifter oss och skaffar barn så det går nog bra..

• Anonym (isa)
    Gung Ho skrev 2014-03-31 20:25:09 följande:
    Hennes barn älskar mig och kan inte vänta tills vi gifter oss och skaffar barn så det går nog bra..
    Det gjorde sambons barn med tills jag började göra nåt som han inte var van vid, införde regler och ställde kravObestämd
  • Anonym (L)
    Gung Ho skrev 2014-03-31 20:25:09 följande:
    I så fall är ju dina och ts erfarenheter väldigt olika.
    Betyder det att du anser att i en familj där alla älskar varandra, där ska också barnen ALLTID komma först? Så föräldrarnas behov är inte lika viktiga?! Intressant...
  • Anonym (IQ)
    Anonym (isa) skrev 2014-03-31 20:39:08 följande:
    Det gjorde sambons barn med tills jag började göra nåt som han inte var van vid, införde regler och ställde kravObestämd
    Hur kommer det sig att du valde att bestämma att det skulle införas regler och krav för barnet efter en tids sammanboende? Hade det inte varit lämpligare att pappan och mamman fortsatte uppfostra sitt barn som de ville?
Svar på tråden Ska barnen alltid gå först?