• Anonym (Addicted)

Hur mycket Coca-cola kan man dricka utan fara?

Jag har ett litet beroende som jag håller på att dra ner på. Men att aldrig få dricka cola verkar trist så jag undrar hur mycket man kan dricka på en vecka utan att det påverkar hälsan och framför allt vikten? Det är vanlig röd cola och inte light/zero jag dricker.

• Svar på tråden Hur mycket Coca-cola kan man dricka utan fara?
  • Anonym (Addicted)
    ShinMama skrev 2014-03-31 23:33:08 följande:
    Oj mon gissning är ett par glas. Typ till fredagsmys :)
    Jag hade gissat på 1-3 burkar men har ingen aning.
  • Aniiee

Vad menar du med "farligt"? När det gäller vikten så.... Coca-cola innehåller ca 42 kcal per dl. En burk är 3 dl lite drygt. så... säg 130 kcal. Lika mycket som en och en halv rad kexchoklad, eller ungefär samma som 1,5 ägg. 

Du får väl köra med byteshandel, rent kalorimässigt.

I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
  • ShinMama

Just med beroende så tror jag att ett par glas får räcka om man ska vara hård med sig själv men personligen har jag haft cola beroende, tagit mig ur men tycker gott jag får unna mig. En flaska i veckan kan jag få.

• Anonym (.....)

De som drack två eller fler läsk (motsvarande 25 cl) i veckan hade 87 procent ökad risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln jämfört med dem som inte drack läsk. Detta  enligt en forskarstudie på 60 500 personer enligt Dagens Medicin.

Den som äter, eller dricker, mycket socker, kan väsentligt öka risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Det visar en svensk studie av drygt 4 000 personer som publicerats i British Journal of Nutrition.

Kvinnor som drack 2 dl läsk eller mer, två gånger om dagen, hade dubbelt så hög risk att drabbas av gikt än kvinnor som drack läsk mindre än en gång per månad. Det visar en amerikansk studie på nära 80 000 kvinnor, enligt Läkartidningen. (Gikt är en inflammation, oftast i tåleden.)

• nozpa
    Anonym (.....) skrev 2014-04-01 13:21:16 följande:
    De som drack två eller fler läsk (motsvarande 25 cl) i veckan hade 87 procent ökad risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln jämfört med dem som inte drack läsk. Detta  enligt en forskarstudie på 60 500 personer enligt Dagens Medicin.

Den som äter, eller dricker, mycket socker, kan väsentligt öka risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Det visar en svensk studie av drygt 4 000 personer som publicerats i British Journal of Nutrition.

Kvinnor som drack 2 dl läsk eller mer, två gånger om dagen, hade dubbelt så hög risk att drabbas av gikt än kvinnor som drack läsk mindre än en gång per månad. Det visar en amerikansk studie på nära 80 000 kvinnor, enligt Läkartidningen. (Gikt är en inflammation, oftast i tåleden.)
    Sånt här är intressant tycker jag.
  • Anonym (Tudor)
    Anonym (Addicted) skrev 2014-03-31 23:36:32 följande:
    Jag hade gissat på 1-3 burkar men har ingen aning.

1-3 burkar??
    100ml cola ger 42 kalorier och drygt 10g rent socker.
    Om vi säger att 3 burkar motsvarar knappa litern, eller vi säger 1 liter för enkelhetens skull, så dricker du i dig 420 kalorier per dag som är helt tomma. Och du kan ta 1dl vitt strösocker och typ hälla rakt in i munnen. Känns det vettigt?

De 420 kalorierna ger absolut inga nyttigheter. Ingen näring. Samtidigt som de skulle kunna motsvara en måltid. Ett sånt intag utöver det man äter normalt sett, gör att man snabbt kan börja lägga på sig vikt om man inte passar sig. Självklart finns undantag. Man måste inte bli tjock för att man gillar läsk. Men oavsett om man går upp i vikt av det eller ej så är det ju inte -bra för kroppen-.
    Inte bra för tänderna heller.

