• Anna A

    Syrisk-ortodoxt/kristet bröllop - vad väntar mig coh är det något jag bör tänka på?

    Är inbjuden på bröllop lite hastigt och lustigt där min kompis (som precis som jag är uppvuxen i den kristna kulturen) gifter sig med en tjej från Syrien om två veckor. Bröllopet kommer att hållas i Syrisk-Ortodoxa kyrkan.

    Min fråga är mest vad som väntar mig - dvs. skillnaden mot ett kristet bröllop. Samt är det något särskilt jag bör tänka på (kläder, gåva, uppförande generellt)....

    Jag frågar för att jag vill visa respekt för deras kultur - och hur kan jag göra det bättre än att fråga mina kära familjelivskompisar? Så snälla - dela med er av er kunskap och erfarenhet.

  • Svar på tråden Syrisk-ortodoxt/kristet bröllop - vad väntar mig coh är det något jag bör tänka på?
  • Sardin

    Förstår inte riktigt din formulering?! Du skriver "skillnader mot ett kristet bröllop"?

    Syrisk-Ortodoxa kyrkan är ju KRISTEN!! Så jag förstår inte riktigt hur du menar??

  • Anna A

    Jag har gogglat runt lite och hittade en länk där det var en syrisk tjej som själv diskuterade i termerna syrisk ortodoxt för henne och kristet för honom... jag antog bara att man diskuterade i de termerna generellt och därav min rubricering.... men eftersom jag frågar efter kulturella skillnader så kan inte frågan ha varit helt omöjlig att förstå även om man hakar upp sig på rubriceringen.....

    Här kommer en modifierad fråga: Är det några KULTURELLA skillnader mellan ett svenskt bröllop och ett syriskt bröllop*? Något som kan vara roligt att känna till eller något som är bra att känna till för att visa respekt för kulturen.

    * alla bröllop är unika därför måste vi inte haka upp oss på det unika utan generalisera i termer typiska för respektive kultur....

  • Jotti

    Jag är själv gift med en koptisk ortodox och fast jag kan inte definitivt säga att det är exakt samma men jag kan berätta att deras cermonier är mycket längre än vanliga svenska och man står under rätt långa perioder under den. I mer sydlänska kulturer så är man generellt sett mer konservativ så för mycket urringat och kortkort kanske inte är det bästa. Om du ska ha strapless eller urringat så kanske du ska skyla dig med en sjal (i kyrkan alltså). I koptiskt ortodoxa kyrkor i mitt land så får man inte ha skor på i kyrkan men vet inte om det är så här. Mitt bästa tips dock är att kolla in vad alla andra gör (hitta någon i din ålder och av ditt kön som du tror vet vad de sysslar med) och gör det samma. Lycka till och kom ihåg att ha kul. Det är därför din vän har bjudit dig. Måste säga att du verkar vara en riktigt bra vän som bryr sig så mycket.

Svar på tråden Syrisk-ortodoxt/kristet bröllop - vad väntar mig coh är det något jag bör tänka på?