• uppsats våldtäkt våren 2014

Personer sökes för intervju om att blivit utsatt för våldtäkt

Personer för intervju sökes till uppsats om att ha varit utsatt för våldtäkt. Jag önskar få intervjua dig som varit med om våldtäkt för fem år sedan eller ännu längre tillbaka. Jag är intresserad av just din historia och hur detta påverkar idag.

Syftet med uppsatsen är att få en förståelse för din situation och omgivningens reaktioner, hur du idag bär med dig detta och vad som försvårat och underlättat i din bearbetning av våldtäkten.

Uppsatsen skrivs via sociologiska institutionen på Uppsala universitet och din identitet kommer hållas anonym.

Om du inte har möjlighet att genomföra en intervju i Uppsala skulle vi kunna genomföra den via Skype.

Hör gärna av dig om du vill veta mer eller anmäla intresse av deltagande på [email protected]. Stort tack för hjälp att belysa detta viktiga ämne!

• Svar på tråden Personer sökes för intervju om att blivit utsatt för våldtäkt
  • Fjärilslarv

Vilket etiskt råd har godkänt detta? varför specificeras inte de etiska reglerna?

• uppsats våldtäkt våren 2014

Hej!

Detta specificeras inte då det ännu inte blivit godkänt via etiskt råd. Uppsatsen är i startgroparna och det är ett pressat upplägg i tidsschemat.

Jag har fått klartecken från berörda lärare att söka informanter inför att uppsatskursen startar och hoppas finna de som är intresserade av att medverka till att bidra med sina erfarenheter kring hur det är att gå vidare med dessa erfarenheter. Jag tycker det är av stor vikt att belysa detta då det är en utsatthet som många människor erfarit.

• Fjärilslarv
    uppsats våldtäkt våren 2014 skrev 2014-03-30 22:03:39 följande:
    Hej!

Detta specificeras inte då det ännu inte blivit godkänt via etiskt råd. Uppsatsen är i startgroparna och det är ett pressat upplägg i tidsschemat.

Jag har fått klartecken från berörda lärare att söka informanter inför att uppsatskursen startar och hoppas finna de som är intresserade av att medverka till att bidra med sina erfarenheter kring hur det är att gå vidare med dessa erfarenheter. Jag tycker det är av stor vikt att belysa detta då det är en utsatthet som många människor erfarit.
    Ok vi får inte intervjua patienter/brukare/offer osv  till vår c- uppsats.
    vilken skola och institut till hör du?
  • Fjärilslarv

Alltså om jag som offer (ja jag har varit med om våldtäkter) ska vilja delta så måste 1) de etiska kraven specificeras, 2) de måste gått via ett etiskt råd, 3) kontaktuppgifter till de lärare som har godkänt detta måste finnas med, 4) hur kan jag veta att jag är anonym, när du inte skriver något om att materialet kommer att förstöras efteråt (nyttjandekravet) och att du  när du transkiberar kommer att ta bort allt som han härledas till mig (konfidentialitetskravet).

Svar på tråden Personer sökes för intervju om att blivit utsatt för våldtäkt