Så inför en nolltolerans för dig själv, ett tag. Rensa ur. Det tror jag man mår bra av. Sen kan man återinföra colan om man så vill, som något man unnar sig. En lyx. Inget man ska dra i sig rutinmässigt varje dag. Se till att ha en tillbringare kallt vatten i kylen, och sån där koncentrerad citron. Häll upp det i ett glas istället och drick när du är törstig, vid datorn, framför tv.
  • Anonym (Addicted 2)

Jag vet att jag borde sluta med Cola Zero/Light. Jag dricker ca 1,5 L dagligen sedan 7år tillbaka... Det kan inte vara bra för mig...

• Anonym (.....)
    Anonym (Addicted 2) skrev 2014-04-01 15:56:07 följande:
    Jag vet att jag borde sluta med Cola Zero/Light. Jag dricker ca 1,5 L dagligen sedan 7år tillbaka... Det kan inte vara bra för mig...
    Nej sötningsmedlen är minst lika farliga som socker.
  • Anonym (Addicted)

Vilka intressanta länkar! Det där om bukspottkörtelcancer hade jag hört men förträngt litegrann. Jag vet att man lägger på sig mycket fett på magen Skäms av cola för det läste jag förut så jag hoppas det försvinner nu när jag nästan har slutat helt.

Vad blir kontentan av det hela? 3 burkar är för mycket i veckan? Hur många tror ni man kan dricka utan fara? 1 åtminstone eller ingen alls?

• Anonym (Tudor)
    Anonym (Addicted) skrev 2014-04-01 15:57:30 följande:
    Vilka intressanta länkar! Det där om bukspottkörtelcancer hade jag hört men förträngt litegrann. Jag vet att man lägger på sig mycket fett på magen Skäms av cola för det läste jag förut så jag hoppas det försvinner nu när jag nästan har slutat helt.

Vad blir kontentan av det hela? 3 burkar är för mycket i veckan? Hur många tror ni man kan dricka utan fara? 1 åtminstone eller ingen alls?

Det tror jag du måste komma fram till själv
    En burk i veckan tror jag inte är någon fara. Inte tre heller. Det beror på så mycket annat, hur aktiv man är, vad man äter, om man sett tendenser till viktökning osv.
  • Flaskpostaren

Dricker man mer än 5 liter vatten på en timme kan man få vattenförgiftning. Skulle tro att det är samma för cola. Så drick inte mer än 5 liter i timmen och du will be fine!

• Anonym (.....)
    Anonym (Addicted) skrev 2014-04-01 15:57:30 följande:

Ja det är mycket intressant läsning. Varför inte lägga av helt en månad? Drick citronvatten istället när du känner att du måste ha annat än vanligt vatten. Sen kan du kanske återgå till en normal konsumtion av ett-två glas per vecka, om du inte vräker i dig andra sötsaker också utan begränsar allt med tillsatt socker.

Det här är en mycket intressant länk: www.hum.gu.se/digitalAssets/1323/1323933_socker.pdf
  • Anonym (Addicted)
    Flaskpostaren skrev 2014-04-01 15:59:20 följande:
    Dricker man mer än 5 liter vatten på en timme kan man få vattenförgiftning. Skulle tro att det är samma för cola. Så drick inte mer än 5 liter i timmen och du will be fine!
    Anonym (Tudor) skrev 2014-04-01 15:58:46 följande:

Det tror jag du måste komma fram till själv
    En burk i veckan tror jag inte är någon fara. Inte tre heller. Det beror på så mycket annat, hur aktiv man är, vad man äter, om man sett tendenser till viktökning osv.
    Jag tränar några gånger i veckan men har märkt att jag börjar lägga på mig lite senaste åren. Jag la av för en vecka sen, med cola, och har bara druckit sammanlagt en burk sen dess när jag verkligen hade cravings som inte gick över på flera timmar två gånger. Tanken är att sluta helt men att jag kan få unna mig kanske en gång i veckan om jag känner för det. Frågan är bara hur mycket som är ok att unna sig.
    Anonym (.....) skrev 2014-04-01 16:00:37 följande:
    Ja det är mycket intressant läsning. Varför inte lägga av helt en månad? Drick citronvatten istället när du känner att du måste ha annat än vanligt vatten. Sen kan du kanske återgå till en normal konsumtion av ett-två glas per vecka, om du inte vräker i dig andra sötsaker också utan begränsar allt med tillsatt socker.

Det här är en mycket intressant länk: www.hum.gu.se/digitalAssets/1323/1323933_sock...
    Ska kolla länken!

Svar på tråden Hur mycket Coca-cola kan man dricka utan fara?