• Anonym (essie)

    Vad innebär det att polisen skrev ett pm?

    Fick hjälp av polis med akutboende nyligen och eftersom jag inte ville göra någon anmälan så sa de att de skulle skriva ett pm om jag nån gång senare skulle vilja anmäla(finns ett par anmälningar sen tidigare några gjorda av mig och några av polis). Varför jag inte vill anmäla igen är för att det blir värre för varje gång, blir bara ord mot ord. 

    Vad jag undrar är vad ett pm är och hur det skiljer sig från en anmälan?

    Jag berättade väldigt mkt (han frågade och jag svarade) just eftersom jag visste att det inte skulle bli någon anmälan. Vad jag berättade var bla om sexuella övergrepp, att han slår mig, att jag inte får lämna hemmet när jag vill m.m.

    Lite orolig nu i efterhand, att jag berättade för mycket, även fast det kändes bra att kunna säga precis som det är. 

  • Svar på tråden Vad innebär det att polisen skrev ett pm?
  • Anonym (j)

    Ett pm är minnesanteckningar (promemoria), rapporter, utredningar och så vidare. Kortfattade redogörelser över ett händelseförlopp. 

    Gå inte tillbaka till den där mannen igen nu då. 

  • nanneN

    PM står för promemoria, vilket väldigt löst översatt från latin betyder "minnesanteckning" typ.

    Det innebär att dom skriver en rapport om vad som hänt och vad som sagts, men det blir ingen anmälan eller annan påföljd.
    Helt enkelt bara anteckningar, så att allt finns på papper om du skulle bestämma dig för att göra en anmälan i framtiden.

    Och jag måste bara flika in att du SKA göra en anmälan!
    Omedelbart!

  • Anonym (essie)
    Anonym (j) skrev 2014-04-01 17:03:22 följande:
    Ett pm är minnesanteckningar (promemoria), rapporter, utredningar och så vidare. Kortfattade redogörelser över ett händelseförlopp. 

    Gå inte tillbaka till den där mannen igen nu då. 
    nanneN skrev 2014-04-01 17:05:17 följande:
    PM står för promemoria, vilket väldigt löst översatt från latin betyder "minnesanteckning" typ.

    Det innebär att dom skriver en rapport om vad som hänt och vad som sagts, men det blir ingen anmälan eller annan påföljd.
    Helt enkelt bara anteckningar, så att allt finns på papper om du skulle bestämma dig för att göra en anmälan i framtiden.

    Och jag måste bara flika in att du SKA göra en anmälan! Omedelbart!

    Ok, min kille kan inte få reda på det på något sätt? Det är ingen handling som någon annan kan begära ut alltså? Som förundersökningsmaterial t.ex.?

    Nej jag vill inte vara tillsammans med honom. ingen idé att anmäla då polisen i slutändan inte kan göra något= mer bråk pga anmälningarna. Berättade även för polisen att han brukade dödshota mig kom jag på nu. Känns jobbigt att jag berättade men kanske bra inför framtiden om jag skulle vilja anmäla eller han skulle utsätta mig för något allvarligt. jag vet inte. 

    Tack för svaren!
Svar på tråden Vad innebär det att polisen skrev ett pm?