• Chiquita07

    Skiträdd för förlossningen!!!

    Jag är i v 31 och tänker mer o mer på förlossningen. Jag är mest rädd för utdrivningsfasen, liksom när det töjs ut där nere o trycker på. Jag är väldigt feg i vanliga fall o har haft både tandläkarskräck och  sprutfobi men har blivit bättre med åren men jag har tex aldrig vågat pierca naveln (fastän det var min högsta önskan när jag var ca 15 år, nu är jag 21 år) så hur ska man våga få igenom en fölossning om man inte ens vågat pierca sig? Det modigaste jag har gjort är tagit hål i öronen när jag var liten men det skulle jag inte ens våga göra nu i 20-års åldern.... Jag vill inte höra några skräckhistorer men undrar hur ni som haft en bra upplevelse upplevt utdrivningsfasen?

  • Svar på tråden Skiträdd för förlossningen!!!
  • Chiquita07
    mortilltre skrev 2014-03-31 18:38:05 följande:
    Mäktig!!
    Hur hanterar man smärtan? Alltså jag antar att det inte går undvika känna hur det töjs och spänner, men är det på samma sätt det känns när man var oskuld typ o killen skulle föra in den för första ggn? Det gjorde ju riktigt ont eftersom man var så himla trång...
  • Nyfiken gul

    du kommer inte att märka det ens för du har en förlossning att koncentrera dig på. Dina tankar kommer vara fullt fokuserade på vad du ska göra och instruktionerna du får ifrån barnmorskan.

    ja du kommer förmodligen och känna en del smärta men den smärtan är inget du kan specificera ,  jag tyckte mest krystandet påminde om att vara megabajsnödig och ha mensvärk samtidigt.  det är det närmaste jag kommer.

    Och ja det var mäktigt att känna hur kroppen arbetar på egen hand.  Så häftigt! 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • elyse

    Jag tänker tvärtom; jag känner massor av kvinnor som aldrig för sitt liv skulle pierca eller tatuera sig, men har fött flera barn vaginalt!

    Hur har du tänkt kring bedövning?  

  • Chiquita07
    elyse skrev 2014-03-31 19:05:50 följande:
    Jag tänker tvärtom; jag känner massor av kvinnor som aldrig för sitt liv skulle pierca eller tatuera sig, men har fött flera barn vaginalt!

    Hur har du tänkt kring bedövning?  
    Jag har tänkt ta så mkt smärtlindring man kan få, åtminstone ryggbedövning och om det är möjligt, något som bedövar själva slidöppningen..
  • Chiquita07

    Jag har aldrig förstått hur man ska krysta ens. Alltså hur mkt måste man ta i för att det ska hända något? Antar att jag kommer få den där det-här-är-totalt-omöjligt känslan..

  • Momalicious

    Alltså jag kanske är ensam om det men jag kände typ ingenting. Det sved som tusan när huvudet tänjde slidöppningen till max men det var helt okej. Själva krystandes gjorde inte ont alls, känner inte alls igen mig i att det skulle kännas som att bajsa ut en vattenmelon eller liknande.

  • elyse
    Chiquita07 skrev 2014-03-31 19:11:26 följande:
    Jag har tänkt ta så mkt smärtlindring man kan få, åtminstone ryggbedövning och om det är möjligt, något som bedövar själva slidöppningen..
    Epidural, om den fungerar optimalt, kan ta bort all form av smärtupplevelse. Annars kan man ju lokalbedöva inför själva utdrivningen.  

    Har du pratat med din barnmorska om detta? Eller själv sökt information? De olika sjukhusens hemsidor brukar ha bra information samt 1177:s:

    www.1177.se/Uppsala-lan/Tema/Gravid/Forlossning/ 
  • Nyfiken gul
    Chiquita07 skrev 2014-03-31 19:13:34 följande:
    Jag har aldrig förstått hur man ska krysta ens. Alltså hur mkt måste man ta i för att det ska hända något? Antar att jag kommer få den där det-här-är-totalt-omöjligt känslan..
    mitt sista barn föddes på bara två krystvärkar,  första krystvärken då kom huvudet och axlarna, sen andades jag genom nästa värk för samla kraft och vid nästa värk sa det "plopp" och så kom han ut....   totaltid : 4 minuter. 

    du behöver inte förstå hur man krystar - det gör kroppen åt dig automatiskt. Du behöver bara följa med och göra det kroppen säger åt dig. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • elyse
    Chiquita07 skrev 2014-03-31 19:13:34 följande:
    Jag har aldrig förstått hur man ska krysta ens. Alltså hur mkt måste man ta i för att det ska hända något? Antar att jag kommer få den där det-här-är-totalt-omöjligt känslan..
    Du ska ju inte föda ensam! Sådant där vet man inte som förstföderska. (Har själv BF om 4 dagar). Det är barnmorskans jobb att guida dig och se till så att du krystar optimalt. 
  • AnniAy

    Jag låg och åt godis samtidigt som jag födde dottern :) det kändes som att man verkligen måste göra nr 2 men tyckte inte att det gjorde ont utan det va bara skönt att få ut henne. Hade ryggbedövning kan jag tillägga :)

  • funderande01
    elyse skrev 2014-03-31 19:20:14 följande:
    Du ska ju inte föda ensam! Sådant där vet man inte som förstföderska. (Har själv BF om 4 dagar). Det är barnmorskans jobb att guida dig och se till så att du krystar optimalt. 
    O kroppen säger åt dig vad du ska göra...helt plötsligt känner man hur hela kroppen spänner och man VILL krysta och då, helt plötsligt, kommer instinkterna och man vet, "SÅÅ självklart", precis hur man ska göra :)

    Jag har fött tre barn och skulle gärna föda igen!
    Såå häftig och mäktiga upplevelser <3

    Känner heller inte igen mig i "bajsa ut en melon".
  • Airlessplace

    Krystandet behöver du verkligen inte oroa dig för. Som flera andra sagt så säger kroppen åt dig hur du ska göra när det är dags. Vet inte om jag hade kunnat låta bli att krysta ens om BM hade sagt till mig att inte göra det, så stark var impulsen ;)

    Det kommer gå bra ska du se, jag är ett kontrollfreak och trodde att det skulle bli jobbigt för mig pga det men herrejävlar vilken häftig upplevelse det var. Kroppen är fantastisk.

  • Grumpy88

    Underbart att få läsa lite positivt! Har bf om 30 dagar och är själv livrädd för just utskrivnings skedet. Känner samma som du! Men måste säga att efter att jag läst tråden "roliga förlossningsberättelser" så har en stor sten lyfts från mina axlar. Visst ingen kan förutspå vilken typ av förlossning man kommer genomgå, men vad ska man göra åt det då?

  • Ssr

    Kan också rekommendera tråden "roliga förlossningsberättelser", hysteriskt rolig tråd :)

Svar på tråden Skiträdd för förlossningen!!!