• Fink

Långresa med barn, vart ska vi åka?

Hej,
    Vi funderar på att resa bort 1-3 månader i höst men vi vet inte vart vi ska åka!
    Vi kommer då att ha en 2½ åring och en 3 månaders bebis och skulle vilja komma bort ett tag.
    Är det någon här som åkt på en längre resa med mindre barb och har några bra tips?
    Vill inte till Thailand då vi varit där tidigare, har även varit i Vietnam, Malaysia så det skulle vara kul att se något helt nytt men vi är öppna för förslag.
    Viktigast är dock att vi kan få tag i bra sjukvård om det skulle behövas och att det är behagligt klimat sen skulle det såklart vara bra om det var ett lite billigare resmål än Sverigae också ;)

Skulle vara kul att höra om era tips och era resor, har ni bra länkar till resmål, resedagböcker, lägenhetsuthyrning etc så posta gärna dom också, vill veta allt!

• Svar på tråden Långresa med barn, vart ska vi åka?
  • Be11a

Costa Rica - bra ur säkerhets synpunkt med barnen. Bra sjukvård tack vare alla Amrisar som bor där. Inte massor av farliga djur etc. Men inte direkt billigt om man jämför med Asienländerna du räknade upp. Klimatmässigt är senhöst bättre än tidig höst. Vackert och mycket att se.

Sri Lanka - otroligt prisvärt. Hyr en villa på sydkusten runt Galle. Jag skulle gissa att det fin tillgång till bra sjukvård i lilla Galle pga alla expats och i Colombo som är 3 hr bort med bil. Du får kolla det.

Sydafrika? Något område där ni inte behöver ta malaramedicin med en sån liten

• Bergling

Florida? 

Borde ha en av de bästa möjligheterna till sjukvård i världen.

Prisläget är ju fortfarande rätt hyfsat i o m den starka kronan. Med självhushåll och en långtidshyra av hus/lähenhet så borde prisläget bli helt överkomligt. Kruxet blir väl bara att behovet av hyrbil troligtvis drar en del pengar, om det inte är så att man kan hitta något boende som ligger nära bra shopping, och kansk bara ha hyrbil i perioder.

• Fink

Costa Rica skulle jag gärna se, men det är väl en jäkla flygresa antar jag?
    Ska kollas upp iaf!

Florida kan ju vara nått men då måste vi ha bil eftersom amerikanarna inte kan gå en meter....alt bo i stan kan ju funka.

Tack för förslag och kom gärna med fler!

• Be11a

Costa Rica blir via Madrid eller Miami. Tror det var knappt 1,5 h från Miami till San Jose men det är ju lite jobbigt att byta i USA. Bättre att byta i Madrid tycker jag - men då blir det Iberia som är ok men kanske inte en favorit.

Svar på tråden Långresa med barn, vart ska vi åka?