• bodilb

Någon mer med D vitamin brist? Vad hade ni för symptom?

I flera år har jag mått dåligt, gått till doktorn 100gånger men ingen har hittat något fel. Det har känts som man varit inbillningssjuk. Jag har varit trött, orkeslös, kraftlös, haft extraslag, svimningsattacker mm. Nu sist tog dom D-vitamin prov och det visade att jag hade kraftig brist. 27. Man ska ha mellan 150-250. Nu undrar jag om det finns någon med samma erfarenhet? Vad hade ni för symptom? Kan mina symptom bero bara på D-vitaminbrist?

• Svar på tråden Någon mer med D vitamin brist? Vad hade ni för symptom?
  • Akua

jag hade det. Det upptäcktes när jag jag blev inskriven på immunbristenheten och de tog blodprov. Det är inte alls ovanligt att vi i sverige har D-vitaminbrist särskilt under vinterhalvåret. Så många har det utan att veta om det. Vet inte vad mitt D-värde låg på...inte farligt farligt lågt iaf.
    Jag vet inte vad jag hade för symtom då jag i ganska samma veva började behandlas för B12-brist och järnbrist. 
    Har de kollat B12 på dig? Be att de gör det annars!!

• DummaMej33

Jag har det! Tror jag hade 47 i veckan som var och då har det ändå ökat. Det jag märkte mest var trötthet och att jag var så arg......alltså irriterad hela dagarna och exploderade utan orsak.  Börjar känna mej bättre nu, med D-vitamin tillskott och lite sol :)

• bodilb

Hur lång tid tog det innan det började öka på dig och du kände dig bättre

• DummaMej33

Tror det tog ca 3 veckor, nu har jag ätit lite mer än en månad så jag hoppas på att bli piggare!

• Akua

Jag har käkat d-vitamin i drygt ett år nu och förhoppningsvis slipper jag förnya recept. Men kolla B12! Ett blodprov som glömdes bort ( i flera år) gällande mig och många av de symtom som du beskriver stämmer också bra in på B12brist.

• bodilb

Men dom har tagit järnstatus på mig. Borde det inte synas där för hemaglobinvärdet är väl dåligt vid B12 brist?

• Akua
    bodilb skrev 2014-03-30 22:47:09 följande:
    Men dom har tagit järnstatus på mig. Borde det inte synas där för hemaglobinvärdet är väl dåligt vid B12 brist?
    Alltså järnvärde och hemaglobin är olika värden. Mitt hemaglobin var bra men inte mitt järnvärde. Det finns dessutom två olika järnvärden som man tar. 
  • Akua

Järnvärde och hemaglobinvärde blir dåligt tillslut när du gått med B12brist länge och väldigt väldigt lite B12kvar.

• bodilb

Någon mera som haft D vitamin brist? Vad hade ni för symptom?

• nevermind

Jag hade det, fick jätteont i höfterna. Som att benen gnagde mot varandra utan nåt vad-man-nu-har-där. Jag fick gå bredbent ibland. Röntgade mig till slut och de sa att mina höfter såg ut som en 80-årings.

Svar på tråden Någon mer med D vitamin brist? Vad hade ni för symptom?