• Aniiee

Lärare! Vill ni ha en sekreterare?

Jag har varit inne på det förr: Skolan behöver mer personal. Lärare behöver avlastas med det administrativa. Jag skulle gärna ställa upp.

Det jag ser framför mig att jag som lärarsekreterare skulle göra är:
    *Kopiera material
    *Ringa "oviktiga" telefonsamtal (beställa saker, stämma träffar åt "mina" lärare osv)
    *Svara i telefon och ta det om det är allmänna frågor. Annars förmedla samtalet till berörd lärare.
    *Samma med mail/ha hand om en separat mail där föräldrar och barn kan ställa allmänna frågor/fråga vad det var i läxa/osv (inte hjälpa med läxan, men kunna säga "det var mattetal 327 till 345 i boken eller nåt.
    *Skriva nyhetsbrev/mail.

Säkert mer som ni lärare kan komma på, så säg gärna vad ni vill att en sekreterare ska kunna ta hand om. 

Jag tänker mig en sekreterare på 3-4 lärare.

(Jag VET, det händer inte. Men man kan väl drömma?)

I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lärare! Vill ni ha en sekreterare?
  • krompa

Ja tack.
    Någon som kopierar och underhåller/lagar kopiatorn, städar i personalrummet, tar hand om fikat 1 ggr/vecka, byter batterier i klockor, lagar stolar som går sönder, skruvar åt bordsbenen på borden i klassrummen när de börjar vingla,, någon som kan sitta i telefonkö när man försöker boka studiebesök, packar material i lådor inför flytt (händer väldigt ofta), någon som bär skrivborden (jag tycker det är fel att lärare ska flytta skrivbord och bokhyllor kors och tvärs över byggnader för att ledningen sparat in pengar flyttningen och framförallt någon som ringer runt och efterlyser frånvarande elever (som inte är anmälda).
    När det gäller skrivandet av iup och liknande vill jag gärna skriva själv. Visst skulle jag kunna tala in allt på en diktafon som någon sedan skriver av, men jag är rädd att jag skulle missa något viktigt eller råka säga fel och därmed inte upptäcka det eftersom jag inte skrivit ner det själv.

• Aniiee
    krompa skrev 2014-03-30 22:06:23 följande:
    Ja tack.
    Någon som kopierar och underhåller/lagar kopiatorn, städar i personalrummet, tar hand om fikat 1 ggr/vecka, byter batterier i klockor, lagar stolar som går sönder, skruvar åt bordsbenen på borden i klassrummen när de börjar vingla,, någon som kan sitta i telefonkö när man försöker boka studiebesök, packar material i lådor inför flytt (händer väldigt ofta), någon som bär skrivborden (jag tycker det är fel att lärare ska flytta skrivbord och bokhyllor kors och tvärs över byggnader för att ledningen sparat in pengar flyttningen och framförallt någon som ringer runt och efterlyser frånvarande elever (som inte är anmälda).
    När det gäller skrivandet av iup och liknande vill jag gärna skriva själv. Visst skulle jag kunna tala in allt på en diktafon som någon sedan skriver av, men jag är rädd att jag skulle missa något viktigt eller råka säga fel och därmed inte upptäcka det eftersom jag inte skrivit ner det själv.
    Faaast.... borde inte en del av det där falla under vaktmästaren och städerskan? Flytta (åt minståne hjälpa att flytta) skrivbord, laga stolar osv borde väl vaktis sköta, städa personalrummet (mer än småplock, då) borde väl städerka sköta? Eller har jag fel? Skäms

Fika och ringa efter elever tycker jag att en sekreterare absolut kan göra.

Vad är iup?
  • whippo

Har aldrig upplevt ett behov av en sekreterare. Fd. gymnasielärare.

Kopierar sällan.
    Ringer sällan.
    Städar och diskar efter mig själv men det är väll högst normalt och behövs ingen sekreterare för det.
    Har varit ansvarig för ett klassrum som jag tittar till lite då och då men inget betungande.
    Frivillig skolform vilket gör att jag inte behöver jaga elever.
    Inte behövt flyttat men troligen behövs ingen sekreterare för det.
    Om något är trasigt så anmäler jag det och vaktmästaren fixar någon gång.

• PrinsessanLeia

Nej men jag skulle vilja ha någon som gjorde allt annat än att undervisa och planera/utvärdera undervisning.

• Anonym (Jag)

Som Krompa skrev så vill jag vara vaktmästare och städerska... Vilket jag väldigt ofta får agera som.

Att skriva viktigare dokument vill jag faktiskt inte lämna över till någon annan, dels är det bara jag som har faktabakgrunden och jag är väldigt noga med vad som lovas i exempelvis åtgärdsprogram.
    Det en sekreterare skulle kunna göra är så pass små och enkla göromål att jag lika gärna kan utföra dem själv som att instruera någon annan.

Däremot behövs tid för att jag med min kompetens ska kunna dokumentera allt som krävs.

• Aniiee
    PrinsessanLeia skrev 2014-04-01 21:51:12 följande:
    Nej men jag skulle vilja ha någon som gjorde allt annat än att undervisa och planera/utvärdera undervisning.
    Kalla det vad du vill, men det var det som var min poäng. Att lärarna skulle slippa det administrativa......
  • Anonym (Jag)

Däremot skulle jag vilja ha fler rastvakter, gärna fotbollsintresserade ungdomar el. liknande, som kunde aktivera våra små utan att det blev tjafs och bråk hela tiden. Det skulle göra så att jag slapp skriva dessa enorma mängder av händelse/kränkningsrapporter efter varje rast. (Jo, vi har rastvakter men inte i varje hörn av skolgården)

• Aniiee
    MartinaE skrev 2014-04-01 21:53:24 följande:
    Finns i Finland har jag hört =)
    Det har funnits i sverige också. De kanske behöver komma tillbaka.
Svar på tråden Lärare! Vill ni ha en sekreterare?