• Anonym (tröttnat)

Hur knäcka en narcissist?

Ja, nu har det gått så långt att jag orkar helt enkelt inte med att ignorera personen längre. Tyvärr går det inte heller att radera denna kvinna ur våra liv.
    Så, hur gör man för att avslöja/knäcka en narcissist. Jag behöver tips. Är en stark person så givetvis blir jag extra utsatt för denna hemska kvinna. Men nu vill jag ge igen efter år av skit.

Att klippa helt hade såklart varit bäst. Men det är TYVÄRR inte möjligt.

• Svar på tråden Hur knäcka en narcissist?
  • Anonym (ignorera)

Narcisster uppskattar inte att bli ignorerade så det är kanske därför du varit så utsatt av henne... Så fortsätt ignorera, det är bland det värsta du kan göra. Inget annat biter på en narcisst heller så onödigt att slösa för mycket energi.

• Anonym (Emma)

SUCK, hittat på diagnosen själv?

• Anonym (tröttnat)
    Anonym (ignorera) skrev 2014-03-31 18:26:06 följande:
    Narcisster uppskattar inte att bli ignorerade så det är kanske därför du varit så utsatt av henne... Så fortsätt ignorera, det är bland det värsta du kan göra. Inget annat biter på en narcisst heller så onödigt att slösa för mycket energi.
    Jo det är effektivt. Men vill liksom sätta dit henne också. Få henne att göra bort sig, gärna inför de människor som ännu inte genomskådat henne.
  • Anonym (Tja...)

Och varför går det inte klippa då? Det går faktiskt säga upp bekantskapen med vem som helst. Vill man inte träffa nån så låt bli,knackar de på så öppna inte,ringer de skaffa nytt nummer helst hemligt. Knäcka en idiot går inte,de är alltid störst bäst och vackrast...

• nyans
    Anonym (Tja...) skrev 2014-03-31 20:50:41 följande:
    Och varför går det inte klippa då? Det går faktiskt säga upp bekantskapen med vem som helst. Vill man inte träffa nån så låt bli,knackar de på så öppna inte,ringer de skaffa nytt nummer helst hemligt. Knäcka en idiot går inte,de är alltid störst bäst och vackrast...
    Jag tänker spontant på svärmor eller chef eller arbetskamrat eller dylikt...

Frivilliga relationer - då är det givetvis bara att klippa. Men inte om man "tvingas" umgås med personen i olika sammanhang.

Hur ofta träffas ni TS? Vad säger / gör hon?
  • Flisan79

De kanske har barn ihop??

Det är otroligt svårt att komma åt en riktig narcessit. De vrider på sanningen till sin egen fördel och andras nackdel oavsett.
    Det bästa är att hålla sig så kort det går. Inte ge ved på brasan sas.

• Insatt

Det är ju skitlätt med tanke på att en narcissist ofta döljer självhat med sitt självförhärligande. Bara ös på med att avslöja självförhärligande lögner och att bekräfta sånt vederbörande har komplex för. Det lär inte bli vackert eller mysigt efteråt, men funkar.

• Anonym (tröttnat)

Det är min ena svägerska. Alltså.. Hon är fruktansvärd. Nu efter 8 år orkar jag inte. Droppen blev när hon började ta ut det över barnen. Alltså, vi har 2 barn, svägerska + sambo har 2 barn. Hon har alltid varit konstigt. Nonchalant, aldrig tackat för presenter, mat, uppvaktning osv. Aldrig berömt någon bara ifrågasatt ALLT.

När min make skulle springa sthlm Marathon för 2 år sedan ifrågasatte hon det. Ansåg att han inte skulle klara det osv.

När vi gjorde om köket kom bara syrliga kommentarer.

När vi gjort något som dom inte gjort är det antingen att byta samtalsämne eller överglänsa med något hon gjort, alt någon annan typ en bekants bekant till henne. Det är alltid något som är bättre, finare, trevligare, roligare, duktigare än ja de flesta i hennes närhet. Avbryter när man pratar, går helt sonika ut ur rummet osv.
    Skitsamma, mycket sådant genom åren helt enkelt.

