• Anonym (Mia)

Vem får prick- förare eller ägare på bilen?

Hej,

Lånade ut bilen till min son och han blev stoppad i en kontroll där det konstaterades att däckens mönsterdjup var för dåliga.
    Får min son prick i register för detta trots att jag står som ägare på bilen?

Eller är det enbart vid fortkörning som föraren får prick- är det övrigt med bilen så är det ägaren på bilen som får ta den smällen?

• Svar på tråden Vem får prick- förare eller ägare på bilen?
  • Anonym (S)

Bilägaren får ta smällen så klart

• Som snö

Han lär väl få böter för att han kör en bil med för dåliga däck.

Du, du lär väl få köpa nya däck...

• Selfish Geene

Det är i stort sett alltid föraren som är ansvarig, han borde ha kontrollerat mönsterdjupet innan han körde bilen

• Som snö
    Anonym (S) skrev 2014-03-31 20:09:03 följande:

Bilägaren får ta smällen så klart

Varför?
  • Whitetrash86

Föraren. Det är förarens ansvar att kontrollera ALLT i/på bilen för varje gång man sätter sig i bilen, oavsett vem som står som ägare.

• Anonym (Standard)

Prick finns inget som heter men väl betalningsföreläggande (böter) som kommer att stå i belastningsregistret. Det är föraren som är ansvarig för att fordonet är i tillräckligt trafiksäkert skick. Detsamma som om man blir fast i en nykterhetskontroll eller i en hastighetskontroll.

• Anonym (S)
    Som snö skrev 2014-03-31 20:10:57 följande:
    Varför?

För bilens körduglighet ligger på ägarens ansvar och dit gör bla däck
  • viktorjohan

Som jag ser det är det förarens ansvar och därmed denne som får ta konsekvenserna.

• Styrox

Skulle det vara ägaren som hade ansvaret så skulle det i teorin innebära att någon kan köra ett fordon utan fungerande bromsar. För att sedan kunna gå fri och ägaren få fängelse när föraren kör ihjäl någon.

Låter det rimligt tycker du? Verkligen?

• Anonym (Mia)

P böter då?

• Anonym (Standard)
    Anonym (Mia) skrev 2014-03-31 20:26:27 följande:
    P böter då?
    Går till registrerad ägare. Rätt eller fel men sån är lagen.
  • Styrox
    P böter då?
    Det är ju lite svårt för parkeringsvakter att stå vid bilen och vänta på att föraren som parkerat bilen ska komma tillbaka. Det måste dessutom bevisas att det är samma person som parkerat som kommer tillbaka. 
    Hur tror du att det upplägget skulle fungera?
  • Whitetrash86
    P böter då?
    Kontrollavgiften går till fordonets ägare, ägaren får ansvara för att avgiften betalas, sen kan ägaren privat kräva pengar från föraren om det är så att avgiften skrevs när bilen var utlånad.

Jobbat som p-vakt många år och vi går enbart på reg. nr. Vi kan ju "omöjligt" veta vem som äger bilen än mindre vem som parkerat den.
  • Anonym (Mia)
    Whitetrash86 skrev 2014-03-31 20:39:05 följande:
    Kontrollavgiften går till fordonets ägare, ägaren får ansvara för att avgiften betalas, sen kan ägaren privat kräva pengar från föraren om det är så att avgiften skrevs när bilen var utlånad.

Jobbat som p-vakt många år och vi går enbart på reg. nr. Vi kan ju "omöjligt" veta vem som äger bilen än mindre vem som parkerat den.
    Menar väl det. Tack för utförligt svar!
  • Anonym (Mia)
    Styrox skrev 2014-03-31 20:34:09 följande:
    Det är ju lite svårt för parkeringsvakter att stå vid bilen och vänta på att föraren som parkerat bilen ska komma tillbaka. Det måste dessutom bevisas att det är samma person som parkerat som kommer tillbaka. 
    Hur tror du att det upplägget skulle fungera?
    Troll eller?

Läs vad jag skriver människa!
  • Styrox
    Anonym (Mia) skrev 2014-03-31 20:48:01 följande:
    Troll eller?
    Läs vad jag skriver människa!
    Detsamma
  • Som snö
    Anonym (S) skrev 2014-03-31 20:20:30 följande:

För bilens körduglighet ligger på ägarens ansvar och dit gör bla däck
    Du har fel!
Svar på tråden Vem får prick- förare eller ägare på bilen?