• Flutterby

Föräldrapenning för dummies?

Hur många dagar har man var? Vår son är född 050304. Det är bara jag som tagit ut dagar än så länge, men fattar inte det här med att skriva över dagar. Pappan har ju 60 dagar som bara är hans, eller? *förvirrad*

• Svar på tråden Föräldrapenning för dummies?
  • Flutterby

Snälla, vet någon? FK har ju stängt nu o återkommer inte förrän måndag.

• luzorsus

saxat från fk:s hemsida

" Föräldrapenningen ger föräldrar möjlighet att avstå från arbetet för att vårda barnet i sammanlagt 480 dagar. Om ni har gemensam vårdnad har ni rätt till hälften var av det totala antalet dagar. Vid tvillingfödsel får ni ytterligare 90 dagar var. Ni kan ta ut dagarna tills barnet har fyllt åtta år eller tills barnet har slutat första klass i skolan. En förälder kan avstå rätten till föräldrapenning till den andra föräldern med undantag för 60 dagar som ger ersättning motsvarande den sjukpenninggrundande inkomsten. (de så kallade mamma- och pappamånaderna). Om du har ensam vårdnad har du rätt till alla dagarna."

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/

på länken står det mer...............

• luzorsus

pappan har 60 sgi dar han ej kan överlåta...................när du har tagit ut hälften , dvs 240 dagar så mste han skriva över dagar till dig så att du kan ta ut fler dagar........dett agör man på en vanlig blankett där man begär förldrapenning.

• Flutterby

tack! Har försökt läsa mig till svar på den sidan, men önskar att man kunde översätta det till svenska...

• Flutterby

då fick jag i alla fall svar på en annan fråga, nämligen när pappan "måste" ta ut sina dagar, det går fram tills barnet är 8, fattar jag det som? (gud vad tröööög jag är, varför får man ingen kurs i detta _innan_ barnet kommer?)

• Mrs Jane Doe

Liten f-försäkringsskola... ;o)

Ni har tillsammans 390 SGI-dagar - av dem är hälften dina och hälften pappans (alltså 195 dagar var). Av dessa dagar kan pappan inte skriva över 60 på dig och du kan inte heller skriva över 60 på honom - 60 dagar är alltså "öronmärkta" för er vardera.

Dessutom har ni tillsammans 90 dagar med LägstaNivå (60:- före skatt). Dessa är fria att fördela hur ni vill och behöver således inte överlåtas åt endera hållet.

Innan barnet fyller ett år behöver man i princip inte ta ut några f-dagar alls - då är ens SGI ändå skyddad.

När barnet fyller ett år bör man ha sysselsättning (kan t ex vara enbart f-penning, f-penning blandat med jobb eller f-penning blandat med a-kassa) 5 dagar/vecka för att inte sänka/nolla sin SGI.

Vi hade ett möte med en handläggare på f-kassan när vi fick vår dotter och då fick vi lära oss en hel del (även om vi kunde mycket innan) - vi har fortfarande kvar samma handläggare och sköter nästan allt kring f-försäkringen genom henne...

Förresten - blanketten för att föra över dagar är tydligen inte standard längre - man får tydligen begära den särskilt, tror jag (har inte själv gjort det dock - vi har hållit oss till våra respektive dagar) men jag har hört/läst att det är så...
    Annars går det nog att göra det på f-kassans självbetjäningstjänst, tror jag...

• Flutterby

Tack för att ni försöker förklara för dumskallen(jag).

Jag fattar _ändå_ inte, för jag måste väl vara inne på min makes dagar redan och vi har ju inte skrivit över något? *kliar huv'et*

• Flutterby

dessutom har jag ångest nu för att jag inte sparat fler dagar. Har tagit ut 5 dagar i veckan hela tiden o lillen är snart 1 år. *suck*

• luzorsus

efter 240 dar så får man automatiskt hem papper från fk om att man ska skriva över dagar.............så du borde fått det om du överstigit dina dagar...........

• Flutterby

Fast nu har jag kollat och jag HAR överstigit 240 dagar enligt mina beräkningar, så nu fattar jag noll igen...

• luzorsus

konstigt................men när jag överstigit mina dagar fick jag brev från Fk som sa att jag ej kund et aut önskat antal dagar om inte sambon skrev över dagar...............knas.du får nog ringa till FK på måndag och kolla...................eller har du bankid eller så så kan du ju kolla på din färldrasida på deras hemsida....................

• Jennie Brunflo

Vad har du nu gjort...lilla Flutterby!

När jag kom i närheten av att "mina" dagar skulle ta slut så fick jag meddelande om att det var så. Då fanns det en rad på själva blanketten där jag kunde föra över dagar. Det var ingen särskild blankett.

Jag tror du måste ringa till FK och se vad som händer med ditt ärende...så det inte barkar iväg åt något tokigt håll.
  • Flutterby

Jennie: ja, jag lovar! Kom just på att det kanske var därför jag inte fick hela mitt belopp förra gången, fast jag trodde det var för att jag fick tillbaka blanketten, då jag glömt att kryssa i vilken typ av dagar jag ville ha... hmmm.... borde de inte sagt det när jag ringde dem igår då? Jaja, det reder nog upp sig.

• Flutterby

Innan ni idiotförklarar mig helt så måste jag berätta att jag är arbetslös(förlåt, arbetssökande...), hade jag haft ett jobb att komma tillbaka till så hade jag haft bättre koll på läget ju!

• Flutterby

Nu har jag äntligen talat med FK. Blankett om överlåtelse av dagar är på väg. *puh* jag var visst uppe i 230 dagar. Så nu har alltså maken 240 dagar som jag kan "ta av", eller hur? fast 60 av dem är bara hans, har jag fattat det rätt nu?

Svar på tråden Föräldrapenning för dummies?