När vi blev gravida med första barnet (efter att ha haft ett missfall tidigare) så var hennes enda kommentar "Jaja, vi får väl se hur det går". När första barnet föddes så var hon inte så intresserad. Och det måste man såklart inte vara. MEN så fort någon var i närheten så skulle hon ta över. Visa hur mycket hon brydde sig osv. Bara en fasad alltså.

När andra barnet föddes blev det värre. Hon började behandla våra 2 barn olika. Den ena fick "allt" uppmärksamhet, presenter, bus osv. Den andra? Ingenting. Nonchalerar, och behandlar vårat andra barn som luft.
    Hon kan ge vårat ena barn en present för 500 kronor. Och det andra får något för 40 kronor som hon fyndat på loppis. Ja, alltså barnen märker det inte nu. Eller jo, stora märker. Men inte vår minsta.
    Jag orkar liksom inte mer när det går ut över våra barn.
    Hon är alltid nedvärderande emot alla  i sin egen familj också. Hennes sambo är helt kuvad. Det är fruktansvärt o se.

Hon har gjort massor genom åren. Skulle ta halva natten att skriva ner. Umgänget går inte pga familjära skäl att avbryta helt. Jag gillar deras 2 barn jättemycket, och dom gillar oss och sina kusiner massor! Så därför står man ju ut.
    Träffas 1-2 ggr/månaden.

• Anonym (Asta)

"Så därför står man ju ut. Träffas 1-2 ggr/månaden"

Om du står ut vad skriver du här och gnäller för? Om du inte står ut är det bara att bryta, finns inga som helst relationer som inte går att bryta om man verkligen inte står ut. Du får väl väga för -och nackdelar och sedan gör du ditt val helt enkelt. Inget blir bättre av att du sitter här och söker tröst.
    Vad får du ut av att knäcka henne och kalla henne narcissist bara för att hon inte beter sig på ett sätt som behagar dig för? Hon har ingen skyldighet att smöra för dig, var tacksam över att hon är en ärlig och uppriktig person istället och se det positiva i det istället för att vara så negativ! Att döma av det lilla du skrivit låter det mer som att det är DU som lider av nån form av uppmärksamhetsstörning. Är det kanske det du söker även här? Att alla ska hålla med dig för att det ska kännas bättre? Ta du och skaka hennes hand istället, ni är nog mer lika än du inser!

• Anonym (eh?)
    Anonym (Asta) skrev 2014-04-01 01:40:45 följande:
    "Så därför står man ju ut. Träffas 1-2 ggr/månaden"

Om du står ut vad skriver du här och gnäller för? Om du inte står ut är det bara att bryta, finns inga som helst relationer som inte går att bryta om man verkligen inte står ut. Du får väl väga för -och nackdelar och sedan gör du ditt val helt enkelt. Inget blir bättre av att du sitter här och söker tröst.
    Vad får du ut av att knäcka henne och kalla henne narcissist bara för att hon inte beter sig på ett sätt som behagar dig för? Hon har ingen skyldighet att smöra för dig, var tacksam över att hon är en ärlig och uppriktig person istället och se det positiva i det istället för att vara så negativ! Att döma av det lilla du skrivit låter det mer som att det är DU som lider av nån form av uppmärksamhetsstörning. Är det kanske det du söker även här? Att alla ska hålla med dig för att det ska kännas bättre? Ta du och skaka hennes hand istället, ni är nog mer lika än du inser!
    Ärlig och uppriktig person? eh var får du det ifrån?

En person som gör skillnad på barn och som är dåligt ouppfostrad och nonchalerar andra är inte ärlig och uppriktig den personen är bara dåligt uppfostrad.
    Att TS stått ut i 8 år visar väl på att hon har bitit ihop, men alla har en gräns, och skaka hand? med en människa som skiljer i behandling av ens barn? ja jag vet inte hur du tänker men jag hade aldrig tackat någon för att dom behandlar mina barn olika.

Kanske du också är en 'brutalt ärlig' person eftersom du inte ser något fel i uppförandet Drömmer

Svar på tråden Hur knäcka en narcissist?