Jag testade detta i november förra året och herrej*vlar anamma vad mycket finnar och pormaskar jag fick! Riktigt stora blaffor/cystor var det och fullt med svarta pormaskar överallt, även där jag aldrig förut haft pormaskar. Jag höll på i närmare två veckor för jag tänkte att det är väl den där "purging-perioden" dom snackar om. Men, det blev bara sämre och sämre och till slut så bara måste jag sluta. Vågade knappt gå utanför dörren, så hemsk såg jag ut. De flesta finnarna satt runt munnen, såg väldigt mycket ut som perioral dermatit, rött, fnasigt, glödande och fult, ont gjorde det ju med.
Det var inte förrens i februari i år som det började gå över, även fast jag slutat. Jag var tvungen att få Finacea gel och tetracykliner utskrivet, vilket jag använder fortfarande, båda två. Min hud är numera så gott som finnfri, lite pormaskar än men som jag klämmer ur direkt med en riktigt pormaskklämmare (suverän) Det värsta är alla ärr efter finnarna, särskilt på hakan, den är helt gropig efter dom djupa cystorna, so kunde vara i över en månad. De är som sagt gropiga, blålila, röda och riktigt ruggigt fula, jag har precis köpt en scartreatment gel (silikon) på Amazon som jag precis fick hem idag, det är mitt sista hopp innan jag bokar tid för laserbehandlingar. (sååå dyrt, vill helst slippa det)
Jag använde ricinolja och olivolja/mandelolja i en ca 20/80 ratio. Har läst nu att ricinolja lustigt nog är -väldigt- uttorkande, men jag fattar fortfarande inte hur det kunde gå så här fel. Jag sökte på Google och hittade massor av andra som fick liknande problem, lika många som det är toppen för ungefär.
Så synd, för det lät så lovande och fantastisk. Jag älskar naturliga, ofarliga produkter utan tillsatser pluss att jag ville ju också ha den där fina, lena, mjuka, återfuktade huden med utslätade rynkor alla pratade om.
Jag tror det är viktigt att sluta om man börjar få ordentliga blaffor som mig, inte tro att det är ett gott tecken. Att inte ha för stor del med ricinolja och att inte göra det oftare än 2-3 ggr/ vecka. Vill tillägga att jag följde internetanvisningarna till punkt och pricka, hade alltid en ren tvättlappshandduk som jag blötte i varmt vatten och la över ansiktet och ångade 3 ggr varje gång, i en minut/gång. Själv kommer jag aldrig mer att ha olja på ansiktshuden.