• liten94

plugga med barn

Jag är 20 år och min sambo är 23! Vi väntar vårt första barn. Jag tar studenten nu till sommaren, jobbat extra på kvällar och helger. Kommer ha en bra mammapeng. Min sambo är fastanställd på sitt jobb men trivs verkligen inte! Han vill väldigt gärna plugga till brandman men ser det som ett hinder nu när vi ska få barn. Går det att han pluggar nu eller tycker ni att han ska vänta?

• Svar på tråden plugga med barn
  • Fjärilslarv

1) varför ligger denna tråd under arbete och inte studerande?

2) nej varför ska ni vänta och studera? 

3) Ges inte brandmanutbildningen bara på två orter i landet? är ni beredda att flytta dit om ni inte bor där?

• Pappa32

Ni får väl räkna på vad ni får ut tillsammans och se vad ni har för utgifter? Han kommer nog inte få ut mycket mer än 9-10.000/per månad som student med studielån inräknat.

Men å andra sidan ska man alltid försöka göra något åt situationen om man är missnöjd, ni kanske får några hårda år med tajt ekonomi men sen kanske ni har mer pengar att röra er med?

En tanke är ju också att med studier behöver han väl plugga en del på kvällar när han annars kunde hjälpt dig med barnet?

• Pappa32
    Pappa32 skrev 2014-03-31 18:18:23 följande:
    Ni får väl räkna på vad ni får ut tillsammans och se vad ni har för utgifter? Han kommer nog inte få ut mycket mer än 9-10.000/per månad som student med studielån inräknat.

Men å andra sidan ska man alltid försöka göra något åt situationen om man är missnöjd, ni kanske får några hårda år med tajt ekonomi men sen kanske ni har mer pengar att röra er med?

En tanke är ju också att med studier behöver han väl plugga en del på kvällar när han annars kunde hjälpt dig med barnet?

Hm trodde han var brandman och ville plugga till nått annat. Är brandmansutbildningen betald?
  • Fjärilslarv
    Pappa32 skrev 2014-03-31 18:18:23 följande:
    hjälpt henne med barnet? de är ansvariga båda två och hjälps åt inte hjälpa till. hjälpa till innebär att någon annan har huvudansvaret.
  • Fjärilslarv
    Pappa32 skrev 2014-03-31 18:20:38 följande:

Hm trodde han var brandman och ville plugga till nått annat. Är brandmansutbildningen betald?
    betald? den utbildningen går via csn och kostar inget mer än studiemedel.
  • Defeateris
    Fjärilslarv skrev 2014-03-31 18:20:57 följande:
    hjälpt henne med barnet? de är ansvariga båda två och hjälps åt inte hjälpa till. hjälpa till innebär att någon annan har huvudansvaret.
    Det beror väl på hur en lägger upp det i familjen..
    När jag går hemma och är föräldraledig räknar jag med att ha huvudansvaret för vårt barn, medan min man som jobbar hjälper mig.. När han sedan går hem på föräldraledigheten (han ska vara föräldraledig längre än jag är...) så räknar jag med att han är huvudansvarig och att jag hjälper honom..
  • Fjärilslarv
    Defeateris skrev 2014-03-31 18:23:23 följande:
    Det beror väl på hur en lägger upp det i familjen..
    När jag går hemma och är föräldraledig räknar jag med att ha huvudansvaret för vårt barn, medan min man som jobbar hjälper mig.. När han sedan går hem på föräldraledigheten (han ska vara föräldraledig längre än jag är...) så räknar jag med att han är huvudansvarig och att jag hjälper honom..
    ok. så ser inte vi det här hemma. den dagen som någon av oss är föräldraledig så är man den 8h/dag 5 dagar i veckan, resten av tiden hjälps man åt.
  • liten94

Han vill alltså läsa till brandman! Vet ni vart i landet man kan göra det?

