• FCBJ

Nekas att göra pricktest

Är det fler här som nekas göra pricktest (för pollenallergi) på barn som är under 10 år? När jag försöker få svar på varför får jag inget bra svar. Verkar mest bero på att barn inte kan sitta still och att de tycker synd om barnet om man gör det när de är för små. De tycker vi ska nöja oss med att ge medicin när vi ser att symptom kommer. När jag frågar om man kan göra ett test via blodprov så får jag till svar att det inte kan visa vad för slags allergi på samma sätt som med ett pricktest. Får uppfattning om att de tycker det är meningslöst att göra test via blodprov.

Läser man här på FL så verkar ju många få göra pricktest när de har små barn. Förstår inte varför vi blir nekade. Är det någon som har ett mer tydligare svar än vad läkarna gav mig varför vi ska vänta tills hon är 10 år?

Kan tillägga att hon har gjort ett pricktest för ett år sedan då hon hade problem med magen och man misstänkte bla mjölk då hon tidigare haft problem med det. Hon satt jättestilla hela tiden så hon skulle absolut klara av att göra ett pricktest. Testet gjordes dock inte på den VC jag var på nu och vi kan inte åka till det ställe där vi var förra gången.

• Svar på tråden Nekas att göra pricktest
  • Tibell

Kan ni inte ringa till en Allergimottagning för barn istället ??

Vi har tre multiallergiska barn. Och vi har fått göra pricktest och blodprov flera ggr. Den yngsta har varit 3 månader vid första pricktestet.
    Min äldsta dotter var 3 när hon testades positivt för pollen på pricktest...
    Så jag tycker det låter väldigt märkligt att ni inget får göra !
    Så mitt tips är att ta kontakt med en barnmottagning !

Svar på tråden Nekas att göra pricktest