• Äldre 1 Apr 16:56
    2419 visningar
    4 svar
    4
    2419

    Talförsening, möjligen pga hörselnedsättning - någon med erfarenhet?

    Är det någon som har erfarenhet av språkutveckling hos ett barn med hörselnedsättning?

    Min yngsta har alltid varit sen, både motoriskt och språkligt och det var först i höstas som jag kände att vi måste kolla upp hennes tal. Motoriken kom ju igång och jag trodde att talet skulle göra det också, men det går så långsamt. Hon fyller 3 om ett par veckor och hon pratar extremt otydligt, sätter bara ihop 2 ord och det är mest vi i familjen som förstår henne. Men hon förstår det mesta och sätter ord på allt, även om det är extremt oartikulerat. Fröknarna på förskolan förstår henne, när de har möjligtvis att ägna henne mycket uppmärksamhet. Hon är en glad, oerhört social och aktiv tjej, som vill prata och kommunicera och därför har jag inte känt att neuropsykiatriska diagnoser stämmer med hennes sätt att vara.

    Jag har drivit på utredning på diverse håll och jag börjar bli utmattad. I går hade vi möte med förskolan för att utveckla en handlingsplan, som jag känner är lite ensidig, men vissa av delarna var bra, bland annat att de ska ha henne tillsammans med färre barn, eftersom de märker att hon funkar bättre då. Hon blir för passiv i stora grupper. I dag var vi hos en audionom och testade henne och  flera tester visade att hennes trumhinna inte vibrerade som den skulle vid ljud. Även testet där hon skulle samarbeta och vända sig mot ljudet visade att hon inte hörde förrän de höjde volymen ganska avsevärt. Audionomen ville inte säga varken bu eller bä, vi måste tillbaka till läkare för att kolla varför hennes trumhinnor inte vibrerar som de ska, men jag antar att de kommer att komma fram till någon form av hörselnedsättning. Och det känns som om det skulle förklara en hel del; varför hon alltid vara nära folk när hon ska prata med dem och varför hon funkar bra i mindre grupper, men bli passiv och observerande i stora.

    Hon är konstant förkyld, andas med öppen mun, men har inte haft öroninflammationer, vad vi vet. Kan det vara vätska bakom, trots att hon inte har spruckna trumhinnor eller har haft öroninflammationer?

    I morgon ska vi påbörja en TAKK-kurs. Vi har letat på nätet och lärt oss en del själva, men nu ska vi få gå via logoped.

    Ni som har barn med hörselnedsättning, hur har barnets språkutveckling varit efter insatser gjorts?

    Jättetacksam för alla erfarenheter som ni kan dela. Jag skulle så gärna vilja få ett svar, som kan få mig att fokusera på åtgärder snarare än att se alla problem. Jag vill inte se på min dotter och känna oro eller problem, jag vill kunna helt och fullt glädjas åt den underbara, glada, empatiska tjej hon är, som alltid har glimten i ögat och nära till bus.


    Isabel 050105, Vincent 071211 och Selma 110413
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-02 10:36
    Nu ser jag att jag troligtvis lagt tråden fel, den borde ligga under Barn/funktionshiner.
  • Svar på tråden Talförsening, möjligen pga hörselnedsättning - någon med erfarenhet?
  • Äldre 1 Apr 20:29
    #1

    *puffar* Ingen som har erfarenhet? :(


    Isabel 050105, Vincent 071211 och Selma 110413
  • Äldre 4 Apr 09:55
    #2

    Det är jättebra ni börjar med TAKK även om teckenspråk är bättre.

    Det är aldrig försent att börja lära några tecken med barnet/n. En del barn pratar sent eller pratar halvtydlig till en viss ålder sen ska det nog finns "gräns" ? när man bör kunna tala tydlig. Det är olika för varje barn.
    Barnet kan tala dålig/otydlig länge sen plötslig talar barnet jättefin. Barnet kanske "samlar" språk inom sig.

    Om pedagoger säger det är lugn så kan de ha rätt? men där med motorisk. Hörsel och motorisk har inte nåt samband. Isåfall kanske balans? eller har ditt barn nåt diagnos? Om inte så ni får börja träna med honom.

    Hemma hos oss använder vi teckenspråk daglig sen barnen var en dag gammal.

  • Oksana
    Äldre 23 Jul 10:21
    #3

    Hej.

    Jag och min sambo har gått på TAKK kursen och AKKtive och dom kurserna är jätte bra.  Skrattande

    Har en dotter som har en hörselnedsättning, använder hörapparater.
    Hon pratar på sitt sätt och kommunicerar med sina läten och sin kropp.
    I Augusti börjar hon på ett dagis som kör med tecken - teckenspråk och det ska bli spännande.

    // Oksana

  • Äldre 23 Jul 21:41
    #4

    Jag hoppas att tösen går på en förskola där de använder teckenkommunikation. Jag tycker det börjar bli allt vanligare med tecken som stöd på många förskolor just för att det underlättar språket för alla barn.

    Min ettåriga dotter kör med tecknet för hoppa, så vi sjunger om grodan. Sedan har hon skapat ett eget tecken för törstig genom att peka i munnen.

Svar på tråden Talförsening, möjligen pga hörselnedsättning - någon med erfarenhet?