• Bigfoot

Bocka och niga?

Lär ni era barn att bocka/niga? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Bocka och niga?
  • Lilith74

Hm, intressant fråga.
    Jag och mina syskon lärde oss att niga för äldre - typ farmor.
    Men jag har inte funderat på det än, för min egen dotters räkning.

• Vindruvan

Vi har inte lärt våra grabbar att bocka. Men att ta i hand och presentera sig om det är någon ny de inte känner.

• mammatilldig

nej-jag ser ingen anledning till det. då jag inte anser att barn står lägre än vuxna.

• solrosen74

tycker det är gammaldags fasoner som de mindre värda skulle utföra när de mötte det högre ståndet. nedervärderande. däremot tycker jag det är fint om man säger tack och tar i hand.

• Lizza

*asg* hahahaa näää..det gör jag inte!! har inte ens kommit på tanken

men att säga tack då han får något

• Troll20

Nej, vi lär inte våra barn att bocka/niga. Däremot att hälsa, ta i hand och presentera sig hör väl till vanligt folkhyfs som jag tycker är viktigt att barnen lär sig. Handlar lite om att visa andra människor respekt.

• Skrattmås

Nej, det skulle jag aldrig göra. Det får hon lära sig om hon ska spela 1800-talsteater nångång.

Det är väldigt förlegat och jag hoppas att det bara är sånt som hamnar i historieböckerna.
    Ta i hand och presentera sig är allmänt hyfs dock.

• Bigfoot

Jag kanske skulle svara själv också Jag är uppfostrad till att niga och det är först på senare år som jag fått reda på att den seden egentligen från början är ett tecken på underkastelse. När jag väl visste det så tog jag beslutet att inte lära mina barn det, jag tycker det räcker med att presentera sig och hälsa med handslag.

• mammatilldig

bigfoot- så bra nej, jag är helt imot det. vi skall vara jämnstälda!

• busmor

Tanken har aldrig slagit mig! Svaret är därför nej! Däremot kommer jag att lära dem att hälsa genom att ta i hand och titta den de hälsar på i ögonen. än är de lite för små för det och lite för blyga.

• Mammatillfem

Nej,det är ju inte vanligt nu. Jag o min bror fick dock "lära" oss det när vi var små,det var mest den äldre generationen som ville att man skulle bocka o niga när man träffade äldre,och när tomten kom...Minns att "bocka fint nu" eller" nig fint nu" kom från äldre ivid möte av tomten,äldre mm.
    Nu hör jag det aldrig (lite gammaldags ju),mer än i någon dans kring granen sång från förut där det sjunges om att bocka och niga...Då först får dagens barn se hur man gör,hi hi...
    Tiderna ändras ju,det är en enorm skillnad hur det är att vara barn nu och när jag var det,på 60 och 70talet...

• en glad

För mig är inte att bocka och niga bara underkastelse. Det är också respekt. Om Karolina Klüft niger för svenska folket när hon fått Jerringpriset har det för mig inget med underkastelse att göra, mera respekt. Detsamma gäller om prinsessan Viktoria niger när hon träffar en gammal dam på ett äldreboende i Leksand som ger henne en bukett vilda blommor. Respekt - ingen underkastelse.

Jag tycker inte det är fel att lära barnen vissa sociala koder, att man kan _välja_ att bocka, niga, hålla upp dörren, resa sig och erbjuda sin plats på bussen - inte på grund av underkastelse utan för att man har så himla många fler vinster av respektfullt uppträdande jämfört med att tex vända sig bort och inte låtsas se den gamla mannen med käpp som blir utan sittplats på bussen...

• Polgara

Nej!Varför då?Har aldrig sett någon vuxen gör det så varför ska barnen lära sig det...nej tack det är helt förlegat tycker jag.

Det räcker med att ta i hand om det är nya människor som man möter,för det gör jag själv.

/polgara

Svar på tråden Bocka och niga?