• Anonym (undrar)

Vad händer om jag inte betalar hyran?

Denna månad tar det emot extra mycket att betala hyran eftersom jag måste gå till veterinären med min vovve. Gör jag det ena kan jag inte göra det andra. Jag vet inte vad jag ska välja, vovven är viktigare än bostad, men hyran måste ju in.
    Hur lång tid tar det innan man blir utkastad? Vad händer om man betalar tex 2500 istället för 3000 som hyran är på?

• Svar på tråden Vad händer om jag inte betalar hyran?
  • Jag är bara jag

Så du är hellre hemlös med hund ään utan vovve och har bostad? Ja,då är det ju bara låta bli betala hyran. Den kommer gå till inkasso,betalar du inte då till kronofogden,sen ryker bostaden om du inte betalar.  Delvis betalning är inte godkänt normalt såvida du inte hyr privat och kan prata med hyresvärden.

• Anonym (vet)

Beror helt på vilket bostadsbolag du bor i. Vissa påminner inte ens.... jag skulle, om jag var du, ringa värden och fråga om jag fick dela upp hyran på två gånger. Men ring INNAN du betalar in ett del-belopp.

Vissa veterinärer har något som heter djurvårdskonto. Det är kopplat till ett kreditinstitut och då läggs det upp hela kostnaden på det kontot (efter att hundens försäkring är reglerad) och sen betalar du per månad.

• Anonym (GB)

Varför har du djur som du inte har råd med egentligen?

• Anonym (Soc.)

Du kan förlora rätten till din hyresrätt. Hyra är helt enkelt aldrig ett alternativ att låta bli att betala. Skulle faktiskt vara bättre att ta ett sms lån även om du aldrig får råd att betala tillbaka det. Visserligen hamnar du då hos kronofogden, men det påverkar i alla fall inte din rätt till lägenheten.

• Anonym (d)

Jaha, så tak över huvudet är mindre viktigt än hunden. Jag är inte vidare förtjust i hundar men seriöst, du borde inte få ha en. 

• Anonym (undrar)

Tack för era svar, förutom "GB" och "d".

Jag kommer nog strunta i att betala hyran, så får jag ta konsekvenserna sen. 

• Anonym (lkl)

Kan du inte dela upp betalningen hos veterinären? Om inte är det väl bättre att låta den räkningen gå till kf?

• Anonym (Soc.)
    Anonym (undrar) skrev 2014-04-01 14:58:13 följande:
    Tack för era svar, förutom "GB" och "d".

Jag kommer nog strunta i att betala hyran, så får jag ta konsekvenserna sen. 

Har du förlorat förståndet? Att alltid alltid alltid betala hyran först är basal livskunskap!! Hyran först, alltid. Hur gammal är du?
  • Anonym (Soc.)

Allt är bättre än att skita i hyran. Även att gå till vet. Och sedan inte kunna betala. Sms lån är bättre än att inte betala hyran. ALLT utom rån är bättre än att skita i hyran. Varför väljer du det allra allra sämsta alternativet?

• elyse

Hyran struntar man inte i - det är den räkning som alltid ska prioriteras. Blir du vräkt så kan det bli näst intill omöjligt att NÅGONSIN få hyra igen... 

Om jag vore du så skulle jag höra av mig till den veterinärklinik du tänkt besöka och fråga om de har något avbetalningssystem. Har de inte det så får du ringa alla andra kliniker och se vad de kan erbjuda för avbetalningssystem. Om alla säger nej så skulle jag låna pengar. 

Svar på tråden Vad händer om jag inte betalar hyran?