• Anonym (TS)

Stämma på kostnaderna för umgängesresor?

Lite bakgrundsinfo:

För fyra år sedan flyttade mitt barns far 100 mil bort för att han kände för att byta miljö. Sa upp sig, sålde huset och lämnade vårt barn hos mig. Han betalade lägsta underhållet och vi delade på resekostnaderna som totalt hamnade på ca 4000 kr per lov. Efter några år flyttade vårt barn till honom pga mobbing i sin skola, min separation och att min ekonomi helt raserades. (Jag ville inte att hen skulle bevittna detta) Jag har börjat återhämta mig ekonomiskt men jag har verkligen inte råd med dessa umgängesresor och samtidigt ha pengar att röra oss med när hen är här. I julas stod pappan för 2/3 av resekostnaderna, men för att vårt barn nu ska få hälsa på mig till påsklovet vill han att jag står för både resan dit och hem. Han anser att jag kan visa lite uppskattning för hans generösa gest i julas. Jag har alldeles oavsett tacksamhetsgrad inte råd med en resa t/r och jag kommer inte kunna komma på fötter ekonomiskt på evigheter efter en så stor utgift som det handlar om nu. Till saken hör även att jag har två barn till att försörja.

Jag blir galen på människan. Kan jag stämma honom på resekostnaderna så vårt barn kan få träffa mig på loven och hur gör man i så fall?

• Svar på tråden Stämma på kostnaderna för umgängesresor?
  • Anonym (@)

Du kontaktar ett ombud och så lämnar den in en stämning i tr men det lär knappast bli klart till påsklov eller sommarlov i år kanske med stor tur till nästa år. Du kan driva det själv i tr med men då skall du kunna facktermer och vad som sker i processen. Ny rekommendation är att den som flyttar betalar resorna men kan försvåra att barnet flyttat dit nu så lycka till

• Anonym (....)

Hur kan en resa på 100 mil kosta 4000?

Anonym (@) skrev 2014-04-01 05:33:27 följande:
    Du kontaktar ett ombud och så lämnar den in en stämning i tr men det lär knappast bli klart till påsklov eller sommarlov i år kanske med stor tur till nästa år. Du kan driva det själv i tr med men då skall du kunna facktermer och vad som sker i processen. Ny rekommendation är att den som flyttar betalar resorna men kan försvåra att barnet flyttat dit nu så lycka till
    Nej. Inget är ändrat.

15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.

En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).
    Källa: föräldrabalken

Av lagkommentaren kan man vidare utläsa att det inte endast är ekonomiska faktorer man ska ta hänsyn till när man ska bestämma vilket belopp som är skäligt för boendeföräldern att utge. En annan omständighet som kan beaktas uppges vara om en förälder ”utan någon godtagbar anledning flyttar långt bort.” Utgångspunkten är självklart att en förälder själv får bestämma hur denne vill inrätta sitt liv, men får i så fall samtidigt tåla vissa inskränkningar. Det är dock givetvis ett godtagbart själv att flytta om t.ex. en arbetslös förälder har fått arbete på annan ort.
    Källa: lawline.se

lagen.nu/dom/rh/2000:16

• Anonym (TS)
    Anonym (....) skrev 2014-04-01 06:31:42 följande:

Fyra flygresor.
  • Anonym (TS)
    Anonym (@) skrev 2014-04-01 05:33:27 följande:

Nej, jag förstår att det inte hinner bli klart till dess men jag önskar ett stopp på detta och känner att jag måste ta tag i det nu.
  • Anonym (....)
    Anonym (TS) skrev 2014-04-01 10:14:30 följande:

Fyra flygresor.
    Mellan vilka orter? Det finns billigare resor.
  • Anonym (TS)
    Anonym (....) skrev 2014-04-01 06:31:42 följande:

Nej. Inget är ändrat.

15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.

En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).
    Källa: föräldrabalken

Av lagkommentaren kan man vidare utläsa att det inte endast är ekonomiska faktorer man ska ta hänsyn till när man ska bestämma vilket belopp som är skäligt för boendeföräldern att utge. En annan omständighet som kan beaktas uppges vara om en förälder ”utan någon godtagbar anledning flyttar långt bort.” Utgångspunkten är självklart att en förälder själv får bestämma hur denne vill inrätta sitt liv, men får i så fall samtidigt tåla vissa inskränkningar. Det är dock givetvis ett godtagbart själv att flytta om t.ex. en arbetslös förälder har fått arbete på annan ort.
    Källa: lawline.se

lagen.nu/dom/rh/2000:16

Tack så mycket! Han sa upp sig från en tillsvidareanställning och flyttade utan godtarbar anledning, och jag har inte längre förmågan att betala umgängesresorna.
  • Anonym (....)
    Anonym (TS) skrev 2014-04-01 10:33:58 följande:

Tack så mycket! Han sa upp sig från en tillsvidareanställning och flyttade utan godtarbar anledning, och jag har inte längre förmågan att betala umgängesresorna.
    Men det gjorde han innan barnet flyttade till honom, med ditt medgivande, enligt vad jag förstår. Så då kan man inte komma i efterhand och tycka att det är oskäligt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (....) skrev 2014-04-01 10:19:45 följande:
    Mellan vilka orter? Det finns billigare resor.

Gotland - Lappland. Numera bor jag på fasta landet men det blir ändå väldigt dyrt, att bila går på 1600 kr per lov. (för mig)
  • Anonym (h)

Skaffade du två barn till under de fyra år som gått och under vilka du inte haft råd att ha det barn du talar om här boende hos dig?

• Anonym (TS)
    Anonym (....) skrev 2014-04-01 10:35:04 följande:
    Men det gjorde han innan barnet flyttade till honom, med ditt medgivande, enligt vad jag förstår. Så då kan man inte komma i efterhand och tycka att det är oskäligt.

Jag tyckte det var oskäligt då med Men är du säker på din sak (juridiskt) eller är det din personliga åsikt?
Svar på tråden Stämma på kostnaderna för umgängesresor?