• Frk Magnusson

Igångsättning omföderska- ballongkateter.

Som ts lyder.
    Är beviljad igångsättning med ballonkateter pga sinnesjuk foglossning, står inte ut längre och tappar livsgnistan.
    Tappen mogen, något förkortad, andra barnet.
    Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter? Är rädd!

• Svar på tråden Igångsättning omföderska- ballongkateter.
  • A n n a

Jag har blivit igångsatt med båda mina barn. Första gången var jag livrädd - många har diverse skräckhistorier som de gärna delar med sig. Och de som berättar dessa historier har ofta inte blivit igångsatta själva.

Det är inget att vara orolig för kan jag säga - som faktiskt gjort det två gånger. Jag har visserligen ingen självstartad förlossning att jämföra med, men jag hade en förskräcklig förlossningsrädsla och en extremt låg smärttröskel.

Första gången användes just en sådan ballongkateter. Det är lite obehagligt att sätta in den, men det går fort. Till slut trillar den ur, när man vidgats tillräckligt. För mig tog det typ 1,5-2 timmar. Sedan satte de värkstimulerande dropp och efter ytterligare ett tag tog de hål på fosterhinnan. 

Du kommer klara det galant! Det som jag upplevde som skönt att bli igångsatt är att man är på sjukhuset hela tiden och det är någon vid ens sida. Hjälpen finns där :)

• Frk Magnusson

Underbara människa TACK för ditt svar!!!!!
    rädd för att det ska bli för intensivt och svårhanterligt, särskilt i kombination med bäckensmärtan jag har, jag kan inte ens sära på benen.
    Också rädd för syrebrist hos barnet eller andra komplikationer...vad sa dom om det till dig?
    Någon annan som vill dela med sig?

• A n n a

Jag hade sådan hemsk foglossning första gången också. Fick kryckor i, om jag minns rätt, vecka 17. 

Smärtan går att kontrollera. Jag fick lustgas och epidural. Droppen drogs sakta sakta upp. Kroppen hann med. 

Jag kan inte riktigt minnas att det nämndes komplikationer på det sättet. Jag upplevde det som lugnt och tryggt att få ha hela förlossningen på sjukhuset. Istället för att vanka av och an hemma.

Och ut kom en dotter, 54 cm lång på 4,1 kg. Så trots bäckensmärtan så lyckades den stora ungen komma ut. 

Första igångsättningen tog mig 18 timmar. Det är alltså tiden från att jag fick katetern till dottern var ute. Gång två tog det 12 timmar. Och med tanke på att det är ditt andra barn så kommer det nog att gå ganska så fort :)

Är nu gravid (väldigt tidigt och efter MA tidigare i år) med nummer tre - och jag hoppas på att bli igångsatt även en tredje gång :)

Lycka till! Det kommer gå bra!

• nozpa

Igångsatt med andra. Först gel, utan verkan.. Sedan ballongen som uppenbarligen hamnade fel = verkningslöst. Så blev dropp sedan. God effekt. Inte outhärdligt på något sätt. Bättre upplevelse än med första barnet som var långdraget som tusan och jag var helt slut. Allt detta med igångsättningen tog 8 timmar! Nu blev det ett akutsnitt i slutet när jag var öppen 8 cm. Hade dock inget med igångsättningen att göra. Det hade blivit så oavsett om jag fött utan att bli igångsatt.

• MotherOfTheDevils

Jag har blivit igångsatt med 5 av 6 barn...nummer 3 med ballongkateter. Den sattes in runt 9 på morgonen och framåt 15 började jag få lite sammandragningar. 16:30 ramlade ballongen ut och vattnet gick då. Och direkt efter kom första värken. Gick omkring i korridoren med ordentliga värkar till 19:30 och sen startade förlossningen på riktigt. 21 är han född. Behövde inget dropp. Lycka till!

• Frk Magnusson

Tack för alla svar!!
    Jag känner mig stärkt!!
    Ska på nytt samtal i morgon- hoppas på at kunna dra igång det asap.
    Fler därute?

• JHansen

Hej,

Fick min förlossning igångsatt då vattnet gått utan efterföljande värkar.

Dem satte in en ballongkateter, lossnade efter ett par timmar, därefter satte dem värkstimulerande dropp. Sonen är född ca 11 timmar efter att vi kom in på sjukhuset, upplevde förlossningen som väldigt trygg och smidig. Kanske ska tillägga att detta är mitt första barn.

Lycka till med din förlossning!

Svar på tråden Igångsättning omföderska- ballongkateter.