• chemssdeann

Lider utav panikångest

Hallå där alla läsare!
    Jag kan väl börja med att beskriva mig själv, jag är en 20 årig student som precis som rubriken lyder, jag lider utav panikångest. 
    Min första attack fick jag när jag gick på gymnasiet och var runt 17 år gammal. 
    Jag har hela tiden försökt att arbeta med mig själv och inse att det är bara hjärnspöken som gör det jobbigt för mig. 
    Det har väl gått sådär, till och från kan man säga. Men nu, för några veckor sedan, så fick jag en ångest attack. Denna ångest attack var lite ovanligare. Det började med att jag fick en mild ångest, som vanligt, panikkänslor, tror man skall dö, svimma, eller tappa förståndet, ja ni vet själva. Men som ett plus på det så började jag skaka, som om jag frös fastän jag var inomhus med normal värme på.
    Sen dess har jag haft ångest mer eller mindre varje dag och det känns som om jag snart tappar mitt förstånd, det känns som om jag snart blir galen. 
    Vissa stunder har jag fått overklighets känslor vilket skrämmer mig oerhört mycket, dvs att livet kan vara lite overkligt liksom och jag har även sömnproblem. Kan vakna upp i natten och första tanken som slår mig är ångest-för-ångesten. Jag orkar verkligen inte mer.. Hur ska jag gå tillväga för att få stopp på det här? 
    Det känns som att varje dag är en utmaning och min ångest blir bara mer aggressiv för varje dag som går.. 
    Finns det några godhjärtade själar i detta forum som har varit med om samma typ av ångest? Hur gjorde ni för att bli kvitt den förbannade plågan? Tacksam för alla svar som ges. 

• Svar på tråden Lider utav panikångest
  • Erizajo

Jag har lidit av det mer eller mindre hela mitt liv, ätit medicin mot det sedan jag var 16 är idag 29. Har två gånger slutat då jag trott att jag skulle klara mig utan, men nej det kommer tillbaka, senast tog det typ ett år men sen blev det lugnande på psykakuten :( så jag tänker aldrig mer sluta! Väntar nu mitt tredje barn och har inga panikbesvär längre, önskar det inte på min värsta fiende! Maila gärna om du vill prata mer.

• chemssdeann

Hej! Vad kul att du kunde svara.
    Jasså? Det är precis det som gör mig orolig, jag vill helst gärna hålla mig borta ifrån tabletterna o lugnande osv, har aldrig under någon av mina ångest attacker tagit någonting för att lugna ner mig. Detta är mer eller mindre första gången i hela mitt liv jag faktiskt söker hjälp för mitt problem. Vad skönt att dina panik och ångestbesvär har försvunnit! Men hur var det för dig? Hade du eller upplevde du ungefär samma "symptom" som jag upplever? Dvs overklighetskänslor, dålig sömn, rädsla för att bli sjuk på riktigt? Vad är bästa hjälpen? 
    Oerhört tacksam för ditt svar!

• Erizajo

Jag får en massa overkliga tankar och idéer och alla hår på hela kroppen står rätt upp, jag kallsvettas och det känns som tusen nålar över huden. Hjärtat bultar jättefort och inga logiska tankar hjälper. För mig har det bara blivit värre för varje attack och de senaste jag hade kunde jag inte stoppa själv, därav lugnande. Samtal och sånt hjälper mig inte ett dugg, det enda som funkat för mig är medicin. Sömn är det inte tal om under en attack, skulle inte kunna sova en minut, då har man för mycket tid att tänka!

Svar på tråden Lider utav panikångest