• Pistou

Någon som provat OCM (The oil cleansing method)?

Jag har fått lite dålig hy på sistone (kvisslor och pormaskar i pannan), delvis på grund av slarv med kosten, men framför allt på grund av mycket stress. Jag har läst en hel del om rengöring med olja, OCM, och tycker det verkar vara både skonsamt och fullkomligt logiskt.

Jag har känslig blandhy, lite fetare i pannan och torr på kinderna. Lättare ansiktsgeler är oftast inte tillräckligt fuktgivande och inga av de krämer jag har testat känns riktigt bra. Peelingar verkar oftast irriterande och ansiktsvatten (framför allt om de innehåller alkohol) torkar ut min hy helt.

Jag har nyligen "upptäckt" hampaolja som verkar passa mig perfekt. Denna blandar jag ut med mandelolja och smörjer in ansiktet med på kvällen istället för kräm. Men jag har inte börjat köra någon rengöringsrutin än (med regelbunden ansiktsmassage med olja), mest för att jag är orolig för att hyn ska bli ännu sämre (många som "OCM:ar" och som börjat med kokosolja eller olivolja vittnar om att de har fått sämre hy till en början).

Någon som testat OCM och vill dela med sig?

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Svar på tråden Någon som provat OCM (The oil cleansing method)?
  • Lilla My o co

Jag har provat! Körde olivolja och ricinolja.. Huden blir underbar! Mjuk och Babylen.... Prova. :)

• Aniiee

Vi kör med olja. Kalla det OCM eller vad du vil, sånt tänker inte jag pål. Har extremt torr hy. flickvännen har som du, fetare i pannan och torra kinder. Det funkar bra för oss båda två. Jag rengör och masserar med olja två gånger i veckan, hon en gång.

Man kan bli "sämre" i början, det blev min flickvän, men det gick över efter tre veckor, och hon var beredd på att det kunde bli så.

There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • Lorkah

Jag testade detta i november förra året och herrej*vlar anamma vad mycket finnar och pormaskar jag fick! Riktigt stora blaffor/cystor var det och fullt med svarta pormaskar överallt, även där jag aldrig förut haft pormaskar. Jag höll på i närmare två veckor för jag tänkte att det är väl den där "purging-perioden" dom snackar om. Men, det blev bara sämre och sämre och till slut så bara måste jag sluta. Vågade knappt gå utanför dörren, så hemsk såg jag ut. De flesta finnarna satt runt munnen, såg väldigt mycket ut som perioral dermatit, rött, fnasigt, glödande och fult, ont gjorde det ju med.

Det var inte förrens i februari i år som det började gå över, även fast jag slutat. Jag var tvungen att få Finacea gel och tetracykliner utskrivet, vilket jag använder fortfarande, båda två. Min hud är numera så gott som finnfri, lite pormaskar än men som jag klämmer ur direkt med en riktigt pormaskklämmare (suverän) Det värsta är alla ärr efter finnarna, särskilt på hakan, den är helt gropig efter dom djupa cystorna, so kunde vara i över en månad. De är som sagt gropiga, blålila, röda och riktigt ruggigt fula, jag har precis köpt en scartreatment gel (silikon) på Amazon som jag precis fick hem idag, det är mitt sista hopp innan jag bokar tid för laserbehandlingar. (sååå dyrt, vill helst slippa det)

Jag använde ricinolja och olivolja/mandelolja i en ca 20/80 ratio. Har läst nu att ricinolja lustigt nog är -väldigt- uttorkande, men jag fattar fortfarande inte hur det kunde gå så här fel. Jag sökte på Google och hittade massor av andra som fick liknande problem, lika många som det är toppen för ungefär.

Så synd, för det lät så lovande och fantastisk. Jag älskar naturliga, ofarliga produkter utan tillsatser pluss att jag ville ju också ha den där fina, lena, mjuka, återfuktade huden med utslätade rynkor alla pratade om.

Jag tror det är viktigt att sluta om man börjar få ordentliga blaffor som mig, inte tro att det är ett gott tecken. Att inte ha för stor del med ricinolja och att inte göra det oftare än 2-3 ggr/ vecka. Vill tillägga att jag följde internetanvisningarna till punkt och pricka, hade alltid en ren tvättlappshandduk som jag blötte i varmt vatten och la över ansiktet och ångade 3 ggr varje gång, i en minut/gång. Själv kommer jag aldrig mer att ha olja på ansiktshuden.

• Lorkah

PS, jag tror även att man ska använda teraputiska oljor, inte matoljor. Det är faktiskt två helt olika saker. Vill bara varna andra för denna metod, det kan gå riktigt, riktigt illa. Och det är inte så lätt att få bort djupa acneärr tyvärr. Inte heller så kul att vandra runt som ett pizzaansikte.

• Pistou

Då kul att få lite svar. Tack så mycket!
    Jag började misstänka att rengöring med olja var ett helt okänt koncept här på LF!

Härligt att det funkar bra för er Lilla My o co och Aniiee, och jättetråkigt att du hade dålig erfarenhet, Lorkah!
    Precis som du så lockats jag av den naturliga aspekten av rengöring med oljor. Dessutom har jag tröttnat på att det ska behöva vara så dyrt att ta hand om sin hy. Men fortsätter man att ha problemhy, trots att man väntat ut den där "purging perioden" som du nämner, gör man kanske bäst i att lägga av. Acne uppstår ju som bekant av olika anledningar, och precis som med allt annat måste man ju hitta det som passar en bäst. 

Själv har jag i grunden inte så stora problem med acne, men just när jag stressar mycket, så blir min hy (främst i pannan) också stressad vilket resulterar i kvisslor och ojämn hy.

Jag läste också att ricinolja var uttorkande, men annars verkar ju det vara den allra vanligaste bäraroljan. Eftersom jag redan har lite torr hy på kinderna har jag nu testat med hampa- och mandelolja vid tre tillfällen sedan jag skrev mitt första inlägg och tycker mig ana en liten förbättring. Men det kan ju också vara så att jag har stressat lite mindre och varit duktigare på att inte stressa hyn genom att klämma, pilla och peela (allitteration oavsedd!) vilket jag annars tenderar att göra.

Det som är skönt är i alla fall att slippa den där spända känslan i huden som man annars lätt får efter rengöringen.

Jättekul om fler vill skriva och berätta om sina erfarenheter!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Ekosnygg

att rengöra huden med olja är ett toppenval som funkar för jättemånga. Precis som ni säger torkar ricinoljan ut hyn ganska snabbt. När du rengör ansiktet och tar bort smink så funkar mandeloljan väldigt bra men har man smink som är lite svårare att ta bort är det perfekt att blanda i lite ricinolja, en 80/20 blandning borde vara super mellan mandel/ricin. En annan toppenolja som är bra för ansiktet är jojobaoljan, ni som är intresserade kan läsa mer här jojobaolja Det är roligt att fler och fler börjar intressera sig för denna metod

Svar på tråden Någon som provat OCM (The oil cleansing method)?