• Anonym (nillan)

    är det verkligen bäst före datum på när man får panta flaskor?

    hjälp mig reda ut detta som jag aldrig har behövt fundera på förut. i dag när jag skulle panta 2 flaskor så fungerade det inte. jag visste att datumet hade gått ut för några veckor sedan men sånt bryr jag mig inte om för dom brukar hålla sig mycket längre så jag drack dom. när det inte gick att panta dom så tryckte jag på knappen för att få hjälp. under tiden jag väntar så börjar jag fundera på om datumet har något med saken att göra. jag har inte tänkt på sånt förut men nu visste jag att dom var några veckor för gamla.

    jag frågade sedan tjejen som kom för att hjälpa mig om hon visste hur det låg till. hon bara skrattade och tyckte jag var rolig sen gick hon. vafan är det för sätt att behandla mig. jag slängde flaskorna och gick hem. jag skulle även handla mat men det glömde jag bort när jag kände mig fånig. är det någon som vet om man är tvungen att panta innan datumet har gått ut. ofta håller väl flaskor och burkar nästan ett år så det brukar ju inte vara något problem.

  • Svar på tråden är det verkligen bäst före datum på när man får panta flaskor?
  • Anonym (hoho)
    Anonym (nillan) skrev 2014-03-30 21:38:40 följande:
    tack för givande svar  Rynkar på näsan

    ja vad hade du väntat dig för slags svar Tomte
  • Anonym (ingaögon)

    Det var säkert inte datumet det hängde på. Pantmaskiner har ju inga ögon Glad den tar bara emot flaskor som den är programmerad att ta emot. Annars kunde ju folk sätta in vadsomhelst i maskinen och få pengar. Troligen var det något med dina flaskor som gjorde att maskinen inte kände igen dina flaskor som godkända. 

    Nu är jag lite osäker på hur många slags pantmaskiner som finns, men många fungerar så att de läser av streckkoden på etiketten. Är etiketten borta fattar inte maskinen att detta är rätt sorts flaska. 

    Flaskor köpta i något annat land än Sverige kan man därför heller inte panta - även om man betalat pant i det landet. Koden stämmer inte

    Förut fanns det också maskiner som kände igen pantflaskor genom att väga dem. (vet inte om de är i bruk numer) Satte man tex in en glasflaska, så vägde den för mycket och det blev ingen pant. 

    Så det är inte datumet utan något som gått fel i maskinens igenkänning av flaskorna. 

  • Anonym (nillan)
    Anonym (hoho) skrev 2014-03-30 21:41:45 följande:

    ja vad hade du väntat dig för slags svar Tomte
    du är förlåten  Glad
  • Anonym (nillan)
    Anonym (ingaögon) skrev 2014-03-30 21:44:22 följande:
    Det var säkert inte datumet det hängde på. Pantmaskiner har ju inga ögon Glad den tar bara emot flaskor som den är programmerad att ta emot. Annars kunde ju folk sätta in vadsomhelst i maskinen och få pengar. Troligen var det något med dina flaskor som gjorde att maskinen inte kände igen dina flaskor som godkända. 

    Nu är jag lite osäker på hur många slags pantmaskiner som finns, men många fungerar så att de läser av streckkoden på etiketten. Är etiketten borta fattar inte maskinen att detta är rätt sorts flaska. 

    Flaskor köpta i något annat land än Sverige kan man därför heller inte panta - även om man betalat pant i det landet. Koden stämmer inte

    Förut fanns det också maskiner som kände igen pantflaskor genom att väga dem. (vet inte om de är i bruk numer) Satte man tex in en glasflaska, så vägde den för mycket och det blev ingen pant. 

    Så det är inte datumet utan något som gått fel i maskinens igenkänning av flaskorna. 
    jo jag vet allt det där med streckkoder att den läser av. men denna gång så visste jag att datumet hade gått ut och trodde att det kanske var därför det inte fungerade. sen blev jag fundersam när hon skrattade åt mig. skrattade hon åt att jag borde veta att datumet är viktigt eller att det inte hade med saken att göra. det fick jag inte svar på eftersom jag blev både ställd och sårad. jag vill ju inte verka pantad eller så.
Svar på tråden är det verkligen bäst före datum på när man får panta flaskor?