Stämma på kostnaderna för umgängesresor?
Lite bakgrundsinfo:
För fyra år sedan flyttade mitt barns far 100 mil bort för att han kände för att byta miljö. Sa upp sig, sålde huset och lämnade vårt barn hos mig. Han betalade lägsta underhållet och vi delade på resekostnaderna som totalt hamnade på ca 4000 kr per lov. Efter några år flyttade vårt barn till honom pga mobbing i sin skola, min separation och att min ekonomi helt raserades. (Jag ville inte att hen skulle bevittna detta) Jag har börjat återhämta mig ekonomiskt men jag har verkligen inte råd med dessa umgängesresor och samtidigt ha pengar att röra oss med när hen är här. I julas stod pappan för 2/3 av resekostnaderna, men för att vårt barn nu ska få hälsa på mig till påsklovet vill han att jag står för både resan dit och hem. Han anser att jag kan visa lite uppskattning för hans generösa gest i julas. Jag har alldeles oavsett tacksamhetsgrad inte råd med en resa t/r och jag kommer inte kunna komma på fötter ekonomiskt på evigheter efter en så stor utgift som det handlar om nu. Till saken hör även att jag har två barn till att försörja.
Jag blir galen på människan. Kan jag stämma honom på resekostnaderna så vårt barn kan få träffa mig på loven och hur gör man i så fall?