Har en liter grädde...
Vad ska jag göra med den?
grädden går ut på söndag och jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på.
Har ni några förslag?
Vad ska jag göra med den?
grädden går ut på söndag och jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på.
Har ni några förslag?
Pannacotta! Mums!
en riktig onyttig potatisgratäng
Har du nåt bra recept?
vad kan jag ha till?
Våfflor! Om grädden är lite sur, blir det ännu godare konstigt nog.
recept på pannacotta allså
Gillar inte våfflor,har förätit mig på det när jag var 15
Chokladtårta med tryffelfyllning
75 gr smör
1 tsk vaniljsocker (vaniljextrakt står det)
8 ägg
3,5 dl socker
1,5 dl kakao
2,5 dl mjöl
Tryffel:
400gr mörk choklad
2 dl vispgrädde
170 gr smör
Ugn 180 grader.
2 formar 20 cm i diameter.
Smält smöret tillsammans med vaniljen i en kastrull.
Låt svalna något.
Vispa ägg och socker i ca 8 minuter, eller tills det är fluffigt och krämigt.
Sikta kakaon och mjölet och vänd försiktigt ner i äggblandningen. Tillsätt smöret och fördela smeten i formarna.
Grädda i 25 minuter, eller tills kakan har släppt från formens kant.
Låt kakorna svalna i formarna och dela dem sedan i två delar. (Så att du får 4 lager.)
TRYFFEL: Börja med att smälta smör, choklad och grädde tillsammans långsamt.
Rör till en jämt smet som ställs att svalna av i kylen.
Vispa sedan tryffelsmeten till en fluffig massa. Lägg ett tårtlager på en tallrik och bred över tryffel. Gör sedan likadant uppepå tårtan och runtomkring.
.
Till detta serverade jag vispgrädde och jordgubbar för att bryta av den starka och goda chokladsmaken.
Fudgekakor 175* 15-20min
200 gr smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Glasyr:
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 gr mörk blockchoklad
100 gr smör
Smält smöret i en kastrull, rör ner ägg och socker, rör ner resten. Bred ut smeten på bakplåtspapper i långpannan. Grädda i 175* i 15-20min. Vänd upp kakan på bänken. Ta bort papperet genast.
Glasyr;
Koka allt utom smör i en kastrull till det tjocknat, ca: 15-20min. Blanda ner smöret. Bred såsen över den kalla kakan. Låt svalna helt. Skär i rutor och förvara i kylen eller frysen.
Chokladtårta
~ ca 1½ dl vetemjöl
~ 200gr smör
~ ca 2½ dl socker
~ 1½ tsk vaniljsocker
~ 5 äggulor
~ 5 äggvitor
~ 2 tsk bakpulver
~ 100 gr blockchoklad (minst)
Kräm:
~ 2 dl vispgrädde
~ ca 125 gr. mörk blockchoklad
Vispa upp smöret med socker, vaniljsocker och äggulor (en i taget). Smält 100 gr choklad i vattenbad.
Blanda mjöl, bakpulver och den smälta chokladen och vispa ner i smeten.
Slå äggvitorna hårt och rör ner försiktigt i smeten. Smörja en rund bakform och häll i smeten.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 1 timme.
När kakan har svalnat. Koka samman vispgrädden med blockchokladen under ständigt rörande. Dela kakan på hälften och fyll med en del av chokladkrämen och bred sedan ut resterande kräm över kakan. Låt svalna.
Serveras med vispad grädde. Den ska vara lite kall men inte kylskåpskall (brukar ha den i kylskåp och ta fram en stund före)
underbart...............
Hm... Panna cotta är nånting med dubblet så många deciliter grädde som antal gelatinblad och så socker och vanilj eller kanelstång till det... Men kolla på google!
Jag skulle göra tårta och ris á la malta varm choklad och nån jätteonyttig pastasås och kladdkaka med punchgrädde och gräddig fisksoppa, ja allt där man vill förstärka smaken av något jättegott helt enkelt!
Ahhhh....fisksoppa....eller räksoppa......mmmmmmmmmmmmmmmm.....med vitlöksbaugetter och SMÖR till.....mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Jag brukar göra pannacotta så här:
Blötlägg två gelatinblad i kallt vatten.
Koka 5 dl grädde tillsammans med 3/4 dl socker och en vaniljstång (går bra med vaniljsocker också), lägg i gelatinbladen och rör om tills de löst upp sig. Häll på glas och låt stelna/svalna i kylskåpet minst två timmar. '
Sedan serverar jag med färska bär eller sylt eller passionsfrukt eller choklad eller vad jag har hemma som passar.
Kan också göras utan gelatin fast med gelésocker.
jag skulle ha gjort Marängswiss
du, den där tårtan med tryffel lät som en höjdare! Kan du inte baka en sån så kommer jag förbi ikväll
Världens goaste pannacotta!
Pannacotta med citrongräs, kokos och vanilj (4 portioner)
1 vaniljstång
2 stjälkar citrongräs, med de yttre lagren borttagna
3 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl kokosmjölk
1/2 dl strösocker
1 1/2 gelatinblad
ett urval exotiska frukter
Passionsfrukts och chilisirap
2 passionsfrukter i halvor
1 dl sockerlag
saft och rivet skal av 1/2 lime
drygt 1 krm urkärnad och fint tärnad röd chili
Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna med en vass knivspets. Krossa citrongräset lätt och strima det fint. Värm grädde, kokosmjölk, vaniljfrön, citrongräs och socker i en kastrull men låt det inte koka. Lägg under tiden gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter och krama sedan ur överflödigt vatten. Ta av gräddblandningen från värmen, tillsätt det mjuknade gelatinet och rör om tills det lösts upp. Låt svalna - rör om några gånger under tiden - och sila sedan ner smeten i 4 dessert/dricksglas som får stå kallt tills nästa dag.
Gör sirapen: Skrapa ur innanmätet från passionsfrukterna ner i en liten kastrull, tillsätt sockerlagen och värm försiktigt. Låt dra i 10-15 minuter och sila sedan. Tillsätt limesaft och limeskal samt tärnad chili och låt svalna.
Arrangera de exotiska frukterna ovanpå pannacottan, häll över lite passionsfrukts- och chilisirap och servera.
Njuuuuuuut,, fantastisk efterrätt!!
Från boken Frestande desserter, B. Wahlströms förlag
Jättebra bok faktiskt....
Nu är jag trött i fingrarna
SEMLOR till hela släkten!!!!
Nu får ni lägga av?
Jag är nästan på väg at ringa maken och be honom köpa hem 3 liter grädde till
kan inte välja nu.
Tryffel tårta?MUMS....
Pannacotta?MUMS MUMS...
Semlo? MUMS *5.....
Mera ideér?
pannacotta m jordgubbar o lime som "bärsås"till
hemlagad glass? hemlagad vaniljsås m mkt grädde i mmmm
eller varför inte
potatisgratäng m 3 dl grädde
stekt kött m pepparsås p 3 dl grädde
pannacotta på de sista 4a dl mmmmumms!
har oxå massa grädde över så..
vi ska koka "nyttigt" godis som lilltjejen sa.. knäck o kola o kanske rulla lite chokladbollar med..
för mkt snö för o orka åka in till stan o handla, hemlagat är ju lite kul för barnen o göra o ännu roligare o äta