• Anonym (serviceyrken)

Arbeta inom serviceyrke

Hur viktigt tycker ni bemötande är?

Hur pass på får man vara för att inte räknas som för framfusig?

• Svar på tråden Arbeta inom serviceyrke
  • beam82

Jag tycker att det beror på vilket yrke det handlar om. Inom vården tex så måste det till lite framfusighet ibland, då är det för vårdtagarens bästa. Däremot när personalen i en butik står och tittar och är för hjälpsamma när man bara vill se sig runt lite, då kan det vara tillräckligt för att jag ska gå därifrån utan att handla.

• Anonym (serviceyrken)
    beam82 skrev 2014-04-01 16:29:32 följande:
    Jag tycker att det beror på vilket yrke det handlar om. Inom vården tex så måste det till lite framfusighet ibland, då är det för vårdtagarens bästa. Däremot när personalen i en butik står och tittar och är för hjälpsamma när man bara vill se sig runt lite, då kan det vara tillräckligt för att jag ska gå därifrån utan att handla.
  • Anonym (serviceyrken)

Var idag och hämtade ut en försändelse hos mitt Postombud
    Personen i kassan upplevde jag som ganska så tjurig och lite ointresserad.

• PinkSugar
    Anonym (serviceyrken) skrev 2014-04-01 17:15:11 följande:
    Var idag och hämtade ut en försändelse hos mitt Postombud
    Personen i kassan upplevde jag som ganska så tjurig och lite ointresserad.
    Och hur intresserad ska man egentligen vara av ett lämna ut ett paket? Obestämd
    "Vaaad har du köpt?" 
    "Vad kostade det?"
  • Anonym (serviceyrken)
    PinkSugar skrev 2014-04-01 17:34:01 följande:
    Och hur intresserad ska man egentligen vara av ett lämna ut ett paket? Obestämd
    "Vaaad har du köpt?" 
    "Vad kostade det?"
    Typ ett vänligt leende?
    En vänlig nick?

Eller jag har säkert fel.
  • Zopiklon
    beam82 skrev 2014-04-01 16:29:32 följande:
    Vården är inget serviceyrke....vaddå framfusig?
  • beam82
    Zopiklon skrev 2014-04-01 19:13:52 följande:
    Vården är inget serviceyrke....vaddå framfusig?
    Jag tycker att ett serviceyrke innebär ett yrke där man möter och bemöter olika människor. Vården är kanske inte ett serviceyrke för många, men för mig ingår det en hel del service i det yrket, inte bara ren vård.

Framfusig kanske egentligen var fel ord just här. Det jag menar är att personalen kan behöva pusha vissa patienter en del ibland, för patientens egen skull, tex för att komma på benen efter en operation. Här kan sån "framfusighet" (kommer just nu inte på ett bättre ord) vara bra att ha. Märkte tydlig skillnad på personalen när min lite lata och envisa mormor blivit opererad en gång. Även om det även här kan bli lite för mycket så behövs det verkligen.
Svar på tråden Arbeta inom serviceyrke