• ZLAKOWSKI1212

Kan man leva på enbart kontanter?

Om vi säger att man bara skulle få kontanter i lön hela tiden. Skulle det gå att leva på enbart kontanter eller blir det jobbigt om man ska köpa en ny bostad t.ex.? Vad kan man använda kontanter till?  

För vilka summor måste man deklarera kontanterna om man går med dom till en bank?

säg att jag ärver 400 000 kr av min morfars morfar när han dör, kan jag bara fylla pengarna i en påse och gå till banken och säga ''sätt in det här på mitt kort''? var går gränsen? behöver akut hjälp!!! snabba svar uppskattas :)

• Svar på tråden Kan man leva på enbart kontanter?
  • sär skriven

Ska du sätta in en större summa kontanter på banken får du ha med dig ett papper som förklarar var pengarna kommer ifrån. Jag vet inte exakt var gränsen går - 15 000 kronor kanske - men man får inte pytsa in hur mycket kontanter som helst på banken utan att ge dem en förklaring på hur du fått pengarna.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Fosfor

Du får skriva ner var pengarna kommer ifrån. Har du ärvt pengar finns ju förmodligen någonslags dokumentarion du kan visa upp. Har du sålt en bil finns väl ett kvitto. Överhuvudtaget brukar det finnas något som visar varifrån pengarna kommer som du kan visa upp. Dock kan du alltså utan dokumentation själv intyga varifrån pengarna kommer.

• zZzZz

Sist jag skulle sätta in pengar på Nordea så verkade gränsen 
    Vara fem tusen för många frågor fick jag och tveksamma att ta emot pengarna var dom :) 

• DJÄVULENS HÖGRA HAND
    zZzZz skrev 2014-04-01 05:35:39 följande:
    Sist jag skulle sätta in pengar på Nordea så verkade gränsen 
    Vara fem tusen för många frågor fick jag och tveksamma att ta emot pengarna var dom :) 
    Det där brukar irritera mig så jag brukar hitta på saker, typ att jag sålde en njure, så nu har jag bara två kvar i frysen...sålt lite sperma svart osv, har blivit en sport att bräcka mig själv varje gång frågan kommer.
  • zZzZz

Jag gjorde det enklare, undviker ha kontanter på mig :) 

• Paulina P P
    ZLAKOWSKI1212 skrev 2014-03-31 23:27:53 följande:
    Om vi säger att man bara skulle få kontanter i lön hela tiden. Skulle det gå att leva på enbart kontanter eller blir det jobbigt om man ska köpa en ny bostad t.ex.? Vad kan man använda kontanter till?  

För vilka summor måste man deklarera kontanterna om man går med dom till en bank?

säg att jag ärver 400 000 kr av min morfars morfar när han dör, kan jag bara fylla pengarna i en påse och gå till banken och säga ''sätt in det här på mitt kort''? var går gränsen? behöver akut hjälp!!! snabba svar uppskattas :)
    Skaffa bankfack och lägg pengarna där. Du får i och för sig ingen ränta, men det är ju så liten ändå.
  • sportpappa

Det skulle medföra en hel del merarbete att bara använda kontanter. Det absolut jobbigaste är att alla räkningar måste betalas på en bank som tar emot kontanter.
    Att ha så mycket kontanter liggande gör att inbrott och brand blir ännu mer kostsamt än vad det redan är. Troligtvis så får du inte heller tillbaks pengarna på någon försäkring eftersom det finns alternativ där du till och med får betalt för att förvara dem säkert.

• dfuoih

Banken frågar enligt min uppfattning oftast bara de fösta gångerna och sen inte alls. När du är etablerad som kund bör det inte vara några problem. Finns en del brancher där kontanter förekommer i stor omfattning fortfarande så det är inte orimligt att komma med säg 10.000kr i kontanter och sätta in varje månad.

Jag har satt in och tagit ut belopp på upp till 30-40.000 kr emellanåt och även om jag tfrågor om vad pengarna kommer ifrån eller skall användas till så har jag aldrig behövt visa några papper som styrker vad jag säger.

Men enklast är väl att köpa så mycket som möjligt kontant.

• Bleu
    LyckligaLina skrev 2014-03-31 23:55:35 följande:
    Gränsen är nog 10 000kr. Detta pga risk för penningtvätt tex.

Jag har satt in mer än så utan kvitton.
Svar på tråden Kan man leva på enbart kontanter?