• elyse

www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D42&sv.url=12.78280711d502730c1800072

Stockholm och Göteborg, ser det ut som. 

Gällande ekonomin så är det ju inte ovanligt att två studenter har ett eller flera barn. Glöm inte att räkna med den dryga tusenlappen som barnbidrag innebär när ni funderar på hur era inkomster kommer att se ut. 

• Fjärilslarv
    liten94 skrev 2014-03-31 19:04:27 följande:
    Han vill alltså läsa till brandman! Vet ni vart i landet man kan göra det?
    www.brandmansutbildning.n.nu/
    stockholm och göteborg verkar det vara.
  • Gladskit
    elyse skrev 2014-03-31 19:11:21 följande:
    www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Y...

Stockholm och Göteborg, ser det ut som. 

Gällande ekonomin så är det ju inte ovanligt att två studenter har ett eller flera barn. Glöm inte att räkna med den dryga tusenlappen som barnbidrag innebär när ni funderar på hur era inkomster kommer att se ut. 

Det som finns i Stockholm och Göteborg är Räddningsdykarskolan. Det har inget med brandmän att göra.
    Utan de länkar TS ska följa är de som är inlagda ovan som handlar om SMO, skydd mot olycka.
    Det är en tvåårig utbildning som ges av MSB Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och den finns på två orter i landet; Revinge och Sandö.
    Det som hålls i Rosersberg är större övningar samt utbildning till sotare.

Observera dock att detta inte är någon garanterad väg till att bli brandman.
    Utbildningen innehåller mycket annat också så man kan arbeta även med andra saker när man tagit sin examen. Att man har gått SMO är heller inget krav hos alla brandförsvar.

Så om din sambo vill bli brandman skulle jag kolla upp hur det ser ut hos de brandförsvar/brandförsvarsförbund som finns i närheten av där ni bor. Hur ser det ut? Vad har de för krav vid rekrytering? Har de internutbildningar?
  • Fjärilslarv
    Gladskit skrev 2014-04-01 08:54:12 följande:

Det som finns i Stockholm och Göteborg är Räddningsdykarskolan. Det har inget med brandmän att göra.
    Utan de länkar TS ska följa är de som är inlagda ovan som handlar om SMO, skydd mot olycka.
    Det är en tvåårig utbildning som ges av MSB Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och den finns på två orter i landet; Revinge och Sandö.
    Det som hålls i Rosersberg är större övningar samt utbildning till sotare.

Observera dock att detta inte är någon garanterad väg till att bli brandman.
    Utbildningen innehåller mycket annat också så man kan arbeta även med andra saker när man tagit sin examen. Att man har gått SMO är heller inget krav hos alla brandförsvar.

Så om din sambo vill bli brandman skulle jag kolla upp hur det ser ut hos de brandförsvar/brandförsvarsförbund som finns i närheten av där ni bor. Hur ser det ut? Vad har de för krav vid rekrytering? Har de internutbildningar?
    aha ok. jag länkade ju till dem med =).
  • Gladskit
    Fjärilslarv skrev 2014-04-01 09:00:21 följande:
    aha ok. jag länkade ju till dem med =).

Jo jag såg det. Men det var någon högre upp som skrev Stockholm och Göteborg och då har man inte läst hela texten kände jag. Ska man flytta för en utbildning så är det ju bra om TS vet vart de ska ta vägen liksom
  • Fjärilslarv
    Gladskit skrev 2014-04-01 09:12:01 följande:

Jo jag såg det. Men det var någon högre upp som skrev Stockholm och Göteborg och då har man inte läst hela texten kände jag. Ska man flytta för en utbildning så är det ju bra om TS vet vart de ska ta vägen liksom
    det var jag, men jag rättade mig sen, skyller på koffeinbrist ;)
  • Gladskit
    Fjärilslarv skrev 2014-04-01 09:15:55 följande:
    det var jag, men jag rättade mig sen, skyller på koffeinbrist ;)
Svar på tråden plugga